ورزشی
خبر ورزشی
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۰۹:۵۷:۵۰
قهرمان المپیک و جهان شدم اما قول استخدام سرانجام عملی نشد
قهرمان المپیک و جهان شدم اما قول استخدام سرانجام عملی نشد
قهرمان کشتی فرنگی جهان گفت: بعد از مسابقات المپیک توکیو و جهانی نروژ خیلی از نونهالان و نوجوانان که علاقه‌مند شده بودند به ورزش کشتی می‌آمدند و پرس و جو می‌کردند.
خبر ورزشی

محمدرضا گرایی به نوعی در المپیک توکیو آبروی کشتی ایران را خرید و تک طلای ورزش اول کشور را به چنگ آورد. شاید اگر او مدال طلا نگرفته بود امروز هم علیرضا دبیر زیر فشار بود هم محمد بنا. پسر شیرازی کشتی این روزها در اوج افتخار است. او هم طلای المپیک دارد هم طلای جهان و هر دو مدال را در یک سال به دست آورده. با این همه او همچنان خاکی است و البته بسیار کم حرف. این مساله وقتی با او همکلام شدیم تا در مورد سالی که پشت سر گذاشت و شرایط اردوی آماده‌سازی گپ بزنیم بیشتر مشخص شد. محمدرضا در جواب هیچ سوالی بیشتر از دو، سه جمله به زبان نیاورد الا جایی که پای محمدعلی برادر بزرگش به میان آمد. قهرمان استقلالی کشتی می‌گوید حداقل می‌خواهد در دو المپیک پیش رو هم کشتی بگیرد و همراه با برادرش دو طلای ناب برای ایران به ارمغان بیاورند. البته اگر حمایت‌های لازم از او صورت بگیرد چرا که طبق گفته خودش او هم مثل همه مردم ایران که این روزها با مشکلات اقتصادی مواجهند، اوضاع خوبی ندارد و حتی قول استخدامش در وزارت نفت که بعد از قهرمانی به او داده بودند هنوز به انجام نرسیده! 
سال ۱۴۰۰ فوق‌العاده ظاهر شدی، هم طلای المپیک را بردی هم جهانی را.
سال ۱۴۰۰ هم با تمام خوبی‌هایی که برای من داشت تمام شد و از لحاظ ورزشی توانستم به سقف آرزوهایی که داشتم برسم. قهرمانی جهان و قهرمانی المپیک را به دست آوردم و حالا هم توی اردوهای تیم ملی هستم و تلاش می‌کنم بتوانم این موفقیت‌ها را دوباره تکرار کنم.
قهرمان المپیک بودن چه حسی دارد؟
قهرمان المپیک بودن سقف آرزوهای یک ورزشکار است. طبیعتا یک ورزشکار زحمات زیادی باید بکشد و سختی‌های زیادی را باید تحمل کند تا به این عنوان دست پیدا کند. قهرمانی المپیک افتخار بسیار بزرگی است که نصیب بنده شده و امیدوارم لایق این افتخار هم باشم.
بعد از آن قهرمانی کلی هم طرفدار پیدا کردی. 
کشتی ورزش اول مملکت ماست. علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد و مردم ایران خیلی به کشتی اهمیت می‌دهند. خدا را شکر لطف مردم شامل حال بنده شده و مرا لایق محبت خودشان دانستند. 
کشتی ورزش اول بوده اما در دهه نود مقداری به حاشیه رفته بود. با موفقیت‌های شما، حسن یزدانی و دیگران دوباره کشتی بحث اول ورزش شده.
زحمات فدراسیون کشتی و در راس‌شان آقای دبیر و مجموعه همکاران ایشان در رخ دادن چنین شرایطی تاثیرگذار بوده است. آقای دبیر دارد دغدغه کشتی‌گیران را کم می‌کند و ما کشتی‌گیران هم بهتر می‌توانیم در میادین بین‌المللی نتیجه بگیریم و بازخورد مثبت بیشتری داشته باشیم.
احتمالا علاقه‌مندان کم سن و سال کشتی این روزها از شما می‌پرسند چطور می‌توان قهرمان المپیک شد. این طور نیست؟
بعد از مسابقات المپیک توکیو و جهانی نروژ خیلی از نونهالان و نوجوانان که علاقه‌مند شده بودند به ورزش کشتی می‌آمدند و پرس و جو می‌کردند. با این روندی که پیش آمده امیدوارم یک نسل دیگر از کشتی بتواند این افتخارات را تکرار کند.
راست است که آقای بنا برخی کشتی‌گیران مثل شما را بیشتر از بقیه دوست دارند؟
این سوال را باید از خود آقای بنا بپرسید ولی به نظر من این شکلی نیست. آقای بنا همه کشتی‌گیران را به یک دید نگاه می‌کند و طبیعتا آن کشتی‌گیری که نتیجه بهتری به دست می‌آورد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
وضعیت مالی یک قهرمان المپیک چطور است؟ آیا شرایط به گونه‌ای هست که بدون دغدغه فقط فکر تمرین و کسب مدال باشی؟ 
این روزها کل مردم کشور چه کسی که وضع مالی خوبی دارد چه آن کس که ندارد شرایط سختی را تجربه می‌کنند. من هم از این قاعده مستثنی نیستم. ما مردم در کل در شرایط بدی هستیم و امیدوارم هرچه زودتر این شرایط برای مردم کمی بهتر شود.
قول داده بودند در وزارت نفت استخدام می‌شوی. آیا انجام شد؟ 
خیر. هنوز انجام نشده است.
یک سال گذشت که!
متاسفانه هنوز انجام نشده.
از تمرینات برای حضور در مسابقات جهانی بگو.
این هفتمین مرحله از اردوی آماده‌سازی ماست برای مسابقات جهانی صربستان. پنج تا مرحله دیگر هم داریم تا زمان مسابقات. در حال حاضر داریم تمرین می‌کنیم و ان‌شاءالله بتوانیم در سال ۲۰۲۲ اتفاقات خوب سال ۲۰۲۱ را دومرتبه رقم بزنیم. 
چند طلای المپیک برای خودت کنار گذاشته‌ای؟
هدف اول من کسب مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۲۲ است. هدف بزرگ‌تر من هم کسب مدال طلای المپیک ۲۰۲۴ پاریس است. من دارم برای این هدف می‌جنگم. ان‌شاءالله بعد از المپیک ۲۰۲۴ هم دوباره تصمیم می‌گیریم که شرایط به چه صورت پیش برود.
سن و سالت می‌خورد که در دو المپیک بعدی هم حاضر باشی.
بله. اگر لطف خدا شامل حالم بشود در دو المپیک بعدی حاضر می‌شوم.
ورزش‌های دیگر را هم دنبال می‌کنی؟
فوتبال را دنبال می‌کنم.
به شکل حرفه‌ای؟
تا حدودی. کلا سعی می‌کنم بیشتر ورزش‌ها را دنبال کنم. 
استقلالی یا پرسپولیسی؟
استقلالی هستم.
به شما لقب مرد یخی داده‌اند. این با شیرازی بودن شما تناقض ندارد؟
(با خنده) نه این لقب را اول آقای بنا به من داد. توی تمرینات که انجام می‌دادیم مخصوصا در تمریناتی که ضربان قلب را بالا می‌برد، ضربان قبلم زیاد بالا نمی‌رفت. ضربان بچه‌ها می‌رسید به ۲۲۰ و ۲۳۰ اما ضربان من روی ۱۵۰ می‌رفت. آقای بنا همان جا گفت تو مرد یخی هستی. این اسم هم روی من ماند و اتحادیه جهانی هم استفاده کرد. 
یک فن خاص داری که به زیبایی اجرا می‌کنی. در فضای مجازی هم انجام این فن خیلی وایرال شده.
این فن کنده فرنگی است و یکی از شگردهای اصلی من هم در خاک کنده فرنگی است. کشتی‌گیران بسیار زیادی هستند که قبلا این کار را انجام داده بودند. 
همین که از چپ و راست چند بار نشان می‌دهی تا حریف را گیج کنی؟
یکی از شگردهای آرمن نازاریان بود. کسی که توانست ۲ تا طلای المپیک و یک برنز بگیرد. 
در مسابقه خداحافظی روی استابلر هم اجرا کردی! 
(با خنده) توی هر مسابقه‌ای سعی می‌کنم اجرایش کنم.
در آن مسابقه عمدا اجازه دادی دست حریف به عنوان نفر برنده بالا برود؟
آن مسابقه بیشتر نمایش بود و چندان نتیجه‌اش اهمیتی نداشت. 
از لغو مسابقات بازی‌های آسیایی هم بگو. شما قرار بود در کدام مسابقه به میدان بروی؟
دو تا تیم داشت آماده می‌شد یکی برای مسابقات جهانی صربستان و یکی هم برای بازی‌های آسیایی. فاصله نزدیکی هم بود بین مسابقات. چیزی در حدود یک هفته و نمی‌شد در هر دو مسابقه شرکت کنم. با نظر کادر فنی قرار بود در بازی‌های آسیایی شرکت کنم.
پس با توجه به اینکه جایزه مالی قهرمانی در بازی‌های آسیایی بیشتر از جهانی است از نظر مالی ضرر کردی.
بله هم مدالش برای کاروان ایران مهم بود چون که هر ۴ سال یک بار مسابقاتش برگزار می‌شود و هم از لحاظ مالی درآمد بیشتری نصیب ما می‌کرد.
از برادرت محمدعلی بگو. همچنان با هم تمرین می‌کنید؟
بله، محمد علی هم دارد توی اردوها تمریناتش را ادامه می‌دهد و در وزن ۷۷ کیلوگرم مسابقات جهانی صربستان ان‌شاءالله که بتواند در اینجا به حق واقعی خودش برسد. محمدعلی به حق لایق طلای المپیک ۲۰۲۴ است. 
آیا بالاخره طلسمش شکسته می‌شود؟
کشتی است و برد و باخت. در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ روز روز محمدعلی نبود. قطعا شایسته‌ترین فرد برای طلای المپیک محمدعلی بود. کل کشتی‌گیرانی که توی وزن او بودند به این مساله اذعان داشتند. یکی از رقبای او که کشتی‌گیر مجار بود چند وقت پیش به ایران آمد و گفت یکی از دلایل خداحافظی من از کشتی محمدعلی بود. چون فشاری که در آن کشتی به من وارد شد را دیگر نمی‌خواهم تجربه کنم. یعنی محمدعلی چنین فشار سنگینی به حریفانش وارد می‌کند. ولی به هر حال شانس با او یار نبود و ان‌شاءالله بتواند در پاریس به حق واقعی خودش برسد.
عجیب چیزی می‌شود دو تا برادر طلای المپیک بگیرند! 
بله همین طور است.
از شرایط اردویی تیم ملی راضی هستید؟ 
در این چند سالی که آقای دبیر به مجموعه کشتی وارد شدند زحمات زیادی کشیدند برای این رشته. خود ایشان قهرمان المپیک بودند و مستقیم دغدغه ورزشکاران را می‌دانند. توی این چند سال بازسازی خانه کشتی را داشتیم و آماده‌سازی یک آکادمی قوی توی همین مجموعه ورزشی. جوری که بتوانیم همه تمرینات‌مان را در همین جا برگزار کنیم. تمام رستوران و خوابگاه و اتاق‌ها بازسازی شده است. در مسائل دیگر مثل دغدغه‌های مالی ورزشکاران یا شغل و تمام اینها هم ایشان پیگیر هستند. یکی از اساسی‌ترین رکن‌های موفقیت ورزش کشتی در این چند سال آقای دبیر هستند. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما