سیاسی
خراسان
۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ۱۰:۴۷:۵۲
پاسخ روزنامه خراسان به شبهه افکنی ایرنا
پاسخ روزنامه خراسان به شبهه افکنی ایرنا
ایرنا، در گزارشی پراشتباه به تحلیل تیترهای اول ۲۳ روزنامه از جمله خراسان پرداخته که...
خراسان

 

گزارشی که دو روز پیش ایرنا از بررسی تیتر یک 23 روزنامه منتشر کرد آن قدر پر اشتباه است که حتی احتمال سهوی بودن اشتباهات را به کمترین حد ممکن می رساند. انگار برخی در خبرگزاری ایرنا برای رسیدن به مقاصدشان دست به هر نوع تخریبی آن هم با نمودارهایی از آمار و ارقامی ساختگی می زنند . پنج شنبه صبح بود که گزارشی با عنوان «نگاهی به عملکرد دولت در تیتر یک روزنامه‌ها» منتشر شد که در آن ادعا شده تیتر یک 23 روزنامه اصلی کشور از اول شهریور ۱۴۰۰ تا ۳۱ مرداد1401 بررسی شده است اما با توجه به آنالیزهای ما از تیترهای یک روزنامه خراسان از یک سال گذشته یعنی از اول شهریور 1400 تا 10 شهر یور 1401 درباره عملکرد دولت سیزدهم، اشتباه بودن این نمودارها و شبهه سیاسی بودن آمار و ارقام داخل آن کاملا  مشهود است، رویکردی که متاسفانه به نظر می رسد همان ضرب المثل «بهترین  دفاع ، حمله است» را مدنظر قرار داده و با حالتی  کاملا تهاجمی  و البته یک سویه و غیرمنصفانه سعی در فرار به جلو دارد. فرار به جلویی که نتیجه آن فشار بیشتر به رسانه ها و ایجاد جوی منفی  علیه آن ها  و احتمالا در نهایت بردن آن ها به موضعی تدافعی و غیرنقادانه و خاموش کردن چراغ نقد و مطالبه در روزنامه های کشور است. در ادامه ضمن تحلیل نمودارهای اشتباه ایرنا از تیترهای یک روزنامه ها و به ویژه روزنامه خراسان، به آنالیز 290 تیتر روزنامه خراسان از اول شهریور1400 تا 10 شهریور1401 پرداخته ایم. 
بررسی تیترهای یک روزنامه خراسان از اول شهریور 1400
نمودارهایی که می بینید مربوط به تیترهای یک روزنامه خراسان است که در آن ها عملکرد دولت در موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... مورد توجه قرار گرفته است. در 290 شماره ای که از اول شهریور 1400 تا 10 شهریور 1401 چاپ شده 194 تیتریک  آن به موضوعات مربوط به دولت اختصاص داشته است. در بین این 194 تیتر همان طور که می شود حدس زد 83 تیتر به حوزه اقتصاد و 82 تیتر به مسائل اجتماعی پرداخته است. سیاست خارجی با 11 تیتر و موضوعات مربوط به علم و فناوری هم با 6 تیتر در رتبه های بعدی قرار دارند.
در این میان از 194 تیتر یک، 90 تیتر آن، نقد و مطالبه در موضوعات مختلف بوده است، 70 تیتر هم به حمایت از عملکرد و تعریف از دولت پرداخته و در این میان 34 تیتر هم به گزارش ها و پوشش کارهای دولت اختصاص داشته است.ناگفته نمانداز 90 تیتر مربوط به نقد و مطالبه، 53 تیتر مربوط به مسائل اجتماعی است و موضوعات اقتصادی هم با 33 نقد و مطالبه در رتبه بعدی قرار دارد و 4 تیتر باقی مانده هم به موضوعات دیگری مربوط است.
 بررسی حدود 194 تیتر از  290تیتر یک خراسان که به عملکرد دولت اختصاص داشته این سوال را پدید می آورد که دوستان عزیز در خبرگزاری ایرنا کدام تیتر ها را مصداق تخریب و سیاه نمایی  تلقی کرده اند ؟ آیا از نظر دوستان پیگیری مطالبات بازنشستگان  که عملا صدای شان به جایی نمی رسد  یا پیگیری اشکالات اجرای  طرح دارویار با تاکید بر ضرورت اجرای  این طرح یا حتی انتقاد از وضعیت سرعت و افزایش قیمت اینترنت که عملا فقط در یک پلتفرم یعنی اینستاگرام کسب و کار بیش از 9 میلیون نفر را تحت الشعاع قرار می داد   یا انعکاس آمار های رسمی مرکز آمار از تنگ تر شدن سفره خانوارها به دلیل تورم و...سیاه نمایی است . بماند که خراسان در بیش از 100 تیتر یک خود به تعریف و حمایت از عملکردهای دولت یا پوشش اخبار این عملکرد ها پرداخته است. بماند که بررسی تیتر 2 و عکس صفحه یک هم نشان می دهد در موارد متعددی حتی بسیار بیشتر از تیتر یک به رویکرد حمایتی از عملکرد دولت پرداخته ایم در هر صورت ما قضاوت را به مردم و  مخاطبان محترم  واگذار می کنیم .
نگاهی به آمارهای اشتباه ایرنا
با توجه به درصدهایی که در آمارهای ایرنا آمده،مشخص است  در یک سال گذشته 23 روزنامه در مجموع حدود 56 درصد از تیترهای یک خود را به عملکرد دولت اختصاص داده اند. بد  نیست بدانید که در طول یک سال گذشته یعنی از  اول شهریور 1400 تا 31 مرداد 1401 هر روزنامه 281 شماره چاپ کرده است و در مجموع 23 روزنامه شش هزار و 463 شماره به چاپ رسانده اند که از این تعداد سه هزار و 616 شماره در تیتر یک خود  به عملکرد دولت پرداخته اند. هرچند این آمار حداقل درباره روزنامه خراسان درست منتشر نشده و به جای خود به آن خواهیم پرداخت اما بر اساس گزارش ایرنا بیش از 47 درصد از تیتر یک روزنامه ها، گزارش و پوشش خبری عملکرد دولت بوده، بیش از 25 درصد نقد عملکرد دولت، بیش از 14 درصد مطالبه از دولت، بیش از 11 درصد تمجید و تشکر از دولت و در نهایت حدود 1.8 درصد تیترهایی بوده که به نظر ایرنا تخریب دولت یا سیاه نمایی عملکرد دولت بوده است که  با توجه به اهمیت سرعت در پاسخ گویی امکان ارزیابی سایر رسانه ها را نداشتیم اما بر اساس گزارش های تحلیلی ما از تیتر یک های روزنامه خراسان این آمار اشتباهات فاحشی دارد.
در  گزارش ایرنا  چه اشتباهاتی وجود دارد؟
در این گزارش که روز پنج شنبه با عنوان «نگاهی به عملکرد دولت در تیتر یک روزنامه‌ها» منتشر شد، می بینیم که در برخی از این نمودارها درصد تیترهای مرتبط با عملکرد دولت از 100 درصد هم فراتر می رود به طور مثال در نمودار موضوعات تیتر یک روزنامه های منتخب، روزنامه سیاست روز درصد تیترهایش از 107 درصد هم فراتر می رود. اشتباه دیگری که در این نمودارها موجود است، این است که در یکی از نمودارها درصد تیترهای تخریبی روزنامه شرق 34.3 درصد آمده که اختلاف فاحشی با دیگر روزنامه ها دارد اما در نمودار دیگری که با عنوان «انتشار تیتر یک با محتوای تخریب / سیاه نمایی» در این گزارش وجود دارد، نامی از روزنامه شرق دیده نمی شود و تعداد تیترهای تخریبی را در حالی که براساس نمودارهای قبلی 66 تیتر عنوان شده بوده 17 تیتر عنوان می کند! که کاملا نشان دهنده تنظیم عجولانه این گزارش است.
خطری که باید جدی گرفت
پیش از آن که به سراغ تحلیل تیترهای یک روزنامه خراسان برویم باید به این نکته اشاره شود که این گونه گزارش ها که شائبه سیاسی بودن آن پررنگ تر از روزنامه نگاری آن است، می تواند خطر خفقان در نقد و مطالبه از دولت را به همراه داشته باشد. بهتر است همکاران در  ایرنا  حداقل تیترهایی را که برچسب سیاه نمایی و تخریب به آن ها زده، منتشر کنند تا مشخص شود که از لحاظ افرادی که گزارش ایرنا  را تنظیم کرده اند، چه نقدهایی به عنوان سیاه نمایی و تخریب برداشت می شود چون ما حداقل حتی یک مورد از تیتر  یک های یک سال گذشته خراسان را مصداق این ادعا نیافتیم. در بیشتر گزارش ها وتیتر های مورد اشاره خراسان سعی کرده ایم مطالبات و منویات رهبر انقلاب را دنبال کنیم که نمونه هایی از آن در جدول موجود در صفحه قابل مشاهده است ضمن این که حجم دیگری از تیترها علاوه بر پیگیری مشکلات و مطالبات مردم، نقد اشکالات مدیریتی  برخی وزرا و مسئولان است که از مطالبات  خود رئیس جمهور است. با این حال از دیگر روزنامه ها هم انتظار می رود، آنالیز تیترهای یک خود را در طول یک سالی که در این گزارش آمده، تهیه و منتشر کنند تا اشتباهات آماری این گزارش بیشتر و بهتر نمایان شود.

گزارشی از 90 تیتر یک  مطالبه ای و انتقادی از میان 194 تیتر یک  روزنامه خراسان درباره  عملکرد دولت از شهریور 1400 تا 1401

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما