بین الملل
تسنیم
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ۱۱:۵۲:۴۸
رهبر طالبان: افغانستان خانه مشترک همه ما است
رهبر طالبان: افغانستان خانه مشترک همه ما است
رهبر طالبان پس از اعلام دولت موقت اين گروه در افغانستان گفت که اين کشور خانه مشترک همه افغان‌ها است و آنها براي بازسازي کشور به حمايت مردم نياز دارند.
تسنیم

«ملا هبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان در پيامي اعلام کرد که دولت موقت بزودي آغاز به کار مي‌کند و افراد تعيين شده براي اجراي «احکام اسلامي و قوانين شرعي در افغانستان، تامين منافع عالي کشور، حراست از مرزها و امنيت دائمي، رفاه و پيشرفت بسيار به خوبي کار خواهند کرد».

وي افزود که تمام امور حکومتداري و زندگي در افغانستان آينده، از روي قوانين شريعت تنظيم مي‌گردد و طالبان خواستار افغانستان آرام، مرفه و خود کفا است.

آخوندزاده خاطرنشان کرد که طالبان با همه همسايگان و ساير کشورها خواستار روابط سالم و مستحکم بر مبناي تعامل و احترام متقابل است.

وي تاکيد کرد: «روابط ما با کشورها براساس منافع و مصالح عالي افغانستان استوار مي‌باشد، ما خود را به همه آن قوانين، ميثاق‌ها، تصميمات و تعهدات جهاني متعهد مي‌دانيم که با شريعت اسلامي و ارزش‌هاي ملي کشور ما مغاير نباشد و از کشورهاي جهان نيز مي‌خواهيم که به تعاملات نيک سياسي و روابط خوب ديپلماتيک با ما ارزش بدهند و با ما همکار باشند».

رهبر طالبان درباره حقوق بشر و حقوق اقليت‌ها در افغانستان نيز گفت: «تمامي افغان‌ها بدون تفکيک و استثنا حق زندگي آبرومندانه و آرام در کشور خود را دارند، جان، مال و آبروي آن‌ها مصون مي‌باشد و امارت اسلامي براي حفظ حقوق شرعي تک تک آن‌ها سعي مي‌نمايد و محيط امن و آرام را براي آن‌ها مهيا مي‌سازد».

وي خطاب به ديگر کشورها نيز اظهارداشت: خاک افغانستان بر عليه و ضرر امنيت هيچ کشوري استفاده نمي‌شود، ما به همه اطمينان مي‌دهيم که نسبت به افغانستان هيچ نگراني نداشته باشند و از آن‌ها نيز خواستار اينگونه برخورد هستيم.

آخوندزاده ادامه داد: به همه ديپلمات‌هاي خارجي، سفارتخانه‌ها، کنسولگري‌ها، مؤسسات خيريه و سرمايه‌گذاران اطمينان مي‌دهيم که براي آن‌ها هيچ مشکلي پيش نمي‌آيد، حضور آن‌ها نياز کشور ماست، بنابراين آن‌ها با تمام اطمينان کارهاي خود را به پيش ببرند.

رهبر طالبان همچنين گفت: «ما با هيچکسي خواهان دشمني نيستيم، افغانستان خانه مشترک همه است و ما حقوق و خواسته‌هاي مشروع همه را در نظر مي‌گيريم و براي بازسازي کشور از لياقت‌هاي آن‌ها استفاده سالم مي‌نماييم».

وي درباره فعاليت رسانه‌ها نيز گفت: «رسانه‌ها عنصر مهم کشور هستند؛ ما براي آزادي، فعاليت و خوب‌شدن رسانه‌ها کار مي‌کنيم و اين را تکليف رسانه‌ها مي‌دانيم که در نشرات خود احکام مقدس اسلام، منافع ملي کشور و بي‌طرفي را در نظر داشته باشند».

ملاهبت الله با اظهار اينکه طالبان ترجيح مي‌دهد همه مشکلات را از راه‌هاي مشروع و معقول حل کند، افزود: مردم در نگهداري و استحکام نظام نقش بزرگ دارند. امارت اسلامي به حمايت دوامدار مردم خود نياز دارد، تا کشور ويران خود را دوباره آباد کنيم و زندگي آرام و مرفه زير چتر نظام اسلامي داشته باشيم.

رهبر طالبان ادامه داد: «تمام اقشار با استعداد و حرفه‌اي، دانشمندان، استادان، دکترها، مهندسان و افراد تحصيل‌کرده، همچنان تجاران ملي و سرمايه‌گذاران کاملاً اطمينان داشته باشند که امارت اسلامي آن‌ها را به ديده قدر مي‌نگرد و کشور ما به استعدادها، رهنمايي و خدمات آن‌ها بسيار نياز دارد».

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما