سیاسی
آخرین خبر
۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ۱۰:۵۸:۴۷
جزئيات سفر وزير خارجه به نيويورک؛ ايران برنامه‌اي براي ملاقات با مقامات آمريکايي ندارد
جزئيات سفر وزير خارجه به نيويورک؛ ايران برنامه‌اي براي ملاقات با مقامات آمريکايي ندارد
آخرین خبر

سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري هفتگي جزئيات از سفر وزير حخارجه به نيويورک را تشريح کرد و با بيان اينکه وزير خارجه با همه وزراي خارجه ۱+۴ ملاقات‌هاي دوجانبه خواهد داشت ولي تا الان تصميمي درباره برگزاري نشست ايران و ۱+۴ اتخاذ نشده است، گفت: ايران برنامه‌اي براي ملاقات با مقامات آمريکايي در نيويورک ندارد.

مهمترين بخش اظهارات سعيد خطيب زاده به شرح زير است:

جزئيات سفر وزير خارجه به نيويورک

* وزير خارجه فردا به نيويورک مي‌رود.
* وزير امورخارجه در اجلاس ساليانه سازمان ملل هيچ ديداري با وزير امور خارجه آمريکا نخواهد داشت.
* وزير خارجه با همه وزراي خارجه ۱+۴ ملاقات‌هاي دوجانبه خواهد داشت ولي تا الان تصميمي درباره برگزاري نشست ايران و ۱+۴ اتخاذ نشده است.
* آقاي عبداللهيان 45 ديدار دوجانبه در سفر به تاجيکستان داشتند.
* عضويت نهايي ايران در سازمان شانگهاي بين 1 تا يک سال و نيم طول خواهد کشيد
* ترکيب تيم مذاکره کننده ايراني در حال تغيير است.


فروش سوخت ايران به لبنان
* جمهوري اسلامي متعهد به همکاري و کمک به دوستان خودش است.
* فروش سوخت ايران به لبنان به دليل درخواست اين کشور بوده است.
* اگر دولت لبنان دوباره درخواست خريد سوخت از ايران را بدهد ما آماده هستيم.


واردات واکسن
* امروز يک آرامش در واردات واکسن در کشور ايجاد شده است.
* در رابطه با نوع و کشور سازنده واکسن طبق نظر وزارت بهداشت است و وزارت امور خارجه فقط متولي و تسهيل کننده واردات واکسن است.
* تا ماه آينده ميزان واردات واکسن به 60 ميليون دوز خواهد رسيد.


مذاکرات وين
* آمريکا ناقض برجام و قطعنامه هاي سازمان ملل است.
* آمريکا اگر يکجانبه گرايي را کنار بگذارد در مذاکرات وين اتفاقات مثبتي رخ خواهد داد.
* نه بيش از برجام چيزي خواهيم داد و نه کمتر از آن چيزي دريافت خواهيم کرد.


اجلاس تهران در رابطه با افغانستان
هنوز زمان دقيق براي اجلاس تهران مشخص نشده اما رفت و آمدهاي ديپلماتيک در حال انجام است.
* پيام ابتکار اجلاس تهران در رابطه با افغانستان کاملا روشن است.

شروح اظهارات سخنگوي وزارت خارجه را در ادامه بخوانيد:
«سعيد خطيب‌زاده» سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران امروز (يکشنبه) در نشست هفتگي با رسانه‌ها که به صورت حضوري و تعداد محدود خبرنگاران و با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي کرونا برگزار شد، ضمن تشريح آخرين تحولات در حوزه سياست خارجي به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

اين ديپلمات ارشد ايراني در ابتدا هفته دفاع مقدس را گرامي داشت.

خطيب‌زاده در پاسخ به سؤالي درباره اظهارات نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان در خصوص ارسال سوخت ايران به اين کشور و اين‌که آن را نقض حاکميت لبنان خوانده بود گفت: جمهوري اسلامي ايران متعهد به همکاري و کمک به دوستان خودش دولت‌هاي کشورهاي دوست بوده و آن‌چه در اين زمينه انجام شده درخواستي توسط تجار لبناني بوده و فروشي صورت گرفته و محموله ارسال شده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: درباره مسائل داخلي لبنان صحبتي ندارم ولي اگر لبنان درخواستي داشته باشد در اختيار آن قرار مي‌دهيم. 

وي درباره اظهارات آيت‌الله رئيسي در خصوص رايزني‌ها در تاجيکستان درباره افغانستان نيز بيان کرد: آن‌چه در حاشيه نشست شانگهاي اتفاق افتاد به صورت جدي در بيانيه چهارجانبه عنوان شد.

خطيب‌زاده بيان کرد: در روزهاي آتي نتايج گفت‌وگوها در سطح سران و بين هيأت‌ها بيشتر روشن خواهد شد.

وي درباره سفر اميرعبداللهيان به نيويورک و نشست وزراي خارجه ۱+۴ در نيويورک نيز اظهار داشت: اميرعبداللهيان فردا عازم نيويورک خواهد بود براي شرکت در نشست مجمع عمومي و تا الان حدود ۴۵ ملاقات دوجانبه با وزراي خارجه کشورهاي مختلف از قاره‌هاي مختلف خواهد داشت.

سخنگوي وزارت خارجه بيان کرد: درباره نشست ۱+۴ به شما تأکيد کنم اگر ببينيم اين ملاقات مي‌تواند در مسير آن‌چه گفتيم يعني مذاکره سودمند باشد تصميم آن را اتخاذ خواهيم کرد. الان تصميمي اتخاذ نکرده‌ايم. آن‌چه مهم است اين است که وزير خارجه با همه وزراي خارجه ۱+۴ ملاقات‌هاي دوجانبه خواهد داشت و اگر دستورکار ويژه‌اي بود مي‌تواند به صورت جمعي بين ايران و ۱+۴ برگزار شود ولي الان در اين خصوص تصميمي اتخاذ نشده است. 

خطيب‌زاده در پاسخ به سؤالي اظهار داشت: سازمان همکاري شانگهاي ظرفيت‌هاي مختلفي دارد که استفاده شود و هم اين سازمان و هم ايران مي‌توانند از ظرفيت‌هاي متقابل هم براي ارتقاي روابط و جايگاه سازمان استفاده کنند. حضور ايران در شانگهاي باعث قدرتمندتر شدن اين سازمان خواهد شد. سازوکارهاي دروني اين سازمان براي ما مهم است و متعهديم اين سازوکارها را با همکاري و کمک اعضا ارتقا دهيم.

وي گفت: عضويت ايران در شانگهاي پايان عملي شکست پروژه انزواي ايران توسط برخي‌ از جمله آمريکا بود.

سخنگوي وزارت خارجه درباره FATF گفت: مجمع در حال بررسي در يک محيط فني و حرفه‌اي تصميم را اعلام خواهند کرد.

وي همچنين عنوان کرد: ترکيب تيم مذاکره کننده در حال بررسي است و شکل و شمايل اين تغييرات هنوز نهايي نشده و به محض نهايي شدن به اطلاع همه خواهد رسيد.

خطيب‌زاده گفت: در ماه آتي ۶۰ ميليون دُز واکسن وارد خواهد شد. درباره اين‌که چه واکسني وارد ايران شود فقط وزارت بهداشت نظر مي‌دهد و هر واکسني مورد تاييد وزارت بهداشت باشد وارد مي‌شود.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سؤالي اظهار داشت: تماميت ارضي کشورهاي همسايه براي ما از هر چيزي مهمتر است و همکاري هاي منطقه اي مبناي توسعه، صلح و ثبات در اين منطقه است. آن‌چه الان در حال اتفاق است فکر مي‌کنيم بايد به يک همکاري دسته جمعي تبديل شود. ايران با توجه به روابط بسيار خوب با جمهوري آذربايجان و ارمنستان تلاش مي‌کند توافقات قبلي بين دو کشور بعد از جنگ را تسهيل کند. تنها مسير، مسيري است که با اجماع و مرضي الطرفين صورت بگيرد. ايران توسعه اين کشورها را توسعه خود مي‌داند.

وي ادامه داد: همه همسايگان بايد بدانند مسير توسعه، صلح و ثبات يک مسير دسته جمعي است و در يک مسير دسته جمعي قطعا صلح و ثبات موفق‌تر خواهد بود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين گفت: آن‌چه در افغانستان رخ مي‌دهد راه‌حل معجزه آميز ندارد. کشورهاي همسايه بايد کمک کرده و صادقانه پرهيز کنند  از اين‌که خواست و اراده‌اي را به مردم افغانستان تحميل کنند و در مسيري بروند که اعتمادزايي کند نه اعتمادزدايي. 

وي افزود: ما به مردم افغانستان فکر مي‌کنيم و به آنها متعهديم و در عين حال تمامي مساعي خود را به کار مي‌گيريم که به آينده افغانستان کمک کنيم.

خطيب‌زاده همچنين اعلام کرد که نشست آينده درباره افغانستان در دست پيگيري است ولي رايزني ها بين کشورهاي منطقه در جريان است. 

وي همچنين گفت که ايران برنامه‌اي براي ملاقات با مقامات آمريکايي در نيويورک ندارد.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سؤالي دو راننده‌اي که در جمهوري آذربايجان در بازداشت هستند، اظهار داشت: سفارت اين موضوع را پيگيري کرده و انتظار از جمهوري آذربايجان است که فورا اين دو نفر را آزاد کرده و اجازه دهند به مسير خود ادامه دهند. تماميت ارضي کشورهاي همسايه براي ما مهم است.

وي در پاسخ به سؤالي اظهار داشت: در سياست خارجي متوازن هر چند آسيامحور و همسايگان در اولويت هستند ولي قطعا ظرفيت کشورها و قاره‌هاي ديگر مهم است.  

سخنگوي وزارت خارجه درباره سفر هيأت‌هاي ورزشي ايراني به ديگر کشورها گفت: توصيه ما به فدراسيون‌ها بوده نه فقط وقتي ويزا صادر نمي‌شود و به مشکلي  برمي‌خورند به وزارت خارجه مراجعه کنند بلکه از ابتدايي که سفر در حال برنامه‌ريزي است به وزارت خارجه اطلاع دهند. درباره جزييات صدور رواديد براي دوچرخه سواران ايراني اطلاعي ندارم. سفارت بلژيک در تهران تاکنون همکاري خوبي در چارچوب مراودات عادي داشته است و بايد ببينيم موضوع چه بوده و اگر کمي و کاستي بوده قطعا تذکر داده خواهد شد.

خطيب‌زاده ادامه داد: آمريکا به عنوان بزرگ‌ترين ناقض حقوق بشر و حقوق کشورها و حقوق اوليه از جمله حق حيات و دسترسي به امکانات اوليه متهمي است که در اين سال‌ها همه اقداماتش بي کيفر مانده است و اين رويه بي کيفر ماندن واقعا دردناک است. در هفته گذشته شاهد بوديد يک کاروان ۱۰ نفره مردم عادي افغانستان مورد حمله قرار گرفت ابتدا گفتند گروه‌هاي افراطي حمله کرده‌اند و ديروز اعلام کردند ببخشيد اشتباه شد. کشتار زنان و کودکان و ... را به عنوان اشتباه به راحتي مي‌گويند و عبور مي‌کنند. اين وضعيت شرايط دردناکي را براي جهان ايجاد کرده است.

وي گفت: يا استثناگرايي خاص در حقوق بين‌الملل است. ايران به صورت فعالانه در مقابل اين روند ايستادگي کرده و پيام ايران همين مبارزه با استيلاجويي و سلطه طلبي اين کشورها بوده و اين را به عنوان يک سياست ادامه داديم. خبر خوب اين است که صداهاي بيشتري در کنار ايران توسط آزاديخواهان در دنيا شنيده مي‌شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره گزارش نيويورک تايمز در ترور شهيد فخري زاده و همکاري ترامپ با رژيم صهيونيستي نيز اظهار داشت: اين گزارش را ديديم و حالا اين گزارش روزنامه‌اي است و به اندازه يک روزنامه بايد به آن توجه کرد. نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي موضوع را با جزييات پيگيري کردند. در چند مسير پيگيري‌هاي ايران انجام مي‌شود. اين تعهد حقوقي و تعهد خاصي است براي آنهايي که کمک کردند به ترور يکي از دانشمندان ما و ننگ است براي کساني که گردنکشانه به اين اقدامات افتخار مي‌کنند.

وي افزود: مسير حقوقي که اين‌ها را بي کيفر نگذاريم در کنار مسيرهاي اطلاعاتي و امنيتي پيگيري کرديم و گزارش‌هاي جزيي به دست آمده که طرف‌هاي مشارکت کننده را روشن کرده است.

به گزارش فارس، خطيب‌زاده درباره پيگيري‌ها در خصوص ترور شهيد سليماني نيز بيان کرد: وزير امور خارجه در روزهاي اول هم در داخل وزارت خارجه و بين همکاران جلسه‌اي داشت و متعاقب آن جلسه‌اي را با حضور تمامي سازمان‌هاي ذيربط از قوه قضاييه تا دادستاني، نيروي قدس، وزارت اطلاعات و همکاران در وزارت خارجه و ... برگزار کرد که برخي از ابعاد پيگيري‌هاي حقوقي و بين‌المللي اين ترور ناجوانمردانه و بزدلانه روشن شود. سردار سليماني سردار صلح ساز منطقه ما بود و اجازه نخواهيم داد از بعد حقوق بين‌الملل بي کيفر باقي بماند. در داخل دادخواست‌ها تهيه شده است.

وي افزود: درباره متهمان اين پرونده چه کساني که در دولت آمريکا بودند و چه کساني که در کشورهاي ديگر کمک کردند و پايگاه‌هايي که به اين عمليات بزدلانه کمک کردند مورد بحث قرار گرفت و قرار شد بر عليه آنها نيز تنظيم شود. در حوزه بين‌المللي از چه مسيرهايي مي‌توان مقامات سابق آمريکا را مورد سؤال قرار داد بحث شد. دومين سالگرد ترور سردار نزديک است و ان‌شاءالله تا قبل از آن شاهد برگزاري دادگاه باشيم.

سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان کرد: وزارت خارجه تمامي آن‌چه بايد انجام مي‌داده چه در ارتباط با نهادهاي بين‌المللي و ... انجام داده و اميدواريم قبل از دومين سالگرد شهادت شاهد برگزاري دادگاه باشيم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما