فرهنگی
ایرنا
۱۴۰۲/۰۲/۱۴ ۱۰:۱۰:۱۹
۴۰ میلیارد ریال اعتبار فرهنگی به شهرستان‌های خراسان رضوی اختصاص یافت
۴۰ میلیارد ریال اعتبار فرهنگی به شهرستان‌های خراسان رضوی اختصاص یافت
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در راستای عدالت فرهنگی، ۴۰ میلیارد ریال اعتبار به فعالیت‌های فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه‌ای شهرستان‌های استان اختصاص یافت.
ایرنا

محمد حسین‌زاده گفت: در این چهارچوب تلاش شده است با طراحی ۱۰ محور اجرایی یکپارچه در حوزه‌ فرهنگ، هنر، رسانه و قرآن در شهرستان‌ها، به خط‌ مشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گسترش عدالت فرهنگی نزدیک شویم.

وی برگزاری نمایشگاه قرآن همراه با کارگاه‌های انسجام و تعالی خانواده، برگزاری نمایشگاه کتاب با محوریت کتاب‌های خانواده محور ایرانی اسلامی و سبک زندگی شهدا و جهاد تبیین، برگزاری جشنواره فروش نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی، نمایش فیلم‌های سینمایی خانواده‌ محور در شهرستان‌های فاقد سینما، برگزاری جلسات جهاد تبیین با محوریت مساجد پرمخاطب را از جمله این محورها برشمرد.

وی گفت: برگزاری کارگاه‌های سواد رسانه‌ای به ‌منظور تربیت مربی برای رشد و آگاهی خانواده‌ها، طراحی و اجرای پیوست فرهنگی-انقلابی هیأت‌های مذهبی شامل نمایشگاه کتاب و پخش کلیپ و... راه‌اندازی جلسات قرآنی محله‌محور در مساجد، برگزاری کارگاه‌های تربیت مربی واسطه‌گران ازدواج و تحکیم خانواده و افزایش جمعیت، برگزاری کارگاه رشد فعالان فرهنگی شهرستان با محوریت مسوولان کانون ها، بسیج، هیأت ها و سمن‌ها از دیگر محورهای اجرایی این طرح است.

حسین زاده با اشاره به لزوم بهره‌مندی از توانمندی های شهرستان ها، گفت: روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه میداندار اجرای این عملیات موظف هستند تلاش خود را برای نقش‌آفرینی سازمان‌های دولتی، بخش خصوصی و خیرین فرهنگی و مذهبی به‌کار بگیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به چگونگی طراحی عملیات بر اساس محورهای ارائه شده پرداخت و تشریح کرد: فعالیتها باید به لحاظ کمّی، متناسب با جمعیت شهرستان تعریف و از نظر کیفی در بالاترین سطح ممکن طرح‌ریزی شود؛ به‌طور نمونه در طرح ریزی نمایشگاه کتاب، استقرار چند میز کتاب برای شهرستانی با ۲۰ هزار نفر جمعیت توجیه‌پذیر نیست، همچنین ارائه کتابهای زرد و فاقد امکان ارزش‌آفرینی در این طرح جایی ندارد.

حسین‌زاده خطاب به مدیران مؤسسات اجرایی فرهنگی، هنری و قرآنی گفت: مؤسسه، مجری کار فرهنگی است و براساس قانون به عنوان پیمانکار تعریف نمی‌شود؛ کار برای فرهنگ باید از دل بربیاید و در اندازه‌ای فراتر از وظیفه و پیمان انجام شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به شناسایی مراکز اندیشه‌ورزی و عملیاتی باتجربه و ضرورت بهره‌گیری از پشتیبانی آن‌ها تأکید و بیان کرد: برای ارتقای سطح کمّی و کیفی عملیات و بیشینه‌ سازی بهره‌وری، اعتبارات مزبور اختصاص داده شده است و شهرستان ها باید از تجارب این مراکز استفاده کنند.

وی با اظهار امیدواری نسبت به تداوم این مسیر مبتکرانه گفت: این حرکت برای نخستین بار در استان شکل گرفته و امید است با اجرای بهینه‌ برنامه‌ها و ارائه گزارش‌های خوب و دقیق از آنها، بتوان در اقناع نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصمیم‌سازان ساختار اعتباری دولت به ادامه‌ و تقویت این مسیر، دست یابیم و الگوی موفق نوینی را در عدالت فرهنگی ارائه کنیم.

به گفته وی فرآیند اختصاص اعتبار از محل تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ کشور از زمستان سال گذشته آغاز شده بود و نشست مشترک رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسات مجری برنامه‌های این تبصره برای تبیین این مهم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما