سیاسی
تجارت نیوز
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ ۱۹:۳۶:۲۰
دود جنگ اسرائیل و حماس در چشم بازار نفت/ قیمت نفت افزایش می‌یابد؟
دود جنگ اسرائیل و حماس در چشم بازار نفت/ قیمت نفت افزایش می‌یابد؟
پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس بازارهای مختلف مالی تغییرات چشمگیری را تجربه کردند. حال باید دید اثرات این جنگ روی قیمت نفت با توجه به عکس‌العمل عربستان تا چه میزان خواهد بود؟
تجارت نیوز

در پی وقوع جنگ اسرائیل و حماس که در روز شنبه رخ داد، بازارهای مالی واکنش‌های متفاوتی نشان دادند؛ بازار نفت نیز اولین روز کاری هفته خود را با رشد 3.23 درصدی آغاز کرد و قیمت نفت برنت، به‌عنوان شاخص اصلی بازار، در لحظه تنظیم این گزارش تا 87.66 دلار پیش رفت. نفت آمریکا نیز با همین افزایش در محدوده 86.17 دلار معامله شد.

جنگ اسرائیل و حماس در شرایطی شکل گرفت که پیش از این روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و سعودی خبر داده بود که هدف عربستان جلب حمایت کنگره آمریکا برای توافقی است که تحت تأثیر آن عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسد و در قبال آن، پیمان دفاعی با واشینگتن منعقد می‌کند و برهمین اساس هم عربستان تولید نفت خود را افزایش می‌داد و قیمت نفت پایین می‌آمد.

اما با تغییر معادلات جهانی و به خصوص اتفاقات اخیر قطعا شرایط متفاوت خواهد شد. علاوه بر این، عربستان هم در همان ابتدای شکل‌گیری جنگ در مورد اسرائیل بیانیه تندی ارائه کرد و نمی‌توان امیدوار بود که سعودی‌ها همچنان به پیمان یاد شده پایبند باشد.

پیمان عربستان و آمریکا منتفی شد؟

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، البته برای نهای‌شدن این پیمان باید حمایت کنگره آمریکا را هم به دست می‌آورد. اما درحال حاضر زمین بازی تغییر یافته و شرایط برای اسرائیل چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد چراکه وزارت امور خارجه عربستان روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که عربستان تحولات بی سابقه بین برخی از گروه‌های فلسطینی با نیروهای اشغالگر را که منجر به افزایش سطح خشونت در برخی از جبهه‌ها شده است، رصد می‌کند.

وزارت امور خارجه عربستان همچنین خواستار متوقف شدن فوری تنش‌ها بین طرفین و حفظ جان غیرنظامیان و خویش‌تن‌داری شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: عربستان بار دیگر هشدارهای مکرر خود درباره خطرات انفجار اوضاع در نتیجه ادامه اشغالگری و محروم ماندن ملت فلسطین از حقوق مشروعشان و همچنین تکرار اقدامات تحریک کننده هدفمند علیه مقدسات آنها را تکرار می کند.

دود جنگ اسرائیل و حماس به چشم آمریکا رفت؟

با این تفاسیر نم‌ی‎توان امیدوار بود عربستان در جهت به رسمیت شناختن اسرائیل قدمی بردارد و احتمالا روسیه و عربستان بار دیگر به همان سیاست کاهش عرضه روی می‌آورند هرچند که این سیاست قطعا هزینه‌های زیادی برای ایالات متحده به بار خواهد آورد.

در حالی که سیاست کاهش عرضه نفت در بازار از سوی کشورهای عضو اوپک مدتی بود که از سوی عربستان و روسیه تمدید می‌شد و احتمال آن می‌رفت که این سیاست ادامه دار باشد تا قیمت طلای سیاه حفظ شود اما پس از طرح موضوع عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل و کاهش قیمت نفت پس از سیگنال عربستان به آمریکا برای تولید بیشتر به نظر می‌رسید عربستان قصد دارد شریک تجاری خود را از روسیه به آمریکا تغییر دهد.

درمجموع باید منتظر ماند تا عکس‌العمل اسرائیل به حمله‌های حماس مشخص شود و درنهایت هم تصمیم‌گیری عربستان برای تولید بیشتر یا کاهش عرضه برای بازار جهانی نفت سرنوشت‌ساز است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما