بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۰۸:۴۹:۴۹
درخواست فرانسه از ایران: دو نفتکش توقیف شده یونان را آزاد کنید
درخواست فرانسه از ایران: دو نفتکش توقیف شده یونان را آزاد کنید
وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد تا دو نفتکش‌ یونانی توقیف شده در آب‌های خلیج فارس را آزاد کنند.
فارس

وبگاه «عرب نیوز» در این خصوص گزارش کرد، نیروی دریایی سپاه روز جمعه (۶ خرداد ماه)، دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از مقام‌های ایران درخواست کرد که این نفتکش‌ها را آزاد کند و گفت: «ما از ایران درخواست می‌کنیم که فوراً خدمه و کشتی‌ها را آزاد کنند».

در ادامه این بیانیه‌ آمده است: «فرانسه تعهد خود را به قواعد حقوق بین‌الملل در حمایت از آزادی دریانوردی و ایمنی دریایی تکرار می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم فورا اقدامات خود را که مغایر با این قوانین است، متوقف کند».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روز شنبه اعلام کردند که خدمه دو نفتکش یونانی در سلامت کامل قرار دارند و تحت بازداشت نیستند.

پیش از این روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای در خصوص توقیف نفتکش‌های یونانی اعلام کرد:  «نیروی دریایی سپاه روز جمعه دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد. این دو کشتی، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با نام‌هایPrudent Warrior  و Delta Poseidon و تحت پرچم یونان حرکت می‌کرده‌اند و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنها را توقیف کرد».

علی‌رغم آن‌که نفتکش‌های یونان به دلیل تخلفات انجام داده، توقیف شده‌اند، یونان توقیف این دو کشتی را «معادل دزدی دریایی» دانسته و محکوم کرده و به شهروندان خود هشدار داده است که به ایران سفر نکنند.

یونان مدعی است که یکی از نفتکش‌ها در آب‌های بین‌المللی حرکت می‌کرده است و نفتکش‌ دوم در هنگام توقیف در نزدیکی ساحل ایران بوده است.

وزارت خارجه یونان اعلام کرده است که 9 شهروند یونانی در بین خدمه نفتکش‌ها بوده است اما توضیح بیشتری در خصوص دیگر ملوان‌هایی که سوار بر نفتکش‌ها بودند، ارائه نکرده است.

پیش از این نیز، ، «پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در بیانیه‌ای به توقیف دو نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس توسط ایران واکنش نشان داد و گفت: «ما با نگرانی زیاد توقیف غیرقابل قبول دو کشتی یونانی توسط ایران در خلیج فارس را پیگیری می‌کنیم».

استانو در این بیانیه افزود: «ما بلافاصله نگرانی شدید خود را با مقام‌های ایرانی در مورد این اقدامات ابراز کرده و خواستار شفاف سازی، حل و فصل و کاهش سریع تنش شدیم».

این مقام اتحادیه اروپا بدون اشاره به اقدام خصمانه چند ماه پیش یونان در توقیف نفتکش ایرانی و تحویل آن به آمریکا گفت: «آزادی دریانوردی و جریان آزاد تجارت، اصل اساسی اتحادیه اروپا است».

روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه سال‌جاری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از احضار کاردار یونان (در غیاب سفیر این کشور) به این وزارتخانه در پی توقیف محموله نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های یونان و اعتراض شدید به وی خبر داد.

روز جمعه نیز کاردار سوئیس (در غیاب سفیر این کشور) به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد. از سوی دیگر جمعه شب ششم خرداد ماه نیز اخباری منتشر شد از این‌که ایران اقدام به توقیف دو کشتی یونانی در پاسخ به اقدام دولت یونان کرده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما