بین الملل
فارس
۱۴۰۰/۱۰/۰۳ ۱۷:۰۴:۱۲
گزارشی تکان‌دهنده از مصرف موادمخدر در عربستان
گزارشی تکان‌دهنده از مصرف موادمخدر در عربستان
یک نشریه آمریکایی نوشت که در سایه اقدامات ولی‌عهد سعودی برای تغییر فرهنگ و باورهای جامعه این کشور، میزان مصرف مواد مخدر در عربستان سعودی به سرعت افزایش یافته است.
فارس

نشریه آمریکایی «فارن پالسی» در گزارشی به وضعیت جامعه عربستان سعودی و افزایش شدید مصرف مواد مخدر در بین جوانان پرداخت و نوشت که با وجود تغییرات گسترده در جامعه سنتی این کشور و افزایش سرگرمی‌ها به امید کاهش مصرف مواد مخدر، اما میزان مصرف افزایش یافته است.
در این گزارش آمده که واردات مواد مخدر از جمله «کپتاگون» به موضوع عادی در عربستان سعودی تبدیل شده است، به طوری‌که از این کشور به عنوان پایتخت مواد مخدر در غرب آسیا می‌توان یاد کرد. همچنین بازار مواد مخدر بسیار سود ده شده و تقاضا نیز بسیار افزایش یافته است.
فارن پالسی تأکید کرد که مشکل مواد مخدر در عربستان سعودی به مرحله خطرناکی رسیده است، به طوریکه مقامات نظامی این کشور در یک ماه گذشته بیش از ۳۴ میلیون قرص کپتاگون کشف کرده و سه عملیات قاچاق این مواد مخدر خنثی شده است.
همچنین در کنار کپتاگون، مواد مخدر حشیش و قات نیز به وفور در عربستان سعودی خرید و فروش و مصرف می‌شود، حشیش از مبدأ افغانستان و از راه‌های مختلف و قات نیز از یمن وارد این کشور می‌شود.
در این میان کپتاگون به دلیل حجم کوچک و راحتی ساخت آن، بیشتر وارد می‌شود. این ماده روانگردان به طور عمده در سوریه و لبنان به سفارش سعودی‌ها تولید و روانه عربستان سعودی می‌شود. چندی پیش یک کارگاه تولید کپتاگون متعلق به تروریست‌های سوریه در استان حلب کشف شده بود که تروریست‌ها مواد تولیدی را به عربستان سعودی ارسال می‌کردند. در خلال بحران سوریه نیز تروریست‌ها از این مواد روانگردان در حملات خود استفاده می‌کردند تا بتوانند در درگیری‌ها دوام بیاورند.
فارن پالسی سپس نوشت که عمده نگرانی مقامات سعودی از ناحیه فراوانی مصرف کپتاگون است، به طوریکه دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل (UNODC) در گزارشی گفته که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نیمی از کپتاگون کشف شده در خاورمیانه در عربستان سعودی بوده است.
طبق گزارش این نشریه، تقاضای مصرف کپتاگون در عربستان سعودی علی‌رغم افزایش سرگرمی‌ها و تلاش برای تغیر بافت سنتی جامعه افزایش یافته و همزمان درخواست‌ها برای حشیش و قات نیز زیاد شده است. مقامات سعودی امید داشتند که با تحول در جامعه و کنار گذاشتن سنت‌های قدیمی و افزایش سرگرمی‌ها از میزان مصرف مواد مخدر کاسته شود، اما نتایج مورد انتظار برآورده نشده، بلکه به میزان مصرف آن نیز افزوده شده است.
مقامات سعودی بیم آن دارند که مواد مخدر به تأمین مالی گروه‌های تروریستی یا گروههای ضد ریاض کمک کند. عمده مصرف کنندگان این ماده مخدر افراد ۱۲ تا ۲۲ سال هستند و ۴۰ درصد از افراد معتاد در عربستان سعودی کپتاگون مصرف می‌کنند.
بنابر این گزارش، تبلیغات رسانه‌ای برای کاهش مصرف مواد مخدر نیز کارایی کمتری از خود نشان داده است. سخت‌ترین کار مقابله با قبائل و عشیره‌هایی است که ارتباط خوبی با وارد کنندگان مواد مخدر دارند و آن را منبع مالی خوبی می‌دانند و دست به توزیع و خرید آن می‌زنند.
ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از لبنان نیز نتوانسته مانع ورود مواد مخدر به عربستان سعودی شود و قاچاقچیان با جاسازی کپتاگون در اثاثیه منزل و راه‌های ابتکاری جدید به هر نحوی این ماده روان‌گردان را وارد عربستان سعودی می‌کنند.
مخالفان دولت ریاض معتقدند که افزایش مراسم‌هایی که تحت عنوان سرگرمی در عربستان سعودی و به توصیه «محمد بن سلمان» رواج یافته و عمدتا با گناه و مصرف مشروبات الکلی و دعوت از خوانندگان غربی و به صورت مختلط برگزار می‌شود نیز سهم به سزایی در به فساد کشیده شدن جوانان عربستانی داشته است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما