بین الملل
مهر
۱۴۰۰/۰۶/۱۸ ۰۸:۵۴:۳۸
بايدن خواستار بازگشايي کنسولگري آمريکا در بيت المقدس شرقي شد
بايدن خواستار بازگشايي کنسولگري آمريکا در بيت المقدس شرقي شد
رئيس جمهور آمريکا اعلام کرده است که برنامه بازگشايي کنسولگري آمريکا در قدس شرقي را دنبال مي‌کند.
مهر

به گزارش اکسيوس، براساس اعلام منابع نزديک به کاخ سفيد، «جو بايدن»، رئيس جمهور آمريکا در ديدار اخير خود با «نفتالي بنت» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اعلام کرده است که برنامه بازگشايي کنسولگري آمريکا در قدس شرقي را دنبال مي‌کند.
گفته شده بايدن در اين ديدار به بنت تاکيد کرده است که بازگشايي کنسولگري وعده انتخاباتي او بوده و هم‌اکنون نيز آنتوني بلينکن وزير خارجه آمريکا وعده داده که آن را اجرايي خواهد کرد.
در عين حال گفته شده در اين نشست نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با تصميم رئيس جمهور آمريکا مخالفت کرده و خواستار برگزاري جلساتي براي حل اين اختلاف نظر شده است.
پيش از اين، «يائير لاپيد»، وزير خارجه رژيم صهيونيستي در يک کنفرانس مطبوعاتي در پاسخ به سؤالي درباره تصميم آمريکا براي بازگشايي کنسولگري در بيت المقدس براي تماس با فلسطيني‌ها، مدعي شده بود: ما فکر مي‌کنيم ايده بدي است. اين منطقه فقط پايتخت اسرائيل است.
دولت دونالد ترامپ، رئيس جمهوري پيشين آمريکا با انتقال سفارت آمريکا از تل آويو به بيت المقدس و ادغام کنسولگري آمريکا با سفارت در اين منطقه از ادعاي تل آويو نسبت به بيت المقدس به عنوان پايتخت خود حمايت کرده بود، هرچند در آن زمان اين اقدام آمريکا با محکوميت گسترده جهاني روبرو شد.
با اين حال به تازگي دولت جو بايدن، رئيس جمهوري آمريکا وعده داده که خواهان احياي رابطه با فلسطيني هاست و به همين منظور کنسولگري آمريکا در بيت المقدس را بازگشايي خواهد کرد. پيشتر در پي انتقال سفارت آمريکا به بيت المقدس، امور فلسطيني‌ها به سفارت صهيونيست‌ها محول شده بود.
وزير امورخارجه رژيم صهيونيستي در اين ارتباط تاکيد دارد که بازگشايي کنسولگري آمريکا براي امور مربوط به فلسطيني‌ها در بيت المقدس به تضعيف کابينه نوپاي تل آويو منجر خواهد شد که به صورت نيم بند و ائتلافي شکل گرفته است.
محله‌هاي شرقي بيت المقدس همراه با کرانه غربي و غزه، در پي جنگ سال ۱۳۴۶ (۱۹۶۷ ميلادي) به اشغال صهيونيست‌ها درآمد و از آن زمان با وجود ادامه اشغالگري رژيم صهيونيستي، اما جامعه جهاني خواستار عقب نشيني و توقف شهرک سازي رژيم صهيونيستي در مناطق اشغالي کرانه باختري و بيت المقدس است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما