فرهنگی
تسنیم
۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ۱۵:۲۹:۱۱
«پایتخت» در تلویزیون می‌ماند، «۸۷ متر» می‌رود/ نظام پخش در «سیما» تغییر می‌کند؟
«پایتخت» در تلویزیون می‌ماند، «۸۷ متر» می‌رود/ نظام پخش در «سیما» تغییر می‌کند؟
اولین نشست خبری مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم به گزارشی از ساخت سریال‌ها و پاسخ دادن به شکستن انحصار، حواشی سریال «پایتخت» و «۸۷ متر»،‌کارهای الف ویژه، بررسی نظام پخش و بسیاری از موارد دیگر گذشت.
تسنیم

مهدی نقویان رئیس سیما فیلم به نوعی درهای این مرکز را بعد از سال‌ها به روی اهالی رسانه باز کرد و اولین نشست خبری را امروز برگزار کرد. 

در ابتدای این نشست با بیان اینکه دوران تحول در صدا و سیما را زیاد شنیده‌ایم، تأکید کرد: موضوع تحول در رسانه ملی در دو موضوع هویت و عدالت است که در محتوای سریال‌ها جاری شده است. در موضوع هویت، هویت ما ایرانی‌ها را سه شاخصه‌ی اسلامی، تاریخی و انقلابی شکل می‌دهد و در نوشتن فیلمنامه و شکل گیری شخصیت‌هایی با هویت ملی به این شاخصه‌ها توجه شده است.

با فاصله گرفتن از ملودرام‌های تهرانی انحصار را می‌شکنیم

وی با تأکید بر موضوع عدالت با کلید واژه شکست انحصار و برقراری عدالت، افزود: ما تلاش کردیم از ملودرام‌های تهرانی فاصله بگیریم و سریال‌های متعددی در ژانرهای مختلف داریم که در بخش عوامل هم، این انحصار شکسته می‌‎شود. پیش از این در حوزه نویسندگی، بازیگری، کارگردانی و تهیه‌کنندگی آثار با تعداد معدودی از افراد ساخته می‌شد اما حالا شکستن انحصار خیلی جدّی اتفاق خواهد افتاد.

رئیس مرکز سیمافیلم اذعان کرد: با جوانانی که تجربه حرفه‌ای و آنتن نداشته‌اند و همچنین پیشکسوتانی که پشت درهای صداوسیما مانده بودند همکاری خواهیم داشت. مرکز سیمرغ هم در این زمینه مؤثر خواهد بود و سراغ گونه‌های مختلفی که رسانه ملی تولیدات زیادی در آنها نداشته است همچون سیت‌کام و داکیودرام و تله تئاتر خواهد رفت. قطعاً برای مخاطبان هم این گونه‌های جدید جذاب خواهد بود و در تولیدات نمایشی اتفاقات ویژه‌‎ای رخ خواهد داد و این تولیدات در ماه‌های مختلف پیش رو پخش خواهند شد.

تمام سریال‌هایی که در آستانه پخش، در حال تولید یا نگارش فیلمنامه در تلویزیون است

نقویان با نام بردن از سریال‌هایی چون «طلاق»، «عاشورا»، «سرزمین مادری» - که ایرادات آن رفع شده و منتظر پخش است- «نیکان»، «ضد»، «مستوران 2»، «نائله»، «سنجرخان» این آثار را در نوبت پخش معرفی کرد و از آثاری که در مرحله تولیدند هم به «سلمان فارسی»،  «محرمانه»، «بازپرس»، «مهیارعیار»، «رخنه»، «رحیل»، «بچه محل» و «هادی» اشاره کرد.

به گفته رئیس سیمافیلم، 14 سریال هم در مرحله پیش تولید است از جمله «موسی»، «ترور»، «غریبه»، «تانک خورها»، «20کووید»، «پردیسان»، «دروازه بهشت»، «رویان»، «عفیف»، «طوبی»، «گاندو 3»، «رستگاری»، «مسیر اصلی»، «آقای گرفتار 3».

نقویان یادآور شد: همچنین 15 فیلمنامه مشغول نگارش هستند؛ «شاه چراغ»، «قول مردونه»، «ماه عسل»، «هنگامه»، «کوه مرا صدا زد»، «بارش تند»، «مقامات انقلاب»، «کوپه شماره 8»، «دشتستان»، «پریزاد»، «لمندگان»، «رو به موت»، «سبزوار»، «سرباز کوچک امام»، «روزهای لاجوردی».

وی با بیان اینکه بحث ژانرهای مختلف برایمان مهم است، در توضیحات دقیق تر سریالهای نامبرده گفت: از جمله این آثار، ‌6 سریال دفاع مقدس، 7 سریال تاریخ معاصر و انقلاب، 9سریال اجتماعی و سبک زندگی، 3 سریال امنیتی، 3 سریال درباره مبارزه با فساد، 8 سریال تاریخی، 2سریال درباره مدافعان حرم، 5 سریال طنز و 3 سریال علمی هستند و شاهد تنوع ژانری هستیم.

ساخت سریال الف ویژه عزم ملی می‌خواهد و حتی از اراده صداوسیما به تنهایی خارج است

نقویان تصریح کرد: به هر حال صداوسیما کارهای منحصربه فردی در دوره های مختلف انجام می‌دهد و سریالهای الف ویژه و فاخر را در جایی به جز تلویزیون نمی‌توان انجام داد. مثلاً «سلمان فارسی» جزو دو سه تا پروژه سنگین دنیا است و حتی تجربه تماشای پشت صحنه تولید آن هم منحصر به فرد است. کار در حوزه الف ویژه عزمی می‌خواهد که خارج از اراده حتی صداوسیما است و عزم ملی می‌خواهد. مثلا نمایندگان محترم مجلس و کمیسون فرهنگی از همین سریال «سلمان فارسی» حمایت ویژه کرده و هرچه حمایت‌ها بیشتر شود دست صداوسیما پرتر است.

هر وزارتخانه بودجه تولید یک سریال را کنار بگذارد

رئیس مرکز سیما فیلم یادآورشد: حدوداً 20 فیلمنامه الف ویژه موجود و آماده تولید است که از جمله آنها می توان به «پوریای ولی»، «حضرت معصومه»، «خواجه نصیرالدین طوسی» و «سعدی» اشاره کرد که تولید آنها اراده ملی می‌خواهد. اگر بخواهیم تولیدات این چنینی را افزایش دهیم امیدوارم حمایت‌ها هم بیشتر شود. ما همچنین پیشنهاد عملی از طرف صداوسیما به دولت داریم و پیشنهادمان این است که هر وزارتخانه بودجه تولید یک فیلم و یک سریال را کنار بگذارد.

وی با اشاره به اینکه ترکیه از نظر عقبه فرهنگی و سطح هنرمندان و... عقب تر از ما قرار دارد اما به خاطر حمایت حکومت فراتر از سطح ترکیه رفته و مخاطبان بسیاری به دست آورده، تصریح کرد: ما نیاز به یک عزم ملی داریم که خارج از توان صداوسیما به تنهایی است و امیدواریم دولت که اکنون هم همکاری خوبی دارد در حوزه ساخت فیلم و سریال نیز وارد شود. دستاوردهای هر وزارتخانه می‌تواند سوژه ساخت سریال‌های آن وزارتخانه باشد.

نقویان با اشاره به اینکه «سرزمین مادری» جزو سریال‌های اولیه است که بعد از پایان پخش آثار روی آنتن، از شبکه سه پخش خواهد شد، افزود: سریال «موسی» در مرحله پیش تولید است. پروژه‌های خاص در حد محدودتری در رسانه‌ها مطرح می‌شود به دلیل اینکه به اندازه کافی مسائل و حواشی دارند. پیش تولید این سریال با سرعت جلو می‌رود.

برای ادامه سریال پایتخت هیچ رویکرد منفی نداریم

رئیس سیما فیلم با بیان اینکه درهای سازمان به روی هیچ‌کس بسته نیست، در پاسخ به سؤالی درباره حواشی سریال «پایتخت» گفت: سیروس مقدم پشت در نمانده و جزو کارگردان های درجه یک تلویزیون است که تجربیاتش به درد رسانه میخورد و کارهای پرمخاطبی می‌سازد. برای ادامه سریال «پایتخت» هم هیچ رویکرد منفی نداریم و نگاهمان به ادامه سریال‌های این جنسی است که قومیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. اما از طرف آقای مقدم طرح فیلمنامه‌ای ارائه نشده که بررسی شود.

سریال‌های بزرگ کارگردان‌های بزرگ می‌خواهد

وی ادامه داد: سیاست تلویزیون این نیست که کارگردان‌های پیشکسوت را کنار بگذارد و منظور از سلبریتی‌زدایی هم این نیست. به هر حال نیروهای جدید باید رشد پیدا کنند و همزمان و همگام با جریان تولید نیروهای جدید هم رشد پیدا خواهد کرد اما درباره الف ویژه آثار به 5، 6 سال زمان تولید و پیش تولید طولانی نیاز دارند، عوامل و بازیگران بسیاری در آنها حضور پیدا می‌کنند و به  همین خاطر کارگردان‌های با تجربه‌ای لازم دارند.

سریال عیاری به خارج از تلویزیون واگذار می‌شود 

نقویان در خصوص سریال بلاتکلیف کیانوش عیاری نیز توضیح داد: قبل از حضور من در سیمافیلم برای سریال «87 متر» تصمیم گیری شده و ماه گذشته نیز جلساتی با آقای عیاری داشتیم و در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود. این سریال احتمالاً به خارج از تلویزیون واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه بار بزرگی بر دوش رسانه ملی در حوزه فرهنگ و تاریخ قرار دارد، یادآور شد: خارج از تلویزیون تولیدات نمایشی به این موضوعات توجهی نمی‌کنند چون هزینه‌های هنگفتی دارد. بنابراین تلویزیون باید این هزینه‌ها را انجام بدهد. دغدغه ما است که از هویت ملی خود فاصله نگیریم و برای همین الف ویژه قله تولیدات رسانه ملی با این نگاه هویت‌سازی شده‌اند و به مفاخر ایران و اسلام می‌پردازد.

فریب بزرگ رسانه‌های معاند در نمایش دهه پنجاه

نقویان به غفلت رسانه ملی در دهه‌های گذشته در نمایش بحث پیشرفت اشاره و اذعان کرد: رسانه‌های معاند  دهه پنجاه را طوری با حالا مقایسه می‌کنند که انگار از نظر جغرافیا و شهرسازی هم متمدن‌تر بوده! این فریب بزرگ رسانه‌های معاند است و ما نیز در حوزه درام در کلید واژه پیشرفت آثار نمایشی خاصی نداشته‌ایم. سریال «رویان» پیشرفت‌های علمی و بحث نازایی و افزایش جمعیت را در یک ملودرام اجتماعی بیان می‌کند، «محرمانه» درباره تولید واکسن کرونا توسط دانشمندان جوان ایرانی است و در حوزه پیشرفت‌های صنعتی هم دولتمردان کمک کنند تا سریال‌هایی این چنینی را بسازیم.

رئیس مرکز سیمافیلم با بیان اینکه قوه قضائیه بهتر است پرونده هایش را در اختیارمان بگذارد و همکاری‌مان افزایش پیدا کند، از سریال «بازپرس» نام برد که با مشارکت مالی قوه قضاییه در حال ساخت است.

نقویان درباره تمرکز آثار بر دوره قاجار نیز گفت: در یکی دو سال گذشته حجم تولیدات درباره اواخر دوران قاجار زیاد شده. در ریل‌گذاری جدیدی که انجام می‌شود، در زمینه پهلوی چند کار شروع می‌کنیم و در حالی که تا پیش از این بیشتر به دربار پرداخته می‌شده این بار پرداخت به وضعیت اجتماعی آن دوران جزو برنامه‌های ما است، کارهای پژوهشی مفصلی هم انجام می‌شود. به هر حال هر مسیر جدیدی که می‌خواهد شروع شود دو سه سال طول می‌کشد و در حوزه پهلوی نیز سریال‌های متفاوت در حوزه‌های مختلف تولید خواهد شد.

رئیس مرکز سیما فیلم در پایان گفت: مدیران سیما با ارتش جلسه مشترکی داشتند که ماحصل این جلسه، قابلیت تولید سریال دارد. از طرح نویسنده‌ها در این حوزه استقبال می‌کنیم تا به ایده نمایشی خوبی برسیم. همچنین دست یاری به سمت شما اهالی رسانه‌ها دراز کرده و از کمک‌هایتان برای دیده شدن سریال‌هایمان استقبال می‌کنیم.

بررسی بیش از 600 فیلمنامه در دفتر فیلمنامه

وی افزود: سریال بیشترین حجم بودجه صداوسیما در حوزه تولید را به خودش اختصاص می‌دهد و افزایش و کاهش مخاطب به پخش سریال‌های بستگی دارد. این حوزه یک مقوله حساس است و سیاستگذاری در آن فقط بسته به اراده یک نفر در سیما فیلم نیست. در این حوزه درست هم نیست بگوییم که در انحصار کسی بوده است اما در دوران تحول اتفاقاتی افتاده تا در مرحله طراحی، تولید و پخش به تفکیک کارها جلو بروند. در این زمینه دفتر فیلمنامه، سیما فیلم و شبکه‌ها این خطوط سه گانه را جلو می‌برند. در همین دفتر فیلمنامه بالای 600 اثر بررسی شده و 60، 70 اثر به تصویب رسیده اند. همه این مسائل زحمت دارد و فیلمنامه ای که تایید نمی شود هم باید خوانده شود و نویسندگان آن طی جلسات مختلف توجیه شوند.

سبک پخش سریال‌هایمان به شکل کلاسیک مانده است

رئیس مرکز سیمافیلم با بیان اینکه در حوزه پخش، سبک پخش به شکل کلاسیک مانده است و مخاطب  را به 4 سریال هر شبی عادت داده‌ایم، گفت: این موضوع باید بررسی شود که آیا مخاطب وقت دارد؟ ما در حال بررسی هستیم و تجربه رسانه‌های دنیا جدا از پلتفرم‌ها و فضای مجازی را تحلیل می‌کنیم که به چه شکلی سریال ارائه می‌دهند. همچنین دست یاری خود را به سوی شما اهالی رسانه دراز می‌کنیم تا اگر پژوهشی داشته باشید با ما در میان بگذارید؛ اینکه سریال‌ها بهتر است شبانه باشد یا هفتگی و... در حال تصمیم‌گیری هستیم. موضوع پخش هم مهم است. در خصوص برگزاری این جلسه هم منتی بر سر کسی نیست و وظیفه ما اطلاع رسانی است و دوست داریم شما در دیده شدن سریالها به ما کمک کنید.

تلویزیون مثل بچه پولدارها سریال پخش می‌کند/ بررسی نظام پخش سریال‌ها

نقویان تصریح کرد: متأسفانه تلویزیون مثل بچه پولدارها سریال پخش می‌کند و چند 10 میلیارد هزینه کرده اما آن را بدون یک تیزر پخش می‌کند. در این خصوص طراحی سایت سیمافیلم هم در حال انجام است و ما در یک اتاق شیشه‌ای اطلاعات آثارمان را به مخاطبان ارائه خواهیم داد. نقدهای شما اهالی رسانه هم به کیفیت تولیدات کمک می‌کند. بنابراین نظام پخش سریال را در دستور بررسی داریم که به بهترین اتفاق برسیم؛ سریال‌هایی که هفتگی و سریال‌هایی که باید شبانه روی آنتن بروند.

ساخت برنامه‌ای برای نقد سریال‌ها

وی خبر داد: ما پیشنهاد تولید یک برنامه تلویزیونی با موضوع نقد سریال‌های تلویزیون، پلتفرم‌ها و سریال‌های خارجی همچون برنامه «هفت» را داده‌ایم که نمی‌خواهیم در آن از خودمان تعریف کنیم و می‌خواهیم نقد کنیم. به هر حال تلویزیون سالی 30، 40 سریال می‌سازد و جایی به حجم تولیدات تلویزیون نمی‌رسد و اینکه فکر کنیم عقب هستیم درست نیست.

قدری دچار وقفه شدیم تا مسیر را متحول کنیم

رئیس مرکز سیما فیلم با اشاره به راهکارهای افزایش کیفیت سریال‌ها هم گفت: سریالها همیشه ناظر کیفی دارند اما در سال‌های گذشته این بخش تبدیل به یک کار اداری با پُر کردن فرم و امضا شده است ولی ما داریم دوباره مأموریت و مسئولیت‌های آن را برمی‌گردانیم و استفاده از آدم‌های با انگیزه‌ای که پشت درها مانده‌اند به کیفی‌سازی آثار کمک می‌کند.

نقویان از برگزاری جلسه‌ای با مدیر بنیاد فارابی سخن گفت و تأکید کرد: این‌گونه آثاری که قابلیت دارند اول نسخه سینمایی‌شان اکران می شود و سپس سریال آن روی آنتن می‌رود که «عاشورا» نمونه همین موضوع است. مینی سریال تولیدات سینمایی شاخص نیز بعد از اکران پخش می‌شود.

وی در خصوص پرداخت به مسائل سیاسی گفت: موافق تولید سریال‌های این جنسی هستم و در حوزه موضوعات ملتهب سیاسی قرار می‌گیرد. به هر حال این آثار را هر قشر می‌بیند و ممکن است نقدها و نگاه های متفاوتی داشته باشند. در خصوص سریال‌های نام برده موضوع «شاهچراغ» ترور ناجوانمردانه در شاهچراغ است و یک سریال امنیتی نیست.

تمایل‌مان برای استفاده از بیلبوردها به معنای کم‌شدن مخاطب نیست می‌خواهیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم

رئیس مرکز سیمافیلم از راه‌اندازی شورای تبلیغات در سیمافیلم خبر داد و گفت: اگر لازم شد از ظرفیت تبلیغات شهری هم استفاده کنیم. هرچند که رسانه ملی برای شبکه‌ها پخش تیزر و تبلیغات را دارد اما به نظرم رسانه ملی از بیلبورد شهری هم می‌تواند استفاده کند. البته نمی‌خواهیم این جریان را راه بیندازیم که چون رسانه ملی مخاطب ندارد تبلیغ می‌کند. این‌گونه نیست. اصلاً کار رسانه‌های معاند علیه تلویزیون یا حمله آنها به هنرمندانی که در تلویزیون کار می‌کنند برای همین مخاطبی است که رسانه ملی دارد. به هر حال در دنیا دچار تحول مخاطبیم اما تلویزیون همیشه مخاطب داشته و معتبرتر از رسانه‌های دیگر بوده است.

وی تأکید کرد: ما از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و حتی دکتر جبلی ریاست محترم سازمان و آقای برمهانی معاون سیما فرمودند از ظرفیت پلتفرم‌ها هم استفاده کنیم و کارهای مشترک تولید کنیم. ما از این همکاری در حوزه منافع ملی استقبال می‌کنیم. نه آثاری که هویت و منافع ملی را زیر سؤال می‌برند. ما تاریخ باشکوهی داریم که تمام نمی‌شود و با پلتفرم‌ها جلساتی خواهیم گذاشت تا به تولیدات مشترک برسیم.

سریال‌ها بیشتر به دربار پهلوی می پرداختند حالا سراغ  وضعیت اجتماعی مردم می‌رویم

نقویان درباره تمرکز آثار بر دوره قاجار نیز گفت: در یکی دو سال گذشته حجم تولیدات درباره اواخر دوران قاجار زیاد شده. در ریل‌گذاری جدیدی که انجام می‌شود، در زمینه پهلوی چند کار شروع می‌کنیم و در حالی که تا پیش از این بیشتر به دربار پرداخته می‌شده این بار پرداخت به وضعیت اجتماعی آن دوران جزو برنامه‌های ما است، کارهای پژوهشی مفصلی هم انجام می‌شود. به هر حال هر مسیر جدیدی که می‌خواهد شروع شود دو سه سال طول می‌کشد و در حوزه پهلوی نیز سریال‌های متفاوت در حوزه‌های مختلف تولید خواهد شد.

رئیس مرکز سیما فیلم در پایان گفت: مدیران سیما با ارتش جلسه مشترکی داشتند که ماحصل این جلسه، قابلیت تولید سریال دارد. از طرح نویسنده‌ها در این حوزه استقبال می‌کنیم تا به ایده نمایشی خوبی برسیم. همچنین دست یاری به سمت شما اهالی رسانه‌ها دراز کرده و از کمک‌هایتان برای دیده شدن سریال‌هایمان استقبال می‌کنیم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما