بین الملل
ایسنا
۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ۱۱:۵۳:۲۳
رسانه صهیونیستی: ایران و آمریکا تنها چند هفته تا حصول توافق فاصله دارند
رسانه صهیونیستی: ایران و آمریکا تنها چند هفته تا حصول توافق فاصله دارند
یک رسانه صهیونیستی گزارش داد، ارزیابی وزارت امورخارجه اسرائیل این است که ایران و آمریکا طی هفته‌های آینده به توافقی برای احیای برجام دست خواهند یافت.
ایسنا

به گزارش روزنامه تایمز آو اسرائیل، کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی روز جمعه گزارش داد که وزارت امورخارجه اسرائیل ارزیابی کرده است که علی‌رغم موضع واشنگتن مبنی بر غیر سازنده بودن نظرات اخیر جمهوری اسلامی درخصوص متن پیش‌نویس توافق احیای برجام، ایران و آمریکا تنها چند هفته تا حصول توافق نهایی فاصله دارند.

دپارتمان تحقیقات سیاسی وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی پس از آخرین ارزیابی‌های خود در گزارشی غیر علنی پیش‌بینی کرده است که ایران و آمریکا به توافق احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست خواهند یافت.

کانال۱۲ رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داد که دولت آمریکا کماکان معتقد است، توافق تنها راه مواجهه با برنامه هسته‌ای در حال توسعه ایران است.

در ادامه گزارش کانال۱۲ رژیم صهیونیستی آمده است:  ایران و ایالات متحده به‌علاوه نسبت به مواضع یکدیگر واقع‌بینانه‌تر از قبل هستند و هر دو کشور تلاش می‌کنند تا پیش از حصول توافق نهایی حمایت سیاسی از این توافق را تقویت کنند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بامداد روز جمعه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی درخصوص پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد.

آدریِن واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با تایمز آو اسرائیل در این باره اظهار داشت: دولت ایالات متحده همچنان در حال بررسی پاسخ ایران و هماهنگی با متحدانمان در اروپا است.

وی ادامه داد: برخی شکاف‌ها در هفته‌های اخیر رفع شده اما تعدادی از آنها کماکان به قوت خود باقی است. رئیس جمهور بایدن تنها توافقی را امضا خواهد کرد که تشخیص دهد در راستای منافع ملی ایالات متحده است.

به گزارش ایسنا، از زمان ارسال پاسخ اخیر ایران به متن پیش‌نویس توافق احیای برجام گمانه‌زنی‌ها درباره حصول توافق نهایی و جزئیات آن شدت بیشتری گرفته است.

روزنامه تایمز آو اسرائیل همچنین نوشت: یک مقام ارشد اروپایی که به‌طور مستقیم در مذاکرات برجامی شرکت دارد در گفت‌وگو با پایگاه خبری والا مدعی شد که ایران به دنبال بازگشایی مذاکره بر سر تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور بوده است. این در حالی است که آمریکا و دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل، هر دو با از سر گیری مذاکرات درباره این موضوع مخالف هستند.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه با اشاره به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آثار ادعایی اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده در ایران به خبرنگاران گفت: نباید اجرای مجدد برجام را به تحقیقات مربوط به تعهدات قانونی ایران ذیل معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مشروط کرد.

وزیر امور خارجه ایران نیز هفته گذشته گفت که ناظر اتمی سازمان ملل باید "تحقیقات با انگیزه سیاسی" خود را در مورد فعالیت هسته‌ای تهران کنار بگذارد.

پایگاه خبری العربی الجدید چندی پیش به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات ادعا کرده بود: رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران وعده داده است  زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که اختلافاتش با تهران رفع شده است، واشنگتن در جلسه شورای حکام در جهت پایان یافتن مسئله پادمانی تلاش کند.

بنا بر این گزارش، در متن توافق پیشنهاد شده توسط اتحادیه اروپا، چارچوب زمانی برای همکاری میان ایران و آژانس اتمی در رابطه با حل‌وفصل مسائل پادمانی درنظر گرفته شده که تا پیش از آغاز جلسه آتی شورای حکام می‌باشد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان عنوان کرد: آژانس اتمی بررسی‌هایش را رها نمی‌کند و در آینده نیز این کار را انجام خواهد داد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما