بین الملل
ایسنا
۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۱۰:۴۱:۵۳
سفیر دولت اشرف غنی در واشنگتن: مردم کشورم دیگر به آمریکا اعتماد نمی‌کنند
سفیر دولت اشرف غنی در واشنگتن: مردم کشورم دیگر به آمریکا اعتماد نمی‌کنند
سفیر دولت اشرف غنی در آمریکا گفت، پس از آنکه بایدن باقی مانده نیروهای آمریکایی را از کابل خارج کرد و باعث شد تا طالبان این شهر را تصرف کنند، مردم افغانستان دیگر به این زودی‌ها به یک رئیس جمهوری آمریکا اعتماد نخواهند کرد.
ایسنا

عادله راز، سفیر دولت سابق افغانستان در آمریکا در گفتگویی با شبکه خبری آکسیوس درباره اینکه آیا افغان‌ها بار دیگر به یک رئیس جمهوری آمریکایی اعتماد می‌کنند یا خیر، گفت: احتمالا به این زودی‌ها خیر. متاسفم هم هستم که این را می‌گویم.
وی درباره اینکه آیا جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به سرنوشت زنان افغان اهمیتی می‌دهد یا نه، گفت: فکر نمی‌کنم اینطور باشد. او گفته که آمریکا نمی‌تواند پلیس جهان باشد و از زنان در دیگر کشورها حفاظت کند.
بایدن تصمیمش را برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در آوریل ۲۰۲۱ اعلام کرد و آخرین نیروهای این کشور را در پایان اوت از افغانستان بیرون آورد.
رئیس جمهوری آمریکا این روند را یک موفقیت فوق‌العاده در بحبوحه انتقادهای گسترده درباره نحوه رسیدگی دولتش به جریان خروج از افغانستان توصیف کرد اما سفیر دولت افغانستان در آمریکا گفت که وی و همقطارانش وقتی که بایدن ژانویه ۲۰۲۰ وارد کاخ سفید شد به شدت هیجان زده بودند چون باور داشتند او نیروهای آمریکایی را از منطقه خارج نمی‌کند یا دست کم درباره توافق دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا با طالبان در فوریه ۲۰۲۰ در دوحه، قطر بازبینی انجام می‌دهد.
مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا گفته‌اند که توافق ترامپ که تاریخی را برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تعیین کرد، به طالبان کمک کرد تا روند تصرف افغانستان را تسریع بخشد.
عادله راز همچنین گفت، با گذشت زمان مشخص شد که بایدن هم تمایلی برای وضع شروط بیشتر بر طالبان ندارد و دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که ترامپ انجام داد: "فکر می‌کنم همه امیدوار بودند بایدن شروط بیشتر و محکمتری را بر طالبان وضع کند اما این کار را انجام نداد."
وی ادامه داد: این برای من و بسیاری از ما بسیار خوب پذیرفته شد. ما گفتیم که نیروهای آمریکایی خارج می‌شوند، اما باید شرایطی برای طالبان وجود داشته باشد که آنها به دستاوردهای جامعه افغانستان متعهد باشند.
آکسیوس گزارش کرده، عادله راز از به رسمیت شناختن دولت طالبان یا ترک سمتش امتناع کرده، چون وی از سوی اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در این سمت منصوب شده است.
این شبکه خبری همچنین گزارش کرد، اگرچه وی همچنان از به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولتی مشروع در افغانستان امتناع کرده و هنوز خودش را سفیر افغانستان در آمریکا می‌داند اما بایدن از دیدار با او سر باز زده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما