بین الملل
فارس
۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ۱۱:۴۳:۳۸
شليک موشک‌هاي کره شمالي از ريل قطار
شليک موشک‌هاي کره شمالي از ريل قطار
خبرگزاري دولتي کره شمالي با انتشار جزئياتي از جديدترين آزمايش‌هاي موشکي اين کشور گزارش کرد که موشک‌هاي پيونگ يانگ از روي قطار پرتاب شده است.
فارس

در پي آزمايش موشکي روز گذشته (چهارشنبه) کره شمالي، خبرگزاري مرکزي کره شمالي (KCNA) امروز (پنجشنبه؛ ۱۶ سپتامبر) با انتشار جزئياتي از اين آزمايش موشکي گزارش کرد که موشک‌هايي که کره شمالي روز چهارشنبه شليک کرد، آزمايشي از يک «سامانه موشکي جديد مستقر بر روي قطار» بود که به عنوان يک ضدحمله بالقوه در مقابل هرگونه نيرويي طراحي شده است که تهديدي براي کشور کره شمالي محسوب شود.
خبرگزاري مرکزي کره شمالي گزارش کرد موشک‌هايي که روز چهارشنبه آزمايش شدند مسافت ۸۰۰ کيلومتر را طي کردند، سپس هدفي را در دريا در امتداد ساحل شرقي کره شمالي مورد حمله قرار دادند.
بنا بر گزارش رويترز، روز چهارشنبه، مقام‌هاي کره جنوبي و ژاپن اعلام کردند که شليک دو موشک بالستيک از سوي کره شمالي را درست چند روز پس از آن شناسايي کردند پيونگ يانگ يک موشک کروز را آزمايش کرده بود. تحليلگران گفته بودند که موشک کروز احتمالاً قابليت‌هاي هسته‌اي دارد.
آزمايش‌هاي موشکي کره شمالي درست همان روزي انجام گرفته است که کره جنوبي نيز يک موشک بالستيک زيردريايي پرتاب (SLBM) شليک کرد و به اولين کشور بدون سلاح اتمي تبديل شد که چنين سامانه‌اي را توسعه داده است.
طبق گزارش رويترز، دو کشور کره در رقابت تسليحاتي بسيار شديدي با يکديگر قرار دارند و دو طرف در مناسبات مختلف موشک‌ها و تسليحات قدرتمندي را در معرض نمايش قرار مي‌دهند.
آزمايش‌هاي موشکي کره جنوبي واکنش‌هاي بين‌المللي به همراه داشته است به طوريکه ايالات متحده گفته است که اين آزمايشات نقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل و تهديدي براي همسايگان پيونگ يانگ است.
خبرگزاري مرکزي کره شمالي در گزارش خود درباره جديدترين آزمايش موشکي کره شمالي گزارش کرد که آزمايش موشکي جديد کره شمالي توسط يگان موشکي قابل حمل بر روي قطار که اوايل امسال سازماندهي شده بود، انجام گرفته است.
«پاک جونگ چون» عضو هيأت رئيسه دفتر سياسي حزب حاکم کارگران کره که بر آزمايش موشکي اخير کره شمالي نظارت داشت، در خصوص جزئيات اين آزمايش موشکي گفت: «سيستم موشکي قابل حمل بر روي قطار به عنوان يک ابزار ضدحمله کارآمد با قابليت رويارويي با يک ضربه شديد چندجانبه نيروهاي تهديدکننده استفاده مي‌شود».
تصاويري که رسانه‌هاي دولتي کره شمالي منتشر کرده‌اند، يک موشک سبز زيتوني رنگ را در حالي نشان مي‌دهد که در ميان ستوني از دود و شعله‌هاي آتش از سقف يک قطاري که بر روي ريل قطار در منطقه‌اي کوهستاني قرار گرفته، به سمت آسمان شليک مي‌شود.
کره جنوبي پيش از اين گزارش کرده بود که موشک‌ها از منطقه درون مرزي مرکزي «يانگدوک»  شليک شده‌اند.
«آدام مونت» عضو ارشد فدراسيون دانشمندان آمريکايي در پيامي که در صفحه توييتر قرار داد در خصوص جديدترين آزمايش موشکي کره شمالي نوشت: «موشک‌هايي که از ريل قطار پرتاب مي‌شوند گزينه نسبتاً ارزان و قابل اعتماد براي کشورهايي است که به دنبال بهبود قابليت‌هاي بقاي نيروهاي هسته‌اي خود هستند».
تحليلگران بر اين باورند که آزمايش موشکي اخير کره شمالي احتمالاً زمينه را براي توسعه موشکي با قابليت پرتاب موشک‌هاي بالستيک بين‌قاره‌اي مجهز به سلاح هسته‌اي پرتاب فراهم مي‌آورد.
روز گذشته (چهارشنبه)، ساعاتي پس از آن که خبرگزاري «يونهاپ» کره جنوبي گزارش کرد که «يپونگ‌يانگ»، پرتابه ناشناسي را به سمت درياي ژاپن شليک کرده است، ارتش کره جنوبي اعلام کرد که کره شمالي دو موشک بالستيک را از امتداد سواحل شرقي خود پرتاب کرده است.
آسوشيتدپرس گزارش کرده است که جديدترين آزمايش موشکي کره شمالي در حالي صورت گرفته است که ««وانگ يي» وزير خارجه چين براي برگزاري نشست‌هايي با «مون جائه اين» رئيس‌جمهور کره جنوبي و ديگر مقام‌هاي ارشد اين کشور براي بحث درباره ديپلماسي به بن بست خورده با کره شمالي به سئول سفر کرده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما