اجتماعی
ایرنا
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ ۱۴:۴۲:۵۲
زنگ خطر بی آبی در گلستان
زنگ خطر بی آبی در گلستان
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: زنگ خطر بی آبی در استان مدتهاست كه به صدا درآمده و این بحران ضرورت توجه جدی شهروندان به مدیریت مصرف و صرفه جویی را می طلبد.
ایرنا

'محمد هادی رحتمی' روز یكشنبه در این زمینه اظهار كرد: طبق تاكید كارشناسان شركت آبفا، اگر هر یك از مشتركان تنها 20 درصد در مصرف آب صرفه‎جویی كنند، خطر خشكسالی و بحران آب را استان به سلامت پشت سر گذاشته و از كاهش بی‎رویه منابع آبی نیز جلوگیری خواهد شد.

براساس اعلام آبفا گلستان، وی همچنین با یادآوری اینكه رعایت نكردن مصرف بهینه موجب قطع آب مشتركان پرمصرف می شود، افزود: نگاهی گذرا به آمارها نشان می دهد میزان بارندگی امسال در مقایسه با مشابه سال گذشته 15.5 درصد كاهش داشته و گلستان بویژه در شهرهای گرگان و گنبدكاوس در سال آینده با كمبود آب آشامیدنی مواجه خواهد بود.

مهندس رحمتی در خصوص میزان سرانه مصرف آب تصریح كرد: سرانه مصرف آب هر گلستانی 220 لیتر در شبانه‎روز بوده و این درحالی است كه استاندارد سرانه مصرف آب در شبانه‎روز 150 لیتر است.

وی با بیان اینكه مصرف آب گلستانی‎ها بیش از حد الگوی استاندارد است، خاطرنشان كرد: در اوج مصرف، میزان سرانه به ازای هر گلستانی 360 لیتر ثبت و ضبط شده است.

مدیرعامل شركت آبفا گلستان با تاكید بر رعایت الگوی مصرف از آنان خواست كه از آب شرب جهت شست وشوی پاركینگ و خودرو خودداری نمایند.

به گزارش ایرنا، گسترش خشكسالی در گلستان حكایت تلخی است كه از مدتها قبل با كاهش بارش ها و افت حجم آبگیری سدها نمود یافته است.

در سال های اخیر كاهش نزولات جوی، افزایش برخی صنایع و جمعیت و مصرف بی رویه، زمینه را برای بروز بحران خشكسالی و كمبود آب در بسیاری از مناطق گلستان فراهم كرده است.

طی سال های اخیر آمار بارش ها، ذخایر آبی پشت سدها، رودخانه های رو به خشكی و كشاورزی تشنه، مشكلی را نشان می داد كه شاید با كمی توجه در مصرف آب در بخش خانگی و مكانیزه كردن سیستم های آبیاری كشاورزی می شد به سلامت از آن عبور كرد و هم اینك به بحران تبدیل شده است.

این مشكلات درحالی است كه استان مرزی گلستان افزون بر یك میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد كه تامین آب مصرفی مردم در دو بخش آشامیدن و دیگرمصارف كماكان همان آب تصفیه شده و گرانقیمت است و علاوه بر این حدود 700 هزار هكتار زمین این استان نیز برای تولید محصولات زراعی و باغی نیازمند بارش های جوی و آبیاری هستند، تا گلستان همچنان قطب بودن خود را در بخش كشاورزی حفظ كند.
 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما