سیاسی
فارس
۱۴۰۱/۰۷/۱۸ ۱۱:۲۰:۵۵
کنعانی: در برابر هرگونه فشار و باج‌خواهی می‌ایستیم/ اگر انگلیس قادر به تامین امنیت سفارت ایران نیست، اعلام کند
کنعانی: در برابر هرگونه فشار و باج‌خواهی می‌ایستیم/ اگر انگلیس قادر به تامین امنیت سفارت ایران نیست، اعلام کند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در برابر هرگونه تلاش از سوی غرب و آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار به منظور امتیازخواهی و باج‌خواهی و هر اقدام محدودکننده علیه ملت و دولت ایران، با جدیت و قاطعیت ایستادگی کرده و به موقع پاسخ می‌دهیم.
فارس

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۸ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با اشاره به آغاز هفته وحدت، میلاد پیامبر اکرم (ص) را تبریک گفت و افزود: هفته برادری و مودت و تمرکز بر مبانی و اصول مشترک بین ابنا امت اسلامی از همه گرایشات است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: رسول مکرم اسلام قله رفیع کرامت و ارزش‌های انسانی است و این هفته فرصت خوبی برای امت اسلامی است که بر مشترکات تأکید کرده و از اختلاف نظرات پرهیز کنند.

* رویکرد ایران پایبندی به مسیر مذاکره/ در برابر فشار و باج خواهی می‌ایستیم و پاسخ می‌دهیم

کنعانی همچنین درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز بیان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره است به منظور دستیابی به توافق پایدار که متضمن منافع اساسی جمهوری اسلامی باشد و منافع ملت ایران را تامین کند و این توافق پایدار و ماندگار باشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در گفت‌وگوی اخیر وزیر خارجه با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این موضع مجددا مورد تأکید قرار گرفته است که ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است. دیدگاه‌هایی در طرف مقابل مطرح شده و برخی از صداها را در حوزه غرب و اروپا یا آمریکا شنیدیم که روند گفت‌وگوها را با مسائل اخیر داخلی در ایران ارتباط دادند و به اشاعه اخبار غلط و نادرست دامن می‌زنند. موضوع داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه نمی‌دهیم کشوری در امور داخلی ایران دخالت کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی یادآور شد: موضوع مذاکرات چارچوب روشنی دارد و مواضع ایران بارها بیان شده و آماده‌ایم در همان مسیر کار را به پیش ببریم و به توافق جامعی برسیم که تامین کننده منافع همه طرف‌ها باشد.

کنعانی بیان کرد: براساس احترام و منافع متقابل آماده تعامل دوسویه هستیم با همه طرف‌هایی که در مسیر مذاکره قرار داشتند که مذاکره به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: در برابر هرگونه تلاش طرف‌ها مشخصا طرف‌های غربی و آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار به منظور امتیازخواهی و باج خواهی و در برابر هر اقدام محدود کننده علیه ملت و دولت ایران با جدیت و قاطعیت ایستادگی کرده و به موقع پاسخ خواهیم داد.

* جمهوری اسلامی ایران بارها گفته شنونده اعتراض و انتقاد است

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره موضع گیری غیرمتعارف کشورهای اروپایی در خصوص اغتشاشات اخیر در ایران و حمله به سفارت ایران در دانمارک و برخی سفارتخانه‌های دیگر و همچنین مداخله جویی‌های آمریکا اقدامات وزارت خارجه در این خصوص بیان کرد: متاسفانه شاهد رفتار دوگانه این کشورها در مبحث حقوق بشر هستیم. بسیار جالب است همزمان از مخالفت خودشان با خشونت صحبت می‌کنند و همزمان به دولت ایران توصیه می‌کنند در برابر کسانی که امنیت عمومی را بر هم زدند، خویشتنداری کرده و از دست زدن به اقدامات خشونت آمیز پرهیز کنید.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بارها گفته شنونده اعتراض و انتقاد است و به  نگاه انتقادی و اعتراضی توجه می‌کند و به گفت‌وگو اعتقاد دارد و حرف شنودگان را خواهد شنید، ولی در عین حال، جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی که باید حافظ امنیت ملت و شهروندانش باشد، در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که اعتراض و اغتشاش دو رویکرد و موضوع متفاوتند و دو نتیجه متفاوت دارند، اظهار داشت: آنهایی که دولت ایران را به زعم خودشان به عدم خشونت توصیه می‌کنند جالب است در کشورهای خودشان به خشونت طلبان اجازه می‌دهند هم علیه سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران دست به اقدام خشونت آمیز بزنند، متعرض سفارتخانه‌های ایران شوند که بر مبنای کنوانسیون وین دارای مصونیت دیپلماتیک هستند و به خشونت طلبان اجازه می‌دهند که متعرض دیپلمات‌های ایران شوند.

وی خاطرنشان کرد: در کشوری که مدعی دموکراسی است و به ما درس‌های دموکراسی یاد می‌دهند و به ما توصیه‌های اخلاقی راجع به نحوه تعامل شهروندان می‌کنند اجازه می‌دهند فرد مهاجمی با سلاح سرد وارد سفارت شده و سفیر ایران که خانم است را مورد تهدید و هجوم قرار دهد و کارمند ایران را مضروب کند و بعد صحبت از توصیه‌های اخلاقی درباره نحوه تعامل با معترضان می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با اعتراض و انتقاد مشکلی ندارد، ولی در مورد خشونت موظف به تامین امنیت برای شهروندانش است.

وی این رفتار را دوگانه‌ خواند و افزود: این‌که در کشورهایی به ما توصیه‌های دموکراتیک می‌کنند و به گروه‌هایی اجازه حضور می‌دهند که سابقه اقدام تروریستی دارند و به گروه‌هایی مجال می‌دهند که دست به خشونت علیه سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های ایران بزنند و اجازه می‌دهند گروه‌هایی علیه شهروندان ایرانی دست به اقدام بزنند،  در عمل چیزی می‌بینیم و در کلام چیزی.

کنعانی گفت: به این کشورها توصیه می‌کنیم دورویی و نفاق را کنار گذاشته و به وظایف قانونی خود عمل کرده و امنیت دیپلمات‌های ما را تامین کنند و به مبانی و اصولی که به ما توصیه می‌کنند هم در قبال شهروندان خودشان پایبند باشند و هم در ارتباط با شهروندان دیگر کشورها.

* پیشرفت‌های حاصل شده در آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مبادله زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور گفت: متعهد هستیم شهروندان ایرانی را آزاد کنیم و در بحث آزادسازی اموال و پول‌های ایران در کره جنوبی و جای دیگر بدون ارتباط با هیچ موضوع دیگری بر ضرورت آزادسازی دارایی‌های ایران تأکید می‌کنیم و روند مذاکرات را دنبال می‌کنیم. پیشرفت‌هایی در بحث آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران حاصل شده است و امیدواریم شاهد آزادسازی این اموال باشیم.

* هرگونه اقدام محدود کننده‌ برای شهروندان ایرانی قابل قبول نیست

وی در پاسخ به پرسشی درباره خبر منتشر شده مبنی بر اقدام برخی سفارتخانه‌های اروپایی در عدم صدور روادید شنگن برای اتباع ایرانی گفت: هر اقدام محدود کننده‌ای که در این زمینه صورت گیرد، اگر صحت داشته باشد، اقدامی قابل قبول نیست و ایجاد محدودیت برای سفر شهروندان ایرانی مغایر آن چیزی است که اعلام می‌کنند. این‌که از حقوق مردم ایران صحبت کنند و از سوی دیگر محدودیت‌هایی برای سفر آنها ایجاد کنند، رویکرد متناقضی است و امیدواریم این خبر درست نباشد و شهروندان ایرانی متناسب با نیازهای خود سفر انجام دهند.

* امیدواری به آزادی هر چه زودتر اسدالله اسدی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک نیز خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها درباره اسدالله اسدی ادامه دارد و همه تلاش‌هایی که نیاز بود هم در حوزه حقوقی، سیاسی و کنسولی انجام دهیم انجام داده و ادامه می‌دهیم و امیدواریم آزادی ایشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت بگیرد.

* مستندات و یادداشت‌هایی که به دولت مرکزی عراق و کردستان عراق داده شد/ قول‌هایی که عراق به ایران داد

به گزارش فارس، ناصر کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره حمله به مقر گروهک‌های تروریستی در شمال عراق اظهار داشت: اقدامی که ایران انجام داد براساس اقدامات رسمی و شفافی بود که پیش از آن صورت گرفت. همان طور که به صورت رسمی اعلام کردیم اقدام ایران در ضربه زدن به مقرهای گروهک‌های معاند مسلح و تجزیه طلب در خاک اقلیم کردستان عراق متعاقب همه اقدام‌های رسمی بود که ایران پیشاپیش انجام داده بود. یعنی اطلاع رسمی به مقامات دولت مرکزی عراق که از بخش‌هایی از خاک اقلیم اقدامات ضد امنیتی علیه اراضی و شهروندن ایرانی صورت می‌گیرد و یادداشت‌های رسمی همراه با مستندات در این زمینه به طرف عراقی داده شده و همین اقدام در خصوص مقامات اقلیم هم صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: با توجه به عدم اتخاذ اقدامات بازدارنده، جمهوری اسلامی ایران رأسا در این زمینه اقدام کرد که امنیت ملی خود و امنیت شهروندان و امنیت مرزی را برقرار کند. اقدام ایران براساس مقررات بین‌المللی و منشور سازمان ملل، قانونی بود و چنین اقدامی در عرف بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنین به درخواست دولت عراق برای گفت‌وگو پاسخ مثبت داد و هفته گذشته نشستی بین مسؤولان ذیربط در بغداد برگزار و جزییات بررسی شد و ایران دیدگا‌ه‌های خود را مطرح کرد و به رغم تاکید طرف ایرانی برای احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق، انتظارات ایران به صورت صریح و واضح مبنی بر اینکه دولت عراق باید حاکمیت خود را بر تمام سرزمین خود اعمال کرده و از تبدیل بخش‌هایی از خاک این کشور برای تعرض به مرزها و مرزبانان ایرانی پیشگیری کند، عنوان شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌های خود را بیان کرد و دولت عراق دیدگاه‌ها را شنید و قول‌های لازم را به ایران داد. ایران ضمن حفظ آمادگی خودش برای دفاع از امنیت خود و امنیت مرزها و شهروندانش و حفظ آمادگی برای برخورد با هرگونه اقدام غیرقانونی در عین حال در انتظار اقدامات دولت عراق است که به مسؤولیت‌های خود عمل و امنیت را به صورت کامل در مرزهای دو کشور برقرار کند. 

*  مذاکرات رفع تحریم‌ها دایر است

به گزارش  فارس، وی همچنین گفت که مذاکرات رفع تحریم‌ها دایر است و بعد از نیویورک تبادل پیام‌ها از طریق واسطه ها ادامه یافته و مسیر مذاکره باز است و بر مبنای مذاکراتی که تا الان انجام شد و متن پیشنهادی که مذاکره کننده ارشد اروپایی به طرف‌ها ارائه کرد، امکان دستیابی به توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجود دارد.

* دریافت اسناد هویتی برای کودکان دارای مادر ایرانی

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره دریافت اسناد هویتی برای کودکان دارای مادر ایرانی و این‌که گفته می‌شود باید مسیر طولانی را برای این کار طی کنند نیز بیان کرد: بیش از یک سال است این قانون وارد مرحله اجرایی شده و برخی از مادران ایرانی براساس این قانون و درخواست به نمایندگی‌های ایران موفق شدند برای فرزندان خود اسناد هویت ایرانی و گذرنامه ایرانی دریافت کنند. این قانون در مرحله اجرایی قرار دارد و در نمایندگی‌های ما کار صورت می‌گیرد. این‌که شکایت‌هایی درباره طولانی بودن روند وجود دارد این احتمال را رد نمی‌کنم و نمی‌توانم تایید کنم این روند عمومی است یا در یک نمایندگی خاص مورد گله و انتقاد بوده است.

وی اضافه کرد: معاونت کنسولی وزارت امور خارجه جدیت دارد. روند کنسولی برای احراز هویت به صورت طبیعی در ذات خود می‌تواند یک روند نسبتا زمانبر هم باشد. چون ارائه هویت ایرانی مستلزم داشتن اسناد و مدارکی است و باید متناسب با جزییاتی که در قانون درج شده، این اسناد و اوراق هویتی ارائه و در مراجع خود بررسی شود.

* روند مذاکرات رفع تحریم هیچ ارتباطی با تحولات داخلی ایران ندارد

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری تصریح کرد: روند مذاکرات رفع تحریم هیچ ارتباطی با تحولات داخلی ایران ندارد و مسیر خاص خود را دارد و در همان چارچوب باید پیش برود. 

* ایران برای سفر گردشگری و تجاری همه شهروندان خارجی کشور امنی است 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نقش برخی از شهروندان خارجی در تحولات داخلی اخیر ایران نیز گفت: اطلاعات مربوط به حوزه بنده نیست و قبلا از سوی مراجع ذیربط ایران مطرح شده است و مراجع ذیربط در این زمینه اقدام خواهند کرد. آنچه اعلام شد نقش داشتن برخی از شهروندان خارجی در تحولات اخیر داخلی ایران و اقدامات غیرقانونی است که نباید مرتکب می‌شدند. در این زمینه بررسی‌ها صورت گرفته و در حال انجام است. همانطور که اعلام شده برخی از شهروندان بعد از اثبات عدم دخالت آزاد شدند و در خصوص بقیه شهروندان اقدامات قانونی و بررسی‌ها در حال انجام است.

وی افزود: به سفارتخانه‌های متبوع این افراد اطلاع رسانی شده و در روند خودش در حال پیگیری است. انتظار است شهروندان خارجی که با هر دلیلی در شرایط کنونی در ایران در حال سفر هستند، به قوانین و مقررات پایبند باشند و از ورود به موضوعاتی که در حیطه مسافرت یک شهروند عادی نیست ورود نکنند. ایران برای سفر گردشگری و تجاری همه شهروندان خارجی کشور امنی است و کسی در این زمینه متعرض آنها نخواهد شد. در شرایط خاص انتظار این است مسافرانی که با انگیزه‌های تجاری و گردشگری به ایران می‌آیند به موازین و مقررات ایران پایبند باشند.

* موضع ایران در قبال تحولات قفقاز جنوبی

وی درباره موضع ایران در خصوص تحولات قفقاز جنوبی نیز بیان کرد: موضع رسمی ما این است که در هر تحولی به مرزهای بین‌المللی و ژئوپلتیک منطقه احترام گذاشته شود. این موضع رسمی و شفاف ماست. حتما از حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات دو کشور حمایت می‌کنیم و بهترین مسیر دیپلماسی و مذاکره است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره گشایش سرکنسولگری ایران در کاپان ارمنستان نیز عنوان کرد: درباره سرکنسولگری ایران در کاپان براساس توافق دو کشور و منافع مشترک این سرکنسولگری باز و سرکنسول ما مستقر شد و روانامه خود را تسلیم وزیر خارجه ارمنستان کرد.

* مداخله در امور داخلی ایران مردود و غیرقابل قبول

وی درباره هشدار برخی کشورهای اروپایی به شهروندانشان برای ترک خاک ایران و عدم سفر به ایران و اظهارات مداخله جویانه وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان درباره تحولات داخلی ایران و مرگ مهسا امینی هم گفت: این موضوع داخلی مربوط به ایران است و ایران در عالی‌ترین سطح دیدگاه  خودش را اعلام کرده است. ایران در تعامل مستقیم و قانونی با این موضوع تعامل می‌کند. نتایج بررسی‌های فنی و پزشکی و تخصصی خود را اعلام کرده است. این‌که کشورهایی به بهانه یک رخداد در داخل ایران به خودشان حق مداخله در امور داخلی ایران را بدهند مردود و غیرقابل قبول است.

کنعانی ادامه داد: در خصوص اظهاراتی که برخی از وزرای خارجه مطرح کردند جالب است کشورهایی در خصوص موضوع حقوق زنان و حقوق بشر در ایران اعلام موضع می‌کنند که نه در تاریخ دوردست بلکه در تاریخ معاصرشان و ماه‌ها و سال‌های اخیر صفحات مشمئز کننده‌ای در نوع رفتارهای حقوق بشریشان می‌بینیم هم در ارتباط با شهروندان خودشان هم شهروند زن ایرانی. یکی از کشورهایی که الان مدعی است در بحث حقوق زن و حقوق زنان در ایران، با شهروند ایرانی زن و مامور رسمی آن کشور در مقابل دیدگان فرزندش به شدیدترین شیوه غیراخلاقی برخورد می‌کند. به خشن‌ترین وجه با شهروند خانم برخورد می‌کند به گونه‌ای که حتی صدای برخی از نمایندگان پارلمان آن کشور هم درآمده است.

وی با بیان این‌که چنین کشور یا کشورهایی به ما درس اخلاق می‌دهند و به ایران توصیه‌های اخلاقی راجع به رعایت حقوق زنان و عدم خشونت دارند، افزود: کشوری که الان پرچمدار ایجاد اقدامات دسته جمعی علیه ایران با پرچم حقوق زنان و حقوق بشر است، همان کشور جزو متهمان اساسی و نه تنها متهم بلکه مجرمان اساسی براساس اسناد و مدارک موجود است که تجهیز کننده رژیم بعث عراق به سلاح شیمیایی علیه شهروندان ایرانی و شهروندان کرد ایرانی بوده است. مشخصا بمباران شیمیایی شهر سردشت اثبات شده است. هر سال مراسم یادبود قربانیان سردشت وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هنوز اسناد زنده این جنایات، شهروندان مصدوم ما از بمباران شیمیایی همین دولت مدعی حقوق بشر هستند. این دوگانگی‌ها را چطور می‌‌توانیم با هم جمع کنیم. این‌که از یک طرف موضع ضد رفتار خشونت آمیز در ایران بگیرند و در همان زمان در سرزمین‌شان اجازه دهند علیه شهروندان ایرانی و علیه نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران اقدام خشونت آمیز صورت بگیرد. این‌که عده‌ای به خودشان حق بدهند و فرزند دیپلمات ایران را در خیابان مورد ضرب و شتم قرار دهند. این رفتارهای دوگانه چطور با هم جمع می‌شود.

وی افزود: واقعیت امر این است که عده‌ای تلاش کنند از موضوعی، برای گرفتن امتیاز در میز مذاکره در حوزه دیگری ابزار سیاسی بسازند، این‌ها رفتارهای دوگانه‌ای است. خشونت اگر بد است همان کشورهایی که توصیه‌های اخلاقی را به دیگران می‌کنند ابتدا لازم است خودشان ملتزم به عدم خشونت باشند.

کنعانی اضافه کرد: حفاظت از اماکن دیپلماتیک وظیفه قانونی این دولت‌هاست. این‌که اجازه ندهند تعرض به اماکن دیپلماتیک صورت بگیرد و این‌که مصونیت دیپلماتیک دیپلمات‌ها باید حفظ شود، اینکه اجازه دهند نمایندگی‌های سیاسی بتوانند فعالیت‌های دیپلماتیک خود را داشته باشند. این میزان از تعرض به یک نمایندگی دیپلماتیک در کشوری که خودش را مدعی حقوق بشر می‌داند، خودش را الگوی رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی می‌داند، این در کجا اتفاق می‌افتد؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: یک دوگانگی کاملا آشکار است، هم اقدام غیرقانونی می‌کنند، هم امنیت را تامین نمی‌کنند و هم از خشونت طلبان حمایت می‌کنند و هم به عده‌ای مجوز می‌دهند که خودشان هم می‌دانند اینها ظرفیتی ندارند و تاثیری در معادلات داخلی ایران نخواهند داشت. اما این رفتار دوگانه‌ای است که در برخی از کشورهای اروپایی شاهد هستیم.

* مسؤولیت هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در تامین امنیت مردم افغانستان

وی در پاسخ به سؤالی درباره حملات اخیر در افغانستان و موضع ایران و نقش همسایگان در ثبات و امنیت افغانستان گفت: همچنان شاهد رخدادهای بسیار تلخی در افغانستان هستیم. اگر موضوع حقوق زنان مطرح است همه حادثه بسیار تلخ اقدام تروریستی در موسسه آموزشی در غرب کابل را در کمتر از دو هفته قبل شاهد بودیم. چه تعداد دخترکان مظلوم و دانش آموزانی که در نتیجه اقدام تروریستی پرپر شده و ده‌ها نفر شهید و مجروح شدند. این‌ها رخدادهای تلخی است و متاسفانه شاهد تکرار این اتفاقات در افغانستان هستیم و هم مسؤولیت هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان است که برای همه شهروندان افغانستان تامین امنیت کند و هم تذکر عمومی به همه دولت‌ها و کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند که هم از حقوق زنان و کودکان و حقوق بشر در افغانستان دفاع کنند و هم به تامین امنیت فراگیر در افغانستان کمک کنند. 

کنعانی اضافه کرد: ما جزو کشورهایی هستیم که در این مسیر همواره تلاش کردیم و ارتباط ما با هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان ادامه دارد. از اهداف اساسی این ارتباطات کمک به تامین امنیت در افغانستان، تأکید بر لزوم تشکیل دولت مرکزی فراگیر و همچنین تلاش برای تامین نیازهای اقتصادی شهروندان افغانستان و گسترش همکاری‌های تجاری و تامین نیازهای اساسی در حوزه مواد غذایی و بهداشتی و کمک به مردم افغانستان در شرایط اقتصادی و ... بود. علاوه بر این، ایران تعدادی از مجروحان بد حال این اتفاقات را با پرواز به داخل کشور منتقل و درمان آنها را عهده دار شد. همچنین در حوزه ارسال برخی کمک‌ها برای مناطقی که دچار سیل شده‌اند نیز اقدام کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر سیاسی هم بر تشکیل دولت فراگیر و هم در حوزه مناسبات اقتصادی و توسعه مناسبات دوجانبه برای تامین نیازهای مردم و همچنین کمک به رویکردهای چندجانبه منطقه‌ای برای صلح و ثبات در این کشور تلاش کرده است.

* هشدار به شهروندان ایرانی

وی در پاسخ به سؤالی درباره هشدار قرمز برخی کشورها از جمله هلند و ... برای عدم سفر شهروندانشان به ایران و ترک خاک ایران هم گفت:  در خصوص این‌که ممکن است اتباع و شهروندان خودشان و یا اتباع و شهروندان دارای تابعیت دوگانه در ایران در معرض بازداشت‌های خودسرانه آنگونه‌ای که آنها ادعا می‌کنند، قرار بگیرند یک فرافکنی و یک اتهام زنی بی پایه و اساس است و ایران این ادعا و اتهام را به صورت جدی و قاطعانه رد می‌کند.

کنعانی اضافه کرد: در هر مورد بازداشتی که اتفاق افتاد که این تعدادها هم خودشان می‌دانند، در مقایسه با تعداد سفرهایی که این گونه اتباع خودشان یا شهروندان دارای تابعیت دوگانه به ایران سفر می‌کنند، این تعداد بازداشت‌ها، در ادوار و سال‌های مختلف بسیار ناچیز بوده و قابل مقایسه با تعداد انبوه سفرهای انجام شده نیست. در هر موردی که بازداشت صورت گرفته است، خودشان مطلع هستند که دلایل و مستندات آن از طرق ارتباطات دوجانبه و کانال‌های دیپلماتیک و قضایی به طرف‌های مقابل ارائه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در ارتباط با شهروندان دارای تابعیت دوگانه کاملا روشن است و همه این کشورها می‌دانند بر مبنای قانون مدعی جمهوری اسلامی ایران، ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد هر شهروندی که دارای تابعیت ایرانی باشد، ولو دارای تابعیت کشور دیگری از نظر ایران، شهروند ایرانی است و براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران با آنها تعامل و رفتار خواهد شد.

به گزارش فارس، وی گفت: در خصوص اعلانی که برخی از کشورها به شهروندانشان اعلام کردند که به ایران سفر نکنید و شرایط در ایران مناسب نیست. یک فرافکنی و بر خلاف واقعیت‌های ایران است. اخباری به دست ما رسیده که تعدادی از کشورها این اعلان را به شهروندان خود دادند که یا سفر نکنید یا اگر هستید خارج شوید، این اقدام کاملا سیاسی است. ایران برای سفر همه اتباع و شهروندان خارجی که علاقه‌مند هستند به ایران سفر کنند با اهداف گردشگری، تجاری و درمانی، کشور امنی است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

کنعانی بیان کرد: برخی از شهروندان ما مورد بازداشت خودسرانه قرار گرفتند و نمونه آن آقای حمید نوری است. ما به شهروندان خود این توجه و اهتمام را داریم و تعدادی از نمایندگی‌های ما درگیر این گونه بازداشت‌ها هستند. به شهروندان خود توصیه می‌کنیم در خصوص سفر به برخی از این کشورها در انجام سفر هوشیاری و دقت لازم را داشته باشند و اگر دچار مشکل شدند به سفارتخانه‌های ایران اطلاع رسانی لازم را بکنند. وزارت خارجه هم از نزدیک اقدامات و توصیه‌های طرف‌های اروپایی را رصد می‌کند و در این زمینه اقدام لازم را خواهد داشت.

* گزارش تایید شده‌ای درباره اخراج دانشجویان ایرانی از اوکراین نداریم

کنعانی درباره خبر منتشر شده مبنی بر اخراج دانشجویان ایرانی در اوکراین گفت: گزارش تایید شده‌ای از چنین اقدامی از سوی دولت اوکراین ندارم. بخش قابل توجهی از دانشجویان ایرانی زمانی که شرایط سخت کرونا بود و با وضعیتی که در همه کشورها وجود داشت و امکان حضور در جلسات حضوری نبود به ایران آمده بودند و بعد از عادی شدن شرایط برخی از دانشجویان برگشتند.

وی افزود: در خصوص اوکراین شاهد وقوع جنگ بودیم و شرایط سخت بود و یکی از تلاش‌های جدی وزارت خارجه و سفارت ایران در اوکراین در آن موقع این بود که امکان خروج امن شهروندان ایرانی و دانشجویان شاغل به تحصیل را به خارج از اوکراین فراهم کند و ایران توانست در این زمینه شهروندان را در سریع‌ترین زمان به خارج اوکراین منتقل کند. این‌که در شرایط کنونی تعدادی از دانشجویان در معرض فشار قرار گرفتند، خبرهایی شنیدم ولی هنوز نمی‌توانم تایید کنم.

*  از جنگ استقبال نمی‌کنیم

وی در پاسخ به پرسشی گفت: کشورهای اروپایی مشخصا در شرایط کنونی ناشی از جنگ اوکراین دچار مشکلاتی هستند. جنگ در خانه اوکراین در حال وقوع است. از جنگ استقبال نمی‌کنیم و از آنچه در جنگ اوکراین رخ داد همه متاثر هستیم، ولی این جنگ تاثیرات گسترده‌ای در حوزه‌های بین‌المللی به جا گذاشت و در بحث تامین انرژی برای اروپا مشکلات حادی رخ داد و این ارتباطی به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای ندارد. موضوع هسته‌ای چارچوب خاص خودش را دارد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: ایران صادر کننده انرژی است و ایجاد ارتباط با همه کشورهای دنیا در شرایط احترام و منافع متقابل برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل است. ایران صادر کننده نفت و انرژی است و می‌تواند تامین کننده بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز دنیا باشد کما این‌که هست و در این زمینه طرف اروپایی هم می‌تواند بر مبنای منافع و مصالح خود تصمیم بگیرد و اقدام کند. 

* موضع روشن ایران در قبال جنگ در اوکراین/ اتهامات را نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و این‌که آیا اوکراین مدارکی در این زمینه در اختیار ایران قرار داده است، نیز خاطرنشان کرد: موضع ایران در این زمینه روشن و واضح است. ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و مناسبات با دو طرف درگیر هم با روسیه و هم اوکراین در چارچوب مصالح و منافع مشترک بوده است و ادامه یافته است و همکاری‌های ما مبانی قانونی و رسمی داشته است. در این زمینه به صورت واضح پاسخ دادیم و اتهامات را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت.

*  اگر انگلیس نمی‌تواند امنیت را تامین کند به ایران اعلام کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره حمله عصر دیروز به سفارت ایران در لندن گفت: اقداماتی همانند آنچه در لندن اتفاق افتاد به لحاظ ارزش اقدام بی ارزشی است، اینکه تعدادی به یک نمایندگی دیپلماتیک حمله کرده و پرچم کشوری را پایین بکشند، این اقدام فی نفسه بی ارزش است. ولی نکته حائز اهمیت مسؤولیت دولت پذیرنده یک نمایندگی دیپلماتیک است. دولت‌ها موظف به رعایت مقررات بین‌المللی و مشخصا کنوانسیون وین در حفاظت از امنیت اماکن دیپلماتیک هستند. دولت انگلیس از جمله کشورهایی است که در این زمینه مدعی است و جای تاسف دارد در چنین کشوری نه فقط در این بازه زمانی، بلکه در مقاطع طولانی سال‌های گذشته سفارت ایران بارها مورد تعرض قرار گرفته است.

وی ادامه داد: جای بسیار تاسف است که کشورهای مدعی حتی در خصوص تامین امنیت یک مکان دیپلماتیک به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و آن وقت در این زمینه مدعی ایران هستند. بر وظیفه قانونی دولت انگلیس در این زمینه تأکید می‌کنیم. در این روزها چند بار سفیر انگلیس در تهران احضار و مسؤولیت دولت انگلیس در تامین امنیت اماکن دیپلماتیک مورد تأکید قرار گرفته است. اگر انگلیس نمی‌تواند امنیت را تامین کند، به دولت ایران اعلام کند. اگر پذیرنده نماینده دیپلماتیک است به مسؤولیتش عمل کند و اگر مقابله با خشونت برایشان یک اصل است آن را در سرزمین‌ خود اعمال کرده و با خشونت  طلبان برخورد کرده و اجازه فعالیت به خشونت طلبان ندهند.

* امیدواری نسبت به اتفاقات مثبت در مذاکرات ایران و عربستان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق که گفته است بغداد در حال تدارک میزبانی دور جدید مذاکرات ایران و عربستان است خاطرنشان کرد: از تلاش‌های صمیمانه و توام با حسن نیت دولت عراق استقبال و تشکر می‌کنیم و امیدواریم اتفاقات مثبت بیفتد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما