بین الملل
باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴۰۰/۰۶/۲۶ ۱۱:۴۲:۵۰
مخالفت چين با ادعاهاي مطرح شده از سوي آمريکا و استراليا
مخالفت چين با ادعاهاي مطرح شده از سوي آمريکا و استراليا
سفارت چين در استراليا امروز (جمعه) آنچه به گفته اين سفارتخانه «ادعا‌هاي بي اساس» وزراي دفاع و خارجه آمريکا و استراليا پس از مذاکرات سالانه در واشنگتن خوانده شده را رد کرد.
باشگاه خبرنگاران جوان

آمريکا و استراليا در بيانيه‌اي پس از مشورت‌هاي وزارتي، در خصوص آنچه «ادعا‌هاي دريايي گسترده» در درياي جنوبي چين خوانده شده ابراز نگراني کردند و از قصد خود براي تقويت روابط با «تايوان» سخن گفتند.

اظهارات استراليا و آمريکا يک روز پس از آن بيان شده است که آن‌ها از يک قرارداد زيردريايي به عنوان بخشي از يک «مشارکت امنيتي» پرده برداشتند که شامل انگليس نيز مي‌شود. اين در حالي است که چين با محکوم کردن آن، اين قرارداد را سبب تشديد رقابت تسليحاتي در منطقه عنوان کرده بود.

استراليا و آمريکا همچنين در اظهاراتي مداخله جويانه، از وضع قانون امنيت ملي در هنگ کنگ که در سال گذشته به انجام رسيد، انتقاد کرده و مدعي شدند اين مسأله سبب تضعيف سيستم انتخاباتي در کشور شده، آزادي رسانه‌ها را سرکوب کرده و فرمول «يک کشور، دو سيستم» را که پس از بازگرداندن اين مستعمره سابق انگليس به خاک چين در سال ۱۹۹۷ بر سر آن توافق شده بود را تضعيف کرده است. آمريکا و استراليا همچنين در خصو آنچه سرکوب اقليت اويغور‌ها در منطقه سين کيانگ خوانده شده، ابراز نگراني شديد کردند.

حال سفارت چين در واکنش به اين ادعاها، طرح اين مسائل را به عنوان تاکتيکي در جهت وارد آوردن فشار‌هاي بيهوده به کشورش عنوان کرد.

سخنگوي سفارت چين در کانبرا، پايتخت استراليا گفت: اين حرکت کوچک به منظور تحت فشار قرار دادن چين، هيچ فايده‌اي جز يک نمايش مسخره نخواهد داشت.

او همچنين گفت: ما به شدت مخالف اتهامات بي اساس عليه چين در خصوص مسائلي نظير درياي جنوبي چين، سين کيانگ، هنگ کنگ، تايوان و ديگر مسائل مرتبط با چين هستيم.

گفتني است پيشتر «وانگ کان» نماينده چين در سازمان ملل با محکوم کردن معاهده همکاري آمريکا، انگليس و استراليا مبني بر کمک به استراليا براي دستيابي به زيردريايي‌هاي هسته‌اي، آن را اقدامي در راستاي اشاعه تسليحات هسته‌اي دانسته بود.

نماينده چين در سازمان ملل در بيانيه‌اي اعلام کرده بود: «چنين کمکي به استراليا که کشور دارنده تسليحات هسته‌اي نيست، باعث افزايش اشاعه مواد و فناوري‌هاي هسته‌اي مي‌شود. چنين کمکي با هدف و تعهدات اصلي پيمان منع اشاعه تسليحات هسته‌اي در تضاد است.»

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما