اجتماعی
باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴۰۰/۰۷/۰۷ ۰۹:۳۸:۳۹
آخرین تمهیدات بهداشتی برای بازگشت زائران اربعین
آخرین تمهیدات بهداشتی برای بازگشت زائران اربعین
زائران اربعین حسینی در حال بازگشت به کشور هستند و دستگاه های مختلف برای پایش بهداشتی زائران در مرزها بسیج شده اند.
باشگاه خبرنگاران جوان

دیروز در کربلای حسینی روز اربعین بود و بر اساس گزارش ها بازگشت زائران اربعین حسینی از طریق مرزهای هوایی و زمینی از دیروز به کشور آغاز شده است، زائرانی که مسیر در معبر عشق گذاشته بودند، حالا عزم بازگشت دارند، در مسیر بازگشت مرزهای زمینی به روی عاشقان حسینی باز است و زائران می‌توانند از این طریق سفر خود را به پایان برسانند.

در این زمینه به منظور پیشگیری از افزایش شیوع کرونا و بررسی سلامت زائران تمهیدات بهداشتی را ستاد اربعین در نظر گرفته اند همچنین دستگاه های مختلف از جمله وزارت بهداشت، هلال احمر، ارتش، سپاه و بسیاری ارگاه های دیگر بسیج شده اند تا خدمات رفاهی و غربالگری زائران حسینی در مرزهای زمینی و هوایی به بهترین نحو صورت گیرد.

بر اساس پیش بینی‌های استاندار ایلام تا ظهر امروز حدود ۲۰ هزار زائر وارد کشور شوند به همین دلیل باید همه دستگاه‌های نظامی امنیتی در حال آماده باش و خدمات رسانی به مردم باشند.

نوذری ادامه داد: همچنین براساس پیش بینی‌ها بیش از ۷۰ درصد زائران بازگشتی از عراق به کشور از مرز مهران وارد می‌شود.

 زائران خود باید به نکات بهداشتی توجه کنند، را که ویروس کرونا هر لحظه و همه جا در کمین نشسته است تا افراد را گرفتار کند، همچنین زائران باید تا حد امکان از تجمع در مسیرهای مرزهای خودداری و صبر پیشه کنند، زائران مشکوک به بیماری نیز برای حفظ سلامت خود، خانواده و دیگران موضوع را به مراقبان بهداشتی مستقر در پایانه های مرزی اطلاع دهند.

همچنین توصیه می شود که زائران پس از بازگشت به کشور سعی کنند تا 2 هفته با دیگران کمتر در رفت و آمد باشند و در صورت مشاهده علائم مشکوک به کرونا فوری به پزشک یا مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

خطر وقوع پیک ششم کرونا در صورت عدم کنترل بهداشتی زائران 
حمید سوری رئیس  کمیته کشوری واکنش سریع اپیدمی کرونا درباره  بازگشت زائران اربعین حسینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: باید توجه داشت که هر نوع تجمع و رعایت نکردن اصول بهداشتی از جمله سفر به کشور عراق برای سفر معنوی و شرکت در پیاده روی اربعین خطر بالقوه ای را برای طغیان مجدد اپیدمی به همراه دارد و در صورت سهل انگاری در مدیریت مناسب بهداشتی باید بزودی شاهد پیک ششم اپیدمی باشیم.

سوری ادامه داد: گرچه تمهیداتی برای به حداقل رساندن مخاطرات این گردهمایی جمعی صورت گرفته ولی متاسفانه این اقدامات نباید تنها محدود به قبل از رخداد بلکه در حین اجتماع زائران و بعد از بازگشت ایشان به کشور هم تداوم یابد.

هشدار؛ زائران اربعین پس از بازگشت به مبدا رهگیری و پایش شوند
رئیس  کمیته کشوری واکنش سریع اپیدمی کرونا تاکید کرد: استان های مختلف و روسای محترم دانشگاههای علوم پزشکی لازم است کمیته های ویژه ای برای این امر تشکیل دهند و با شناسایی و رهگیری زائران بازگشته به میهن آنها را به حال خود نگذارند.

سوری تصوریح کرد: متوسط انتقال آلودگی ویروس کرونا حدود 7.5 نفر است یعنی اگر 60 هزار زائر بازگشته به کشور کنترل بهداشتی نشوند، در دوره اول بیماری حدود 450 هزار مورد جدید بیماری خواهیم داشت که طبعا این 450 هزار نفر هم اگر کنترل نشوند جمعیتی بیش از 3 میلیون مبتلا طی یک ماه در کشور خواهیم داشت. این عدد و حتی اعدادی بسیار کمتر از این برای ایجاد یک طغیان همه گیر در کشور کافی است. این هشدار نه برای ایجاد جو ترس و وحشت بلکه با هدف جدی گرفتن مسئله و آمادگی مناسب برای مقابله با آن است.

یونسیان دبیر کمیته کشوری اپیدمیلوژی و پژوهش کرونا در در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: زائران پس از بازگشت به مبدا و شهر خود فرض را بر این بگذارند که ناقل ویروس کرونا هستند چرا که در هر سفری خطر ابتلا به بیماری وجود دارد.

یونسیان ادامه داد: باید در بازگشت زائران با وسیله حمل و ننقل عمومی توجه شود چرا که در بسیاری از اتوبوس ها تهویه به درستی انجام نمی شود و خطر ابتلای به کرونا در این صورت افزایش پیدا می‌کند.

تمهیدات بهداشتی برای غربالگری زائران در مسیر بازگشت به کشور
احمد محمدی فر دبیر ستاد اربعین درباره وضعیت زائران و بازگشت آنها به کشور گفت: امیدوارم که زیارت همه افرادی که زائر امسال شدند قبول باشد. امسال ۶۰ هزار نفر زائر هوایی یعنی همان تعدادی که عراق اعلام کرده بود و تعدادی هم به صورت زمینی عازم شدند، بنابراین بیش از ۶۰ هزار نفر امسال توانستند در این سفر معنوی شرکت کنند.

وی درباره نظارت بر سلامتی زائران هم بیان کرد: همانطور که می دانید ما در دو بخش به این موضوع توجه کردیم، در داخل خاک عراق سازمان هلال احمر تیم‌های پزشکی را با تجهیزات کامل به آنجا منتقل کرد، ضمن اینکه با دولت عراق هم توافق شد که زائران عراقی را به صورت رایگان تحت درمان قرار دهند. در خاک کشورمان هم در پایانه‌های مرزی تیم‌های وزارت بهداشت مستقر شدند و امکانات بهداشتی و پزشکی در آنجا فراهم شده است. در هنگام بازگشت زائران هم تست‌های کرونا در این پایانه‌های مرزی و فرودگاه‌ها انجام شود.

دبیر ستاد اربعین افزود: مقرر شد که تعداد زیادی تیم های پزشکی در پایانه ها مستقر شوند و تست کرونا را انجام داده و امکانات قرنطینه موقت در مرز ها ایجاد شود. وزارت بهداشت اعلام کرده که جمعیت هلال احمر و بسیج آمادگی این را دارند که به کمک وزارت بهداشت بیایند.

از زائران اربعین در بازگشت به کشور تست گرفته می‌شود
پیمان صابریان مسئول کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: از قبل پیش بینی شرایط زائران اربعین را داشتیم و برای افرادی که به صورت هوایی و زمینی به کربلا سفر کردند انجام تست‌های سریع در نظر گرفته شده است؛ همچنین تعدادی از رپید تست‌ها به کشور عراق منتقل شده است.

او  در خصوص افرادی که تست کرونای آن‌ها در کشور عراق منفی می‌شود، تصریح کرد: افرادی که تست کرونای آن ها در کشور عراق منفی می‌شود مشکلی برای ورود به کشور نخواهند داشت، همچنین تست های کرونا به کمک ارگان‌های مختلف از قبیل بسیج و سپاه در مرز‌های کشور انجام خواهد شد.

نگهداری زائران کرونا مثبت در نقاهتگاه هزار تخت‌ خوابی 
صابریان با اشاره به اینکه طی کمتر از ۱۵ دقیقه جواب تست زائران داده می‌شود، گفت: افرادی که تست آن‌ها مثبت می‌شود در نقاهتگاه‌هایی که هر پایانه مرزی با هزار تختخواب آماده شده است، خدمات درمانی را دریافت می‌کنند.

او گفت: افرادی که وضع جسمانی مساعدی دارند وارد کشور شده و حتی با وجود عدم علائم به نقاهتگاه‌ها فرستاده می‌شوند، اما افراد با شرایط جسمانی نامساعد بلافاصله به نزدیکترین بیمارستان منتقل می‌شوند و تحت مداوا قرار خواهند گرفت افرادی که تست آن‌ها در عراق مثبت می‌شود در صورتی که از شرایط جسمانی خوبی برخوردار باشند می‌توانند به نقاهتگاه‌های مرزی  مراجعه کنند و در غیر این صورت می‌توانند دوره درمان را در کشور عراق پشت سر بگذارند.

استقرار بالگرد اورژانس هوایی در مرز برای خدمت رسانی به زائران اربعین
 امیر سرتیپ فرهاد آریان‌فر معاون عملیات نیروی زمینی ارتش گفت: تمهیدات لازم در مرز‌های شلمچه و چذابه توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران مهیا است تا زائران در سلامت کامل وارد کشور شوند.

وی با بیان اینکه تیم‌های پزشکی و امدادی را در مرز‌ها مستقر کرده‌ایم، افزود: استقرار تیم‌های پزشکی، برپایی ایستگاه تشخیص سریع کرونا و استقرار یک فروند بالگرد اورژانس هوایی بخشی از امکاناتی است که یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت تسهیل در بازگشت زائران در مرز‌های شلمچه و چذابه برقرار کرده است.

امیر سرتیپ آریان‌فر تاکید کرد: یگان‌های مناطق غرب و جنوب غرب ارتش با تمام توان در خدمت زائران امام حسین (ع) هستند تا در سلامت کامل به میهن اسلامی بازگردند. یک فروند بالگرد ۲۱۴ با تجهیزات اورژانس هوایی از پایگاه هوانیروز مسجد سلیمان با ظرفیت تیم مجرب پزشکی در مناطق مرزی مستقر است که چنانچه لازم شد بلافاصله ماموریت خود را انجام دهد.

آمادگی ارتش برای راه اندازی بیمارستان صحرایی در مرزهای شلمچه و چذابه 
معاون عملیات نیروی زمینی ارتش به ظرفیت این نیرو در احداث بیمارستان صحرایی در مرز‌های شلمچه و چذابه در هنگام بازگشت زائران اشاره کرد و گفت: نیروی زمینی ارتش در صورت نیاز این آمادگی را دارد که ظرف روز‌های آینده با برپایی بیمارستان صحرایی نسبت به ارائه خدمات پزشکی در مرز‌های شلمچه و چذابه اقدام کند.

وی در پایان به برپایی ایستگاه تشخیص سریع بیماری کرونا در مرز‌های شلمچه و چذابه اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع برای روز‌های برگشت برپایی ایستگاه تشخیص سریع کروناست و امروز تیم‌های پزشکی مجرب نیروی زمینی ارتش با برپایی این نوع ایستگاه‌ها در حوزه سلامت زائران گام بلندی را برداشته اند.

یکصد پایگاه تست فوری کرونا در شلمچه مستقر شد
شکرالله سلمان‌زاده ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت : یکصد پایگاه برای انجام آزمایش سریع کرونا با فاصله اندکی از گیت ورودی شلمچه از سمت مرز عراق به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا‌ و حفظ سلامت زائران حسینی از صبح امروز آغاز به فعالیت کردند.

وی با بیان این که پیش از ورو به پایانه از همه ی زائران تست کرونا گرفته می شود افزود: در صورتی که جواب تست زائری مثبت شود از ورود آن به داخل کشور جلوگیری می شود و در کمترین زمان به محل قرنطینه پیش بینی شده منتقل می گردد.

سلمان زاده محل قرنطینه زائران را در مرکز پشتیبان بهداشت و درمان شهید سردار سلیمانی که به این منظور احداث و راه اندازی شده است، اعلام کرد و ادامه داد: در این مرکز تمامی امکانات پزشکی، درمانی و بهداشتی برای بستری شدن آن ها در نظر گرفته شده است و در صورت نیاز برای ادامه درمان های تخصصی، به بیمارستان های معین این دانشگاه در شهرهای آبادان و خرمشهر اعزام خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به ثبت تمام اطلاعات افرادی که غربالگری می شوند بیان کرد: در صورتی که جواب آزمایش فردی نیز مشکوک باشد به مرکز بهداشت شهرستان محل سکونت آن یا دانشگاه علوم پزشکی استان مربوطه اطلاع داده خواهد شد تا او را از نظر سلامت رصد کنند.

وی روند غربالگری زائران و مراقبت از آن ها در محل قرنطینه را با تلاش مشترک کارکنان مجموعه بهداشت و فوریت‌های پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی آبادان و مشارکت جمعیت هلال احمر دانست.

گیت‌های تست کرونا در مرز مهران سه برابر شد
جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ، گفت: از همه زائران اربعین که از مرز مهران به کشور باز می‌گردند تست پی سی ار گرفته می‌شود.

او افزود: جهت حفظ سلامتی زائران اربعین گیت‌های نمونه گیری افزایش یافته است و هیچ زائری بدون انجام تست وارد مهران نخواهد شد.

صادقی فر ادامه داد: این گیت‌ها با توجه به موج بازگشت زائران اربعین افزایش داده شدند و آن دسته از افرادی که مشکوک به بیماری یا مبتلا باشند به مراکز درمانی انتقال داده می‌شوند.

او اظهار کرد: در ورودی مرز مهران برای بیماریابی همه امکانات لازم فراهم شده است و سعی می‌شود این مهم به بهترین شکل انجام گیرد.

او مطرح کرد: موج بازگشت زوار اربعین حسینی به تدریج و از طریق مرز مهران به کشور آغاز شده است.

نیازهای بهداشتی در مرز مهران برای خدمت رسانی به زائران
استاندار ایلام گفت: ارتقای توان عملیاتی هلال احمر با ایجاد پایگاه‌های موقت و سیار در مسیر تردد زائران اربعین حسینی یک ضرورت به شمار می‌آید.

او اظهار کرد: یک پایگاه امدادی هلال احمر در پایانه مرزی مهران فعال است و طی هماهنگی‌هایی که با مدیرعامل هلال احمر استان انجام شده مقرر شد برای انبار‌های امدادی استان نیز اعتبارات لازم تخصیص داده شود.

محمد نوذری با تاکید بر ایجاد هماهنگی و همکاری با کمیته اسکان، خواستار ایجاد تمهیدات لازم برای اسکان اضطراری زائران عتبات عالیات شد.

او افزود: هلال احمر در تامین ماسک و تحویل آن به نیروی انتظامی اقدامات لازم را به عمل آورد.

او خواستار استقرار بالگرد در مرکز استان، استقرار آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در مرز مهران، پوشش امداد و نجات حوادث برون مرزی و هماهنگی لازم در داخل عراق و فعال سازی قرارگاه عملیاتی اربعین شد و بر آمادگی هلال احمر برای امدادرسانی در حوادث تاکید کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما