اجتماعی
میزان
۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ۰۹:۱۶:۴۲
واکنش شرکت رازي به ادعاي مينو محرز
واکنش شرکت رازي به ادعاي مينو محرز
سخنگوي پروژه توليد واکسن کوو پارس رازي به صحبت‌هاي دکتر مينو محرز درباره ناتواني اين موسسه در توليد واکسن پاسخ داد.
میزان

محمدحسين فلاح سخنگوي پروژه توليد واکسن کووپارس رازي در واکنش به صبحت‌هاي دکتر مينو محرز، محقق اصلي تيم توليد واکسن کووايران برکت که چندي پيش عنوان کرده بود موسسه واکسن رازي به دليل قديمي بودن تجهيزاتش امکان توليد واکسن کرونا را ندارد، گفت: احتمالا منظور خانم دکتر از اين صبحت سابقه طولاني و قدمت موسسه رازي در واکسن‌سازي است. چراکه شرکت‌هاي رازي و پاستور قديمي‌ترين موسسات توليد واکسن در کشور هستند.

وي ضمن اشاره به اينکه ما پلتفرم پروتئين نوترکيب را براي توليد واکسن انتخاب کرديم که جزء پلتفرم‌هاي جديد است و نياز به تکنولوژي روز دارد، ادامه داد: موسسه رازي در حد توان خود امکانات به روزي را براي توليد اين واکسن فراهم کرده و هم اکنون هم در حال تجهيز امکانات خود هستيم.

سخنگوي پروژه توليد واکسن کوو پارس گفت: به زودي خط اول و تا پايان سال خط دوم به بهره برداري مي‌رسد. ما تا پايان مطالعات باليني فاز سوم ۱۵ تا ۲۰ ميليون دوز واکسن توليد مي‌کنيم و خوشبختانه تاکنون در زمينه توليد با مشکلي رو به رو نشده ايم.

واکسن رازي چه زماني وارد چرخه واکسيناسيون کشور مي‌شود؟
فلاح با اشاره به اينکه در حال حاضر ۴۰۰ هزار دوز واکسن آماده داريم، در پاسخ به اين سوال که واکسن رازي چه زماني وارد چرخه واکسيناسيون کشور مي‌شود، اظهار کرد: اين موضوع به تصميم سازمان غذا و دارو در خصوص دادن مجوز به ما بستگي دارد. طبق صحبت‌هاي انجام شده بعد از اينکه گزارش‌هاي آناليز بينابيني اوليه داوطلبان ارائه شد، آن‌ها را مورد مطالعه و بررسي قرار مي‌دهند و اگر نتايج رضايت‌بخش بود، به ما مجوز مي‌دهند.

معاون تحقيقات و فناوري موسسه ضمن بيان اينکه واقعا از اينکه چه زماني واکسن رازي وارد چرخه واکسيناسيون کشور مي‌شود، پيش‌بيني نداريم و سازمان غذا و دارو تصميم گيرنده است، توضيح داد: اين سازمان بر اساس مستندات موجود به شرکت‌هاي واکسن سازي مجوز مي‌دهد. همانگونه که تاکنون به واکسن‌هاي پاستور و برکت مجوز داده و انجام اين کار در صلاحيت سازمان غذا و دارو است و زمان اخذ مجوز واکسن‌ها را اين سازمان تعيين مي‌کند.

چرا موسسه رازي به جاي واکسن‌نما از واکسن سينوفارم استفاده مي‌کند؟
وي با بيان اينکه ما در حال حاضر دو هفته است که فاز سوم مطالعاتي خود را آغاز کره ايم، در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چرا شما در فاز سوم مطالعاتي خود به آن دسته از داوطلبان که در گروه پلاسيبو قرار دارند، به جاي واکسن‌نما واکسن سينوفارم تزريق مي‌کنيد، عنوان کرد: دليل انتخاب واکسن به جاي واکسن‌نما اين بوده که با توجه به اينکه مطالعات ما ۶ ماه طول مي‌کشد و داوطلبان تا ۶ ماه نمي‌توانند خارج از مطالعه واکسن تزريق کنند و همچنين اين موضوع که  هم اکنون واکسيناسيون عمومي در کشور در حال انجام است، ما نمي‌توانستيم به داوطلبان بگوييم که ۶ ماه واکسن نزنند. از اين رو يکي از روش‌هايي که از نظر بين المللي پذيرفته شده است و طي آن مقايسه واکسن توليدي با يکي از واکسن‌هايي که داراي تاييديه از سازمان بهداشت جهاني صورت مي‌گيرد را انتخاب کرديم و بر اساس آن به ميزان اثربخشي واکسن استناد مي‌کنيم.

سخنگوي پروژه توليد واکسن کوو پارس ضمن اشاره به اينکه واکسن سينوفارم يکي از واکسن‌هايي است که تاييديه سازمان جهاني بهداشت را دارد و در کشور ما موجود است، در پاسخ به اين سوال که چرا از واکسن‌هاي داخلي ديگر نظير برکت براي انجام اين کار استفاده نکرديد، افزود: دليل انتخاب سينوفارم اين است که گزارش منتشرشده از اين واکسن به تاييد سازمان جهاني بهداشت رسيده و البته انتخاب ما اين واکسن است و شايد ساير شرکت‌هاي واکسن سازي واکسن ديگري را به عنوان واکسن نما در مطالعات باليني خود انتخاب کنند، اما ما براساس اهداف خودمان در زمينه توليد واکسن بايد واکسني را انتخاب مي‌کرديم که داراي تاييديه از سازمان جهاني بهداشت باشد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما