بین الملل
ایرنا
۱۴۰۰/۱۱/۱۰ ۱۱:۲۵:۵۵
نیویورک‌تایمز: تحریم روسیه نظام مالی جهان را تهدید خواهد کرد
نیویورک‌تایمز: تحریم روسیه نظام مالی جهان را تهدید خواهد کرد
یک روزنامه آمریکایی گزارش داد، تحریم‌هایی که آمریکا قصد دارد به دلیل تنش میان روسیه- اوکراین علیه مسکو اعمال کند، ثبات سیستم مالی جهان را تهدید خواهد کرد.
ایرنا

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: شدیدترین تحریم‌هایی که مقامات آمریکایی تهدید کرده‌اند علیه روسیه اعمال کنند، موجب تورم شدید، سقوط بازار سهام  و دیگر بی‌ثباتی‌های مالی می‌شود که اثرش بیشتر بر مردم عادی روسیه خواهد بود.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند، در صورت اقدام روسیه علیه اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال خواهند کرد که تحریم‌ بزرگترین بانک‌ها و موسسات مالی روسیه بخشی از آن است که بر زندگی عادی مردم روسیه هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

برخی تحلیلگران همچنین هشدار داده‌اند که اعمال این تحریم‌ها، تنش‌ها میان مسکو – غرب را تشدید خواهد کرد. روسیه ممکن است با اعمال این تحریم‌ها به فکر قطع انتقال گاز خود به اروپا یا حملات سایبری علیه تاسیسات زیربنایی آمریکا و اروپا بیفتد.

به اعتقاد کارشناسان، این راهبرد کاخ سفید علیه کرملین، خطرات سیاسی و اقتصادی به همراه دارد. این تحریم‌ها نه تنها اقتصاد روسیه بلکه اقتصاد کشورهای اروپایی و در نهایت ثبات سیستم مالی جهان را تهدید می‌کند.

با این حال، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که دولت بایدن فعلا قصدی برای هدف قرار دادن صنعت نفت و گاز روسیه ندارد چون اعمال تحریم علیه این بخش می‌تواند موجب افزایش حامل‌های انرژی در جهان شود که بر اقتصاد آمریکا نیز تاثیر خواهد گذاشت.

آمریکا به تازگی مدعی شده که روسیه با تشدید تحرکات نظامی خود در مرز با اوکراین، قصد حمله به این کشور را دارد اما مسکو بارها این ادعا را رد کرده است.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی خود به دنبال ضربه زدن به روسیه است و مسئله اوکراین یک بهانه برای آنها است.

در شرایط تنش های شدید سیاسی میان روسیه و غرب و پیمان ناتو، رزمایش نیروهای ناتو نیز در استونی، همسایه غربی روسیه آغاز شده است.

مناطق غرب روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نیز نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس‌ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می‌شود.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ در حالیکه مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.  

آمریکا و ناتو که همواره به دنبال سلطه‌جویی هستند، سالیان درازی است که نیروهای خود را در کشورهای اطراف روسیه مستقر کرده‌اند و اخیرا هم با تحریک لفظی در حالیکه مقامات مسکو به صراحت اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارند، بر شدت این حضور و ارسال جنگ‌افزارهای ساخت خود افزوده‌اند.  

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما