اجتماعی
خراسان
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۰۸:۳۱:۱۴
صفر تا صد سلامت حجاج
صفر تا صد سلامت حجاج
به بهانه شروع حج تمتع بعد از ۲ سال درگیری با کرونا، به بررسی تمام نکات بهداشتی و سلامتی حجاج پرداختیم.
خراسان

امسال بعد از دو سال همه‌گیری کرونا، دولت عربستان اعلام کرد که حج در سال  ۱۴۰۱ را با ۵۰ درصد ظرفیت برای کشورهای اسلامی برگزار می‌کند.این در صورتی است که بیماری کرونا هنوز به صورت کامل ریشه‌کن نشده است.درادامه به بررسی تمام نکات سلامتی مربوط به حجاج می‌پردازیم.

  باید زیر 65 سال باشید
امسال دولت عربستان شرط سن را برای حجاج چه داخلی و چه خارجی مطرح کرده ‌ و گفته است  مشمولان تشرف به حج تمتع باید حداکثر 65 سال داشته باشند. این قانون احتمالا برای این در نظر گرفته شده است که افراد سالمند دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به بقیه افراد هستند.
   دیابت، عفونت‌های کلیوی و بیماران قلبی
علاوه بر شرایط سنی، زائرانی که داروهای تضعیف‌ کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند یا بیماری‌های زمینه‌ای پیشرفته مانند دیابت، عفونت‌های کلیوی پیشرفته، بیماری قلبی پیشرفته یا فشارخون کنترل نشده دارند، از فهرست زائران اعزامی امسال به حج، حذف می‌شوند؛ زیرا به دلیل شرایط جسمانی‌شان، ممکن است در حج دچار مشکل شوند.
  واکسیناسیون
  واکسن کرونا
 وزارت بهداشت و مسئولان ستاد کرونا اعلام کردند:
« همه زائران حج تمتع باید سه دز واکسن کرونا‌‌ زده باشند. از بین واکسن‌های موجود در سبد واکسیناسیون کشورمان، آسترازنکا، اسپوتنیک و سینوفارم مورد تأیید عربستان است.» همچنین، معاون وزارت بهداشت گفت:« با ایجاد هماهنگی‌ها با سازمان حج و زیارت، اگر حجاج نیاز به تزریق واکسن داشته باشند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون در همه استان‌ها می‌توانند واکسن مورد نیاز خود را دریافت کنند.»
به زائرانی که واکسنی به‌جز سه واکسن مورد تأیید عربستان، تزریق کرده‌اند، توصیه می‌شود تزریق اول واکسن سینوفارم را انجام دهند.
  فلج اطفال
فلج اطفال یک بیماری‌ بسیار عفونی است که به وسیله ویروسی که به سیستم عصبی حمله می‌کند ایجاد می‌شود. واکسن فلج اطفال از بدن در مقابل بیماری پولیو یا همان فلج اطفال محافظت می‌کند.
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته ‌است : «تزریق واکسن فلج اطفال به دلیل احتمال آلودگی کشورها به این ویروس برای حجاج ایرانی ضروری است.»
 مننژیت
مننژیت به التهاب پرده‌های محافظی گفته می‌شود که مغز و نخاع را پوشانده‌اند. این بیماری همه‌گیری ندارد اما به دلیل این که در ایام مناسک حج تمتع میلیون ها نفراز سراسر دنیا در کنار هم هستند، شانس بروز  همه‌گیری این بیماری افزایش می یابد. بنابراین  حجاج باید واکسن مننژیت را تزریق کنند.
  پیشگیری از کرونا در حج
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت توصیه کرد:« زائران نکات بهداشتی مثل شست‌وشوی دست و رعایت آداب تنفسی هنگام عطسه و سرفه را در نظر داشته باشند و به توصیه‌های ماموران بهداشتی در ایام حج توجه کنند. هر چند وضعیت این بیماری در ایام حج هنوز قابل پیش بینی نیست، اما تلاش می‌شود برای پیشگیری از کرونا به طور مرتب نکات بهداشتی لازم به  حجاج اطلاع رسانی شود.»
وزارت بهداشت عربستان در حج سال پیش برای حجاج داخلی نکاتی را شامل زدن ماسک، شست و شوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی تا حد امکان ( 2 متر ) اعلام کرده بود .تاکنون  شرایط اعلام شده در امسال برای پیشگیری از کروناهمانند سال پیش است .همچنین دولت عربستان از زائران خواسته به نکات بهداشتی که متعاقبا اعلام می شود توجه کنند .

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما