ورزشی
فارس
۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ۱۱:۴۹:۰۳
وقتی آمریکا منشور المپیک را زیر پا گذاشت
وقتی آمریکا منشور المپیک را زیر پا گذاشت
به نظر می رسد سفارت آمریکا با عدم صدور ویزا برای رئیس فدراسیون کشتی، سیاست را در ورزش دخالت داده و منشور المپیک را زیر پا گذاشته است.
فارس

"آمریکا به علیرضا دبیر ویزا نداد" تیتر روز گذشته بیشتر خبرگزاری‌ها بود؛ موضوعی که شاید خیلی‌ها و حتی رئیس فدراسیون کشتی با توجه به مصاحبه اخیرش این را پیش‌بینی می‌کردند. 
روزی که کاروان کشتی آزاد کشورمان در مسابقات جهانی نروژ در چند وزن مدال‌های طلا را درو کرد، همان موقع که کامران قاسم‌پور جیدن کاکس را شکست داد و حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور پیروز شد، فدراسیون آمریکا از ایران برای مبارزه دوستانه دعوت کرد. همان موقع بود که گیبل استیوسون قهرمان سنگین‌وزن کشتی آمریکا برای امیرحسین زارع کُری خواند و از او برای مبارزه دعوت کرد اما همه چیز دوستانه پیش نرفت. 
کارشکنی‌ها از صدور ویزا آغاز شد؛ زمانی که آزادکاران برای تهیه ویزا به دبی رفتند، صف طولانی و مشکلاتی که آمریکایی‌ها به وجود آوردند، صدای رئیس فدراسیون کشتی را درآورد. در ادامه هم چند رسانه آمریکایی گزارشاتی را علیه علیرضا دبیر نوشتند و یک مربی اسبق به ظاهر ایرانی با مصاحبه‌های تند، هیزم به درون آتش ریخت تا مشکلات برای صدور ویزا بیشتر شود. 
زمانی که علیرضا دبیر در روز سالگرد سردار قاسم سلیمانی در برنامه‌ای تلویزیونی از شعار "مرگ بر آمریکا" گفت، این حرف به مذاق دشمنان ایران اسلامی خوش نیامد. دبیر در این باره گفته بود: «ما همیشه شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم اما مهم این است که آن را در عمل نشان دهیم. بعضی‌ها زیاد حرف می‌زنند اما کار زیادی نمی‌کنند. ما باید این را شعار را در عمل ثابت کنیم.» 
دبیر: ما همیشه شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم اما مهم این است که آن را در عمل نشان دهیم. 
فاکس‌نیوز در گزارشی به این موضوع اشاره کرد و نوشت: در حالی که حدود یک ماه به مبارزه دوستانه زمان باقی مانده، علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی در گفت‌وگویی به شعار "مرگ بر آمریکا" تاکید کرد. علاوه بر اظهارات ضد آمریکایی دبیر، او گرین کارت آمریکا را دارد. 
این اظهارات باعث شد تا هم دبیر و هم وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به فاکس نیوز صحبت‌هایی مطرح کنند. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به هجمه رسانه‌های آمریکایی به علیرضا دبیر، عنوان کرد: فاکس نیوز جزو آخرین رسانه‌هایی است که می‌توان به گزارش‌های آن اطمینان کرد؛ سمت و سوی این رسانه مشخص است. تیم ملی کشتی ایران به دعوت آمریکا و با درخواست مکرر در چارچوب مراودات ورزشی عادی که قبلا هم وجود داشت این سفر را در دستور کار قرار داده است. اساسا سیاسی کردن موضوعاتی که روح ورزشی دارد در تناقض این موضوعات است. 
خطیب زاده: سیاسی کردن موضوعاتی که روح ورزشی دارد در تناقض این موضوعات است. 
در حالی که تیم ملی کشتی آزاد کشورمان قصد داشت هجدهم یا نوزدهم بهمن‌ماه به آمریکا سفر کند، روز سه‌شنبه خبر رسید ویزای چند عضو کاروان از جمله رئیس فدراسیون هنوز صادر نشده تا اعزام به آمریکا در هاله‌ای از ابهام باشد. 
پیش از این دبیر در نشست خبری گفته بود حتی اگر ویزای یک نفر (از جمله خودش) صادر نشود، سفر به آمریکا لغو خواهد شد. نگاهی به اقدام اخیر سفارت آمریکا نشان می‌دهد این کشور سیاست را در ورزش دخالت داده و با عدم صدور روادید مهر تایید روی این موضوع گذاشته؛ در حالی که بارها کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های بین‌المللی از عدم ورود سیاست در ورزش صحبت کرده و آن را مخالف با منشور المپیک می‌دانند. در صورتی که فدراسیون آمریکا به این موضوع ورود نکند، نشان می‌دهد این کشور با تصمیم اتخاذ شده و عدم صدور ویزا برای رئیس فدراسیون کشتی، منشور المپیک را زیر پا گذاشته که در این صورت مبارزه "دوستانه‌ای" هم در کار نخواهد بود که البته، می شد با توجه به سابقه این کشور، چنین رفتارهای متناقضی را پیش بینی کرد. به هر حال، باید دید در روزهای آینده سفارت آمریکا برای صدور ویزا اقدامی انجام خواهد داد یا این سفر لغو می‌شود؟ 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما