ورزشی
دانا
۱۴۰۱/۰۵/۰۸ ۱۱:۴۲:۴۱
پرداخت مالیات ویلموتس هم به گردن بیت‌المال افتاد
پرداخت مالیات ویلموتس هم به گردن بیت‌المال افتاد
صدور رأی پرونده غرامت مارک ویلموتس در دادگاه عالی ورزش برای رئیس اسبق فدراسیون فوتبال پیامدهایی قضایی خواهد داشت.
دانا

هفته گذشته پس از ماه‌ها تأخیر و تعویق، بالاخره پروسه صدور رأی دیوان حکمیت ورزش درباره پرونده بین فدراسیون فوتبال ایران و مارک ویلموتس، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان با اعلام نظر نهایی قضات خاتمه یافت که طی آن، CAS فدراسیون ایران را به پرداخت بیش از ۶ میلیون یورو فقط برای ۲۰ روز کار این سرمربی بلژیکی محکوم ساخت.
البته رأی نخست کمیته انضباطی فدراسیون بین‌المللی فوتبال در این پرونده، پرداخت غرامتی بیش از ۶ میلیون یورو توسط فدراسیون ایران به این سرمربی بلژیکی بوده که با کش‌وقوس‌های بسیار و البته پس از مصاحبه‌های مارک ویلموتس و پیوستن او به باشگاه راجا کازابلانکا، این مبلغ به ۳۳۲۵۰۰۰ یورو + ۵ درصد خسارت تأخیر در پرداخت سالیانه تبدیل شد تا رقمی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به فوتبال ایران تحمیل شود.
در شرایطی که تیم حقوقی فدراسیون وقت به ریاست مهدی تاج از پیروزی بزرگ در این پرونده سخت گفته‌اند و شکسته شدن نیمی از مبلغ خسارت را اتفاق مهمی دانسته‌اند، نباید فراموش کرد که حدود ۲ میلیون یورو پیش از این به مارک ویلموتس پرداخت شده بود و همین‌طور ساختمان فدراسیون فوتبال به همراه ۳ دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس به علت استقراض فدراسیونِ تاج از هلدینگ شستا، فعلاً تحت تملک این شرکت قرار گرفته و خسارت بزرگی از این ناحیه هم به فوتبال ایران و بیت‌المال تحمیل شده. 
بدون خوش‌بینی و رؤیاپردازی باید صراحتاً گفت که رأی نهایی پرونده دستیاران مارک ویلموتس بلژیکی نیز طی روزهای آینده به فدراسیون فوتبال ابلاغ خواهد شد و در آن پرونده نیز فدراسیون به پرداخت مبلغی به عنوان خسارت محکوم می‌شود. فاجعه دیگر آن‌جایی‌ست که بدانیم پرداخت مالیات قرارداد مارک ویلموتس در تیم ملی فوتبال ایران هم برعهده فدراسیون فوتبال با مدیریت مهدی تاج بوده. 
در قراردادی که بین طرفین به تفاهم و امضا رسیده، پرداخت مالیات رقم سالیانه بیش از ۲.۵ میلیون یورویی مارک ویلموتس تمام و کمال می‌بایست توسط فدراسیون ایران پرداخت شود که به طور قطع حالا که روند رسیدگی به پرونده پایان یافته و فدراسیون ایران ملزم به تسویه حساب با ویلموتس شده، سازمان امور مالیاتی نیز درخواست پرداخت بدهی مالیاتی این سرمربی بلژیکی را از فدراسیون ایران خواهد داشت. 
از طرفی دیگر هم شنیده شده که پس از درخواست معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان از دادسرا برای پیگیری ماجرای قرارداد مارک ویلموتس، چهارشنبه هفته گذشته مهدی تاج به همراه ۲ تن دیگر از اعضای وقت هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال به محکمه قضایی احضار شده‌اند تا به ابهامات این خسران عظیم مالی پاسخ بدهند؛ پاسخی که البته داوطلب نامزدی فعلی انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال همیشه از آن طفره رفته.
در نخستین مناظره انتخاباتی زنده تلویزیونی، تاج مدعی شده بود که به علت امکان بهره‌گیری تیم حقوقی مارک ویلموتس از صحبت‌های او، پیرامون قرارداد صحبتی نخواهد داشت و تمام اظهارنظرها را به پس از اعلام رأی نهایی از سوی CAS موکول کرد. شاید در آن زمان تاج خاطرش نبوده که ۲ سال پیش از این در همان برنامه تلویزیونی بیش از ۳ ساعت درباره مفاد قرارداد همین مارک ویلموتسِ به زعم خودش نجیب به صراحت صحبت کرده.
البته که تاج پیش از این به کرات سابقه نقض ادعاهای خود را داشته و مثلاً در یک هفته طی ۲ برنامه، ابتدا مسئولیت عقد قرارداد با مارک ویلموتس را تمام و کمال به گردن یک مرکز تجاری-فرهنگی انداخت و سپس در برنامه‌ای دیگر باافتخار اعلام کرد که طوری قرارداد بسته که ویلموتس هرگز بیش از ۳ ماه از مبلغ قراردادش را به عنوان خسارت از فدراسیون ایران نخواهد گرفت؛ موضوعی که در حد رؤیاپردازی‌های خاصِ او باقی ماند.
در اولین فرصت تلویزیونی رئیس اسبق فدراسیون فوتبال صحبت‌هایی درباره انعقاد این قرارداد ننگین داشت اما در این اظهارنظرها به ابهاماتی نظیر حضور افراد غیر در جریان عقد توافق‌نامه با مارک ویلموتس اشاره‌ای نشد و هم‌چنین تاج از خاطرش رفت که همیشه دولت را حامی فوتبال می‌دانسته، نه دخالت‌کننده در آن.
در این صحبت‌ها البته که مشخص نشد بالاخره انتخاب مارک ویلموتس آن طور که تاج مدعی شده بود، بر اثر یک کار کارشناسی و با تأیید کمیته وقت فنی و اعضای وقت هیأت رئیسه فدراسیون بوده یا مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان وقت به تنهایی عامل توافق با وی بوده؟ علت این همه تناقض و تعارض در اظهارات درهم گسیخته تاج چیست؟!
حالا که دیگر خبری از تهدیدات نیست و رأی نهایی هم آمده، باید به مهدی تاج به عنوان متصدی شماره یک فوتبال ایران در زمان عقد قرارداد با ویلموتس، روزه سکوت خودش را واقعاً بشکند و همان‌طور که قول داده بود، در برنامه زنده تلویزیونی به ارائه تمام زوایای افشاگری‌هایش در این پرونده زیان‌بار بپردازد؛ البته اگر اصلاً استدلال‌ها و اطلاعات خاصی وجود داشته باشد!

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما