ورزشی
ایسنا
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۶:۴۵:۰۳
واکنش نابغه کشتی ایران به احتمال شکستن رکورد سوریان
واکنش نابغه کشتی ایران به احتمال شکستن رکورد سوریان
دارنده مدال های طلای جهان و المپیک، گفت: همه تلاشم را می کنم تا جایی که می توانم مدال بگیرم.
ایسنا

محمدرضا گرایی درباره کسب مدال های طلای جهان و المپیک، گفت: در این یک سال و نیم، تلاش شبانه روزی در اردوی تیم ملی داشتیم، همراه با آسیب های زیاد و رژیم های سخت که لطف خدا شامل حالم شد و اول کسب سهمیه کردیم که خودش از المپیک سخت تر بود چرا که هیچ کسی در آسیا سهمیه نگرفته بود. بعد از کسب سهمیه مسابقات المپیک را داشتیم که وزن ۶۷ کیلو سخت ترین وزن دنیا بود و به عنوان قهرمانی رسیدم. بعد از آن هم در اسلو قهرمانی المپیک را در جهانی تکرار کردم.

وی در مورد اینکه اعتماد به نفس و آرامش او در کشتی از کجا نشات می گیرد، خاطرنشان کرد: این اعتماد به نفس به تلاش شبانه روزی در اردوی تیم ملی و همچنین به آن برنامه ریزی که با کادرفنی تیم ملی در مورد کشتی ها داریم، برمی گردد. خودم حداقل می دانستم و باور داشتم می توانم قهرمان شوم. با توجه به فاصله کوتاه دو مسابقه، در جهانی نسبت به المپیک ناآماده تر بودم اما خداراشکر از هر دو میدان سربلند خارج شدم. در مورد آرامشی هم که در کشتی دارم، رسیدن به این شرایط خیلی تلاش می خواهد. من سعی می کنم در مسابقات به خودم مسلط باشم و استرس به خودم راه نمی دهم.

گرایی درباره اینکه حریفان با آنالیز کامل در اسلو به مصاف او رفتند، خاطرنشان کرد: همه من را آنالیز کرده و آمده بودند شکستم دهند. همه در خاک بلند می شدند و فرار می کردند، کشتی گیران ژاپن، گرجستان و روس هر سه از خاکم بلند شدند و فقط کشتی گیر آذربایجان در خاک نشست. می دانستند اگر در خاک بنشینند همان موقع کشتی تمام می شود. باید روی بلند شدن ها در خاک کار کنیم که نگذاریم حریفان از خاک بلند شوند. من هم در خاک و هم در سرپا فن دارم، در مبارزه با کشتی گیر روس، او بدنش را چرب کرده بود، اما وقتی از خاک من بلند شد می دانستم یک کمرگیری می کنم و او را تحت فشار گذاشتم و کمرگیری کردم. از اینجا به بعد آهنگ کشتی عوض شد و با مدیریت خوب، کشتی را بردم.

دارنده مدال های طلای جهان و المپیک در پاسخ به این سوال که آیا به فکر شکستن رکورد حمید سوریان است یا خیر؟ تاکید کرد: حمید سوریان از بچگی الگوی فنی و اخلاقی من بوده، من همه تلاشم را می کنم که مدال بگیرم، هر تعداد که بشود.

گرایی با اشاره به وزن کم کردن های زیادش در سال جاری، گفت: من از سال ۲۰۱۸ که کشتی گیر ۷۲ کیلو بودم و بعد تصمیم گرفتم به ۶۷ کیلو بروم، برای مسابقات کسب سهمیه المپیک ۴-۵ کیلو کم کردم و بعد هم خود المپیک که باید همین مقدار وزن کم می کردم. رِژیم طاقت فرسا بر روی بدن و کشتی خصوصا مبارزه اول تاثیر می گذارد. بعد هم در جهانی باید وزن کم می کردم. من امسال سه بار کاهش وزن داشتم اما خوشحالم که با تصمیمات کادرفنی همه به موفقیت تبدیل شد و توانستم سربلند از مسابقات بیرون بیایم.

وی در مورد اهدای مدالش به شهید گمنام دفن شده در جوار فدراسیون کشتی نیز تصریح کرد: حدود دو سال است که این شهید بزرگوار اینجا دفن شده و ما کشتی گیران با این شهید زندگی کردیم. بعد از طلای المپیک یک شب داشتم با او درددل می کردم و گفتم کمکم کن باز طلا بگیرم و این مدال را اهدا کنم به شما. در مصاف با کشتی گیر گرجی ۱۱ ثانیه مانده بود و ۴ امتیاز می خواستم که ببرم. به تابلو نگاه کردم و گفتم خدایا من چطور در ۱۱ ثانیه ۴ امتیاز بگیرم، اما این اتفاق افتاد، با دعای شهید بزرگوار و مردم، من به قول خودم عمل کرده و مدال را تقدیمش کردم. آنها جانشان را دادند تا ما راحت اینجا بنشینیم.

قهرمان المپیک در مورد مبارزه اش با حریف گرجستانی که خیلی حساس شده بود، گفت: من و این کشتی گیر قبلا دو بار در مراحل نیمه نهایی امیدهای جهان و المپیک کشتی گرفته بودیم. در جهانی امیدها ۵-۳ عقب افتاده بودم که آنجا ضربه اش کردم. اینجا هم ۶-۱ عقب افتادم و جبران کردم. او کشتی گیر زیرکی است و کول انداز را از چپ خوب اجرا می کند.

گرایی که میهمان برنامه دایره طلایی بود، درباره مبارزه فینال مسابقات جهانی، گفت: خیلی خیالم بابت فینال راحت نبود چون کشتی گیر روس آماده و از لحاظ تنفسی کم نمی آورد. وقتی از خاک من بلند شد کشتی حساس شد ولی با فن کمر کشتی را درآوردم.

وی در مورد داوری ها در این دوره از مسابقات گفت: قضاوت ها خوب بود، از حق خوری سال های قبل کمتر شد اما چون ایران نماینده در اتحادیه ندارد همچنان آنهایی که در اتحادیه جهانی نماینده دارند در برخی کشتی ها دست می برند.

قهرمان وزن ۶۷ کیلوی جهان در مورد پاداشی که بابت دو طلای المپیک و جهانش گرفته، عنوان کرد: از مردم عزیز شیراز که هم بعد از المپیک و هم بعد از جهانی سنگ تمام گذاشتند، ممنونم اما از مسئولان نه وعده ای داشتیم و نه پاداشی. پاداش المپیک هم که هنوز پرداخت نشده است. وزیر راه قول اهدای زمین دادند که ان شاءالله عملی شود.

گرایی در پایان از عدم حضورش در لیگ امسال گفت و تاکید کرد: امسال خیلی فشار رویم بود، سه بار سر وزن رسیدم. در این مدتی که تا بازی های آسیایی وقت هست، تلاشم را برای حضور در این رقابت ها دوچندان می کنم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما