بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۳/۲۵ ۱۱:۳۹:۳۸
هزینه ۶۴۲ میلیون دلاری برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۲۱
هزینه ۶۴۲ میلیون دلاری برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۲۱
فعالان مخالف فعالیت‌های هسته ای تخمین می‌زنند، کره شمالی سال گذشته برای برنامه های هسته ای خود ۶۴۲ میلیون دلار هزینه کرده و اکنون نیز به رغم بحران اقتصادی و مبارزه با همه گیری ویروس کرونا آمادگی انجام آزمایش هسته ای را پیدا کرده است.
ایرنا

براساس اعلام فعالان ضد فعالیت های هسته ای در گزارشی که فقط بر مبنای حدس و گمان است(زیرا هیچگونه داده تایید شده ای درباره هزینه های کره شمالی در برنامه های هسته ای و یا ابعاد ارتش و سلاح هایش برای استناد وجود ندارد) تخمین زده می شود در سال ۲۰۲۱ این کشور حدود ۶۴۲ میلیون دلار در موضوع هسته ای هزینه کرده است. بدین ترتیب در حال حاضر و به رغم بحران اقتصادی از یک سو و مبارزه با شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور از سوی دیگر، پیونگ یانگ آمادگی لازم برای انجام آزمایش هسته ای دارد. 

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ دستکم ۶ آزمایش هسته ای انجام داده است و به نظر می رسد خود را برای از سرگیری و انجام هفتمین آزمایش آماده می کند. 

در گزارشی که روز گذشته از سوی پویش بین المللی نابودی سلاح های هسته ای در ژنو درباره سلاح های هسته ای جهان منتشر شد، آمده است: تخمین زده می شود  کره شمالی به هزینه کردن یک سوم درآمدهای خالص داخلی برای ارتش خود ادامه داده که از آن میان ۶ درصد این بودجه صرف سلاح های هسته ای شده است. 

بدین ترتیب برپایه این گزارش ها و گمانه زنی ها، کره شمالی به عنوان کشوری که کمترین هزینه را در میان ۹ کشور مسلح به سلاح هسته ای دارند، پایین تر از پاکستان که ۲ برابر پیونگ یانگ هزینه کرده است قرار می گیرد. 

آمریکا که پویش بین المللی را برای اعمال تحریم بر کره شمالی درباره توسعه سلاح های اتمی و موشک های بالستیک به راه انداخته است، پیونگ یانگ را برای خرج کردن میلیون ها دلار برای ارتش خود در حالی که با بحران اقتصادی و کمبود مواد غذایی مواجه است، مورد انتقاد قرار می دهد. 

کره شمالی در پاسخ به انتقادهای آمریکا بارها تاکید کرده است این کشور از حق مشروع خود برای توسعه سلاح های هسته ای در جهت دفاع از خود استفاده می کند و این موضوع برای دفاع از خود در برابر تهدیدهای جهانی لازم است. 

مشخص نیست آیا پیونگ یانگ در طول دوران همه گیری ویروس کرونا، بخشی از سرمایه گذاری مالی بر سلاح های هسته ای را قطع کرده است یا خیر. با وجود این تحلیلگران و کارشناسان مستقل که این موضوع را از نزدیک رصد و دنبال می کنند، معتقدند شواهد حاکی از آن است که کره شمالی با گسترش ارتش و انجام آزمایش های هسته ای به کار خود ادامه می دهد. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما