بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ۰۹:۵۰:۴۳
کاخ سفید: بایدن حاضر نیست سپاه را از فهرست سازمان های تروریستی خارجی خارج کند
کاخ سفید: بایدن حاضر نیست سپاه را از فهرست سازمان های تروریستی خارجی خارج کند
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در حالیکه کشورش باعث شکل گیری و تقویت گروههای تروریستی در جهان از جمله منطقه غرب آسیاست، اتهامات بی پایه و اساس همیشگی واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.
ایرنا

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در راستای سیاست هراس از نفوذ منطقه ای تهران مدعی شد دولت ایران حامی تروریسم است و از شبکه های تروریستی در منطقه حمایت می کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادامه داد: رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است حاضر نیست به عنوان بخشی از مذاکرات برجام، سپاه را از فهرست موسوم به سازمان های تروریستی خارجی خارج کند.

آمریکا، فرانسه و انگلیس همزمان با برگزاری دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ( ان پی تی) سازمان ملل ادعاهای خود درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و مذاکرات رفع تحریم ها را تکرار کردند.

بر اساس بیانیه ای که وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی با عنوان بیانیه مشترک خود، فرانسه و انگلیس منتشر کرد، ادعا شده است: ما بار دیگر تاکید می کنیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند. ما متأسفیم که به رغم تلاش‌های دیپلماتیک شدید، ایران هنوز از فرصت موجود برای احیای اجرای کامل برجام استفاده نکرده است.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد و اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و به توافق نهایی رسید.

اما آمریکا بدون اشاره به زیاده خواهی های خود  مدعی است اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

تارنمای آمریکایی- اسرائیلی آکسیوس اردیبهشت ماه امسال در گزارشی اعلام کرد آمریکا همچنان از حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست موسوم به سازمان های تروریستی خارجی امتناع می ورزد و می خواهد برای این کار، ایران در مورد موضوعات خارج از برنامه هسته ای خود، از جمله فعالیت های منطقه ای گفت وگو کند.

آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی ادعا کرد: دولت بایدن امیدوار است ایرانی‌ها از خواسته خود در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صرف نظر و پیش‌نویس توافقی را که در وین به دست آمد، امضا کنند.

مقامات و رسانه های آمریکایی و غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما