بین الملل
ایسنا
۱۴۰۰/۰۶/۱۸ ۱۱:۴۵:۰۵
بلينکن: طالبان بايد اجازه خروج افراد از افغانستان را بدهد
بلينکن: طالبان بايد اجازه خروج افراد از افغانستان را بدهد
وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرد، دولت جديد کابل به رهبري طالبان بايد به تعهدات خود براي اجازه دادن به عبور امن افرادي که خواهان خروج از افغانستان هستند، پايبند بماند.
ایسنا

به گزارش الجزيره، آنتوني بلينکن، وزير امور خارجه آمريکا که به آلمان سفر کرده، در جريان نشست مجازي وزراي امور خارجه آمريکا-کشورهاي هم‌پيمان سه "هدف اصلي" سياست آمريکا در قبال افغانستان به دنبال تکميل خروج نيروهاي آمريکايي از اين کشور را مطرح کرد.
وي گفت: اجازه خروج دادن به افرادي که خواستار خروج از افغانستان هستند، جلوگيري از استفاده از افغانستان توسط گروه‌هاي تروريستي به عنوان يک پايگاه و تضمين جريان کمک‌هاي بشردوستانه، سه هدف اصلي برنامه دولت جو بايدن، رئيس جمهوري آمريکا هستند.
بلينکن افزود: ما بايد طالبان از جمله دولت موقت تازه اعلام شده و دولت نهايي کابل را تحت فشار بگذاريم تا به تعهد خود براي اجازه خروج دادن به اتباع خارجي، افرادي که ويزا دارند و افغان‌هايي که خواهان خروج از افغانستان هستند، پايبند بمانند.
وي تصريح کرد: طالبان بارها اعلام کرده که هر شهروند افغاني که بخواهد سفر کند و مدارک لازم را داشته باشد مي‌تواند از کشور خارج شود.
بلينکن به طور ويژه از طالبان خواست تا اجازه خروج پروازهاي چارتي را که قصد خارج کردن شهروندان آمريکايي و اتباع افغان آسيب‌پذير از شهر مزار شريف را دارند، صادر کند. براساس گزارش‌ها، صدها تن از مردم چند روز است که منتظر مجوز براي خروج و پرواز از فرودگاه هستند.
اسکات کوپر، يکي از اعضاي شوراي آتلانتيک و کهنه سرباز ارتش آمريکا که در عراق و افغانستان خدمت کرده، گفت: خارج کردن افرادي که خواستار ترک افغانستان هستند احتمالا چالش‌برانگيزترين هدف دولت بايدن از بين سه هدف مطرح شده است.
واشنگتن نگراني خود را از دولت جديد کابل تحت رهبري طالبان که روز سه‌شنبه اعلام شد، ابراز کرده است.
بلينکن اوايل امروز (پنج‌شنبه) بار ديگر انتقاد واشنگتن از دولت جديد افغانستان را ابراز کرد اما گفت: آمريکا به همکاري با طالبان ادامه مي‌دهد.
وي درباره دولت جديد افغانستان گفت: قطعا اين دولت فراگيري را که انتظارش مي‌رفت، در بر نداشته و شامل افرادي است که سوابق نگران‌کننده‌اي داشته‌اند. مشارکت با طالبان و با دولت موقت يا بلندمدت کابل با هدف پيشبرد منافع ملي، پيشبرد منافع‌مان و منافع شرکايمان صورت خواهد گرفت.
بلينکن افزود: واشنگتن از طريق راه‌هايي که کاملا مطابق قوانين آمريکا هستند، با طالبان همکاري خواهد کرد.
هايکو ماس، وزير امور خارجه آلمان روز چهارشنبه در کنفرانس خبري مشترکي با بلينکن در يکي از فرودگاه‌هاي هوايي آمريکا در فرانکفورت که ميزبان هزاران پناهجوي افغان است، از دولت جديد کابل انتقاد کرد.
وي گفت: ما به همراه ديگر شرکايمان خواستار رعايت حقوق اساسي به ويژه حقوق زنان هستيم. در اين رابطه، اخباري که روز سه‌شنبه از افغانستان به ما رسيد باعث خوش‌بيني ما نشد.
ماس افزود: يک دولت گذار که شامل ديگر گروه‌ها نباشد نشانه همکاري بين‌المللي بيشتر و ثبات در اين کشور نيست.   
بلينکن نيز در اين کنفرانس خبري گفت: طالبان تنها از طريق يک دولت جامع و فراگير که توقعات جامعه بين‌المللي را برآورده کند از جمله احترام به حقوق اوليه، دسترسي بشردوستانه و جلوگيري از تبديل افغانستان به پناهگاهي براي تروريست‌ها مي‌تواند به رسميت شناخته شدن را کسب کند.
وزير خارجه آمريکا گفت: علي‌رغم گفته‌هاي آنها (طالبان)، کابينه آنها فراگير نيست. کساني را آنها اعلام کردند که نزديک به آنها هستند. هيچ زني در کابينه آنها نيست."
او از طالبان خواست به حقوق بشر احترام گذاشته و تضمين کند افغانستان به تهديدي براي کشورهاي ديگر تبديل نشود.
بلينکن ادامه مذاکره درباره افغانستان را ضروري دانست.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما