سیاسی
ایسنا
۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۱۲:۰۷:۱۱
نیک‌بین: اگر چین و روسیه خلاف منافع ما عمل کنند، ما هم در روابط‌مان تجدیدنظر خواهیم کرد
نیک‌بین: اگر چین و روسیه خلاف منافع ما عمل کنند، ما هم در روابط‌مان تجدیدنظر خواهیم کرد
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: ما با روسیه و چین بر سر منافع‌مان هم‌پیمان هستیم و تا زمانی که منافع‌مان تأمین شود با آن‌ها خواهیم بود و اگر این دو کشور خلاف منافع ما عمل کنند، ما هم در روابط‌مان تجدیدنظر خواهیم کرد.
ایسنا

جواد نیک‌بین در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ما طرفدار جنگ در هیچ کجای جهان نیستیم و معتقدیم باید صلح و آرامش در همه کشورها برقرار باشد، اظهار کرد: بدون شک در سایه صلح است که رشد و شکوفایی اتفاق می‌افتد. از همان ابتدا ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی اصل جنگ روسیه و اوکراین را محکوم کردند و خواستار توقف آن شدند. ما طرفدار جنگ و خونریزی در لبنان، یمن، افغانستان، اوکراین و هیچ کجای دیگر نیستیم و دفاع هم نمی‌کنیم، اما اگر کسی بخواهد به اندازه وجبی به خاکمان تجاوز کند، محکم دفاع خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه این نوع جنگ‌هایی که بین اروپا و شرق شکل می‌گیرد به نفع کشورهای شرقی مانند ایران، افغانستان، پاکستان و چین است، افزود: خط انتقال نفت و گاز از طریق اوکراین به اروپا می‌رود و با این جنگ انرژی اروپایی‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مجبور می‌شوند نفت و گاز ما را گران‌تر خریداری کنند؛ هرچند جنگ روسیه و اوکراین از این لحاظ به نفع ایران است، اما باید توجه داشت دشمن دوست ما دشمن ما هم هست.

این نماینده مجلس عنوان کرد: در حال حاضر اروپا و آمریکا خودشان را یک قدرت یکپارچه می‌دانند و در تمامی جهان سلطه دارند و به هر کشوری که بخواهند تجاوز می‌کنند، اما نتیجه جنگ روسیه و اوکراین در نهایت تجزیه هژمونی قدرت‌های سلطه‌طلب مانند آمریکا و اروپا خواهد بود و قدرت در دنیا چند تکه و در نهایت موجب تعاملات بیشتر در دنیا خواهد شد.

نیک‌بین با بیان اینکه ما با روسیه و چین بر سر منافع‌مان هم‌پیمان هستیم و تا زمانی که منافع‌مان تأمین شود با آن‌ها خواهیم بود، گفت: هرچند با سوریه، عراق و لبنان غرابت اعتقادی داریم، اما با روسیه و چین این‌گونه نیست و هیچ غرابت اعتقادی نداریم و اگر این دو کشور خلاف منافع ما عمل کنند، ما هم در روابط‌مان تجدیدنظر خواهیم کرد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی افزود: روسیه مورد اعتماد صد درصد ما نیست و قرار نیست هرچه گفتند چشم بگوییم. ما در حال تعامل با روسیه در یک روابط کاملا دیپلماتیک و شفاف هستیم و اگر کمی از مسیر دیپلماتیک خارج شوند، حتماً مقابل آن‌ها خواهیم ایستاد.

وی با بیان اینکه آینده دنیا در دست سه کشور چین، روسیه و ایران است، اضافه کرد: چین ابرقدرت اقتصادی، روسیه ابرقدرت نظامی و ایران ابرقدرت علمی در دنیا خواهد شد و هر سه به هم نیاز خواهند داشت.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما