بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۳/۲۷ ۱۳:۳۷:۳۹
تذکر بایدن به ۲ وزیر بابت اظهارنظر درباره پیروزی اوکراین در جنگ
تذکر بایدن به ۲ وزیر بابت اظهارنظر درباره پیروزی اوکراین در جنگ
یک شبکه آمریکایی نوشت رئیس جمهور آمریکا به دو وزیر دولتش درباره لفاظی در زمینه پیروزی اوکراین هشدار داده است.
فارس

این شبکه آمریکایی نوشت، ماه آوریل (اوایل اردیبهشت) «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در سفر به اوکراین مواضع تندتری نسبت به مواضع رسمی دولت آمریکا اتخاذ کردند که بایدن را نگران کرد.

آستین در این سفر گفته بود هدف آمریکا نه فقط کمک به اوکراین برای دفاع از خود، بلکه پیروزی در جنگ در برابر روسیه است و واشنگتن امید دارد روسیه به اندازه‌ای تضعیف شود که حمله نظامی به کشور دیگری انجام ندهد.

اظهارات آستین در اوکراین، به‌طور علنی از سوی بلینکن نیز تکرار شده و به تیتر اخبار رسانه‌ها تبدیل شدند. اما به عقیده بایدن آن‌ها زیاده‌روی کرده بودند.

این دو وزیر آمریکایی پس از تماس تلفنی با بایدن، در پروازهایی جداگانه جنوب لهستان را به مقصد برلین و واشنگتن ترک کردند. اِن‌بی‌سی نیوز به نقل از افراد مطلع از محتوای این کنفرانس تلفنی نوشت، رئیس جمهور آمریکا ابراز نگرانی کرد که چنین اظهاراتی، انتظارات غیرواقعی در قبال واشنگتن ایجاد کرده و خطر کشیده شدن آمریکا به درگیری مستقیم با روسیه را ایجاد می‌کند.

یکی از این افراد مطلع گفت: «بایدن از اینکه بلینکن و آستین درباره پیروزی در اوکراین صحبت کردند راضی نبود. او از این لفاظی ها خوشش نیامده بود».

اِن‌بی‌سی نیوز به نقل از هفت مقام فعلی و سابق آمریکایی و اروپایی نوشت، مقامات آمریکایی به‌طور فراینده‌ای نگران هستند که مسیر جنگ در اوکراین قابل پیش‌بینی و دفاع نبوده و بر سر این مسئله داغ است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین باید اظهارات تند و علنی خود درباره عدم واگذاری بخشی از اوکراین بابت مصالحه با روسیه را کاهش دهد.

یک مقام آمریکایی به این شبکه گفت: «ما مانند برخی اروپایی‌ها به آن‌ها بابت امتیاز دهی فشار نمی‌آوریم. ما هرگز از آن‌ها نمی‌خواهیم قلمرو خود را واگذار کنند. ما برای جنگی طولانی مدت برنامه ریزی می‌کنیم و قصد داریم مردم آمریکا را برای آن آماده کنیم و خود ما هم آماده هستیم که از کنگره پول بیشتری بخواهیم».

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما