بین الملل
فارس
۱۴۰۰/۰۶/۱۸ ۰۸:۴۹:۱۴
بلينکن: طالبان بايد حساب پس دهد
بلينکن: طالبان بايد حساب پس دهد
وزير خارجه آمريکا طي نشستي با حضور نمايندگان کشورهاي متحد واشنگتن، خواستار حساب‌کشي از طالبان بابت تروريسم و اطمينان از تبديل‌نشدن افغانستان به پايگاه تروريست‌ها شد.
فارس

در اين نشست، «هايکو ماس» وزير خارجه آلمان و نمايندگاني از کشورهاي استراليا، بحرين، کانادا، فرانسه، هند، ايتاليا، ژاپن، کويت، نروژ، پاکستان، قطر، کره جنوبي، عربستان سعودي، اسپانيا، تاجيکستان، ترکيه، ترکمنستان، امارات عربي متحده، انگليس، ازبکستان، اتحاديه اروپا، ناتو و سازمان ملل حضور داشتند.
طبق بيانيه منتشر شده توسط وزارت خارجه آمريکا، بلينکن در اين نشست از متحدان واشنگتن خواست که براي مقابله با بحران انساني بالقوه در افغانستان متحد شوند و از طالبان به‌دليل تروريسم حساب بکشند.
وزير خارجه آمريکا همچنين خواستار تعهد طالبان به آزادي خروج افغان‌هايي که مي‌خواهند اين کشور را ترک کنند، تشکيل دولت فراگير و همچنين احترام گذاشتن به حقوق اساسي مردم افغانستان شد.
بر اساس اين بيانيه، شرکت‌کنندگان در اين نشست بر سر اهميت متحد ماندن جهت تداوم حمايت از مردم افغانستان، هم‌نظر بودند.
وزارت خارجه آمريکا در پايان افزود: «ايالات متحده به استفاده از ابزارهاي سياسي، اقتصادي و ديپلماتيک براي حمايت از حقوق مردم افغانستان، مخصوصا زنان و دختران، و همچنين مطمئن شدن از اينکه افغانستان به پايگاه تروريست‌ها تبديل نشود، ادامه مي‌دهد».
پيش از اين، «ماروس سِفکوويچ» نايب رئيس کميسيون اروپا با اعلام آمادگي اين اتحاديه براي ارائه کمک به افغانستان، اما گفت دولت جديد کابل به رياست طالبان را به‌دقت زير نظر دارند.
روز گذشته همچنين «هايکو ماس» وزير خارجه آلمان با ابراز نگراني درباره ترکيب کابينه طالبان در افغانستان، مدعي شد اگر دولت جديد کابل نتواند امور خود را اداره کند آنگاه با خطر فروپاشي سياسي و اقتصادي روبه‌رو خواهد شد.
روز سه‌شنبه و پس از گذشت بيش از ۲۰ روز از تسلط طالبان بر کابل، «ذبيح‌الله مجاهد» سخنگوي طالبان در نشست خبري اعضاي کابينه دولت جديد افغانستان را اعلام کرد.  وي پس از اعلام افراد کابينه دولت جديد افغانستان گفت: در دولت آينده سعي مي‌کنيم که افراد از اقوام مختلف به‌کار گرفته شوند و ما تلاش خواهيم کرد تا همه اقشار جامعه افغانستان در دولت بعدي نقش داشته باشند.
به گفته مجاهد، «ملاهبت‌الله آخوندزاده» همچنان به عنوان رهبر باقي مي‌ماند و اسم رسمي دولت جديد، امارت اسلامي افغانستان خواهد بود. «محمد نعيم» سخنگوي دفتر سياسي طالبان در مصاحبه با شبکه خبري الجزيره گفت که اين گروه خواستار روابط خوب با تمامي کشورهاست.
با اين حال، «ند پرايس» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا با ابراز نگراني درباره برخي اعضاي دولت جديد طالبان در افغانستان، گفت واشنگتن اين دولت را بر اساس عمل و نه با وعده، قضاوت مي‌کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما