اقتصادی
ایسنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ۰۸:۳۱:۰۲
ترفند ايرلاين‌ها براي گرانفروشي پروازهاي اربعين
ترفند ايرلاين‌ها براي گرانفروشي پروازهاي اربعين
در شرايطي که قيمت بليت هواپيما براي پروازهاي اربعين پنج تا شش ميليون تومان (به صورت دو طرفه) اعلام شده بود، شرکت‌هاي هواپيمايي با روشي جديد به دنبال بالابردن قيمت‌ها هستند.
ایسنا

هفته گذشته سازمان هواپيمايي کشوري و شرکت‌هاي هواپيمايي توفق کردند تا قيمت بليت پروازهاي اربعين پنج و شش ميليون تومان بسته به فرودگاه مبداء (به صورت دو طرفه) فروخته شود اما در اين توافق اعلام شده تبصره‌هايي وجود داشت که به نظر مي‌رسد ايرلاين‌ها دقيقا از آن استفاده کرده تا بتوانند راهي براي افزايش قيمت اين بليت‌ها پيدا کنند.

محمد حسن ذيبخش چهارشنبه هفته گذشته در اين باره اعلام کرد که جلسه ستاد اربعين در سازمان هواپيمايي کشوري براي تعيين نرخ نهايي بليت پروازهاي اربعين تشکيل شد و نتايج خيلي خوبي داشتيم. بر اين اساس قيمت بليت هواپيما براي پروازهاي تهران، شيراز، اصفهان، تبريز و اهواز به مقصد نجف پنج ميليون تومان به صورت دو طرفه و يکطرفه سه ميليون و ۲۰۰ هزار تومان و پروازهاي مشهد شش ميليون تومان به صورت دوطرفه و يکطرفه چهار ميليون تومان تعيين شد.

وي با بيان اينکه توجه کنيد تعيين قيمت براي بليت هواپيما و پروازهاي اربعين تنها در بازه زماني ۲۸ شهريور ماه تا ۱۰ مهر ماه است، افزود: چنانچه هر کدام از شرکت‌هاي هواپيمايي و آژانس‌هاي مسافرتي از اين مبلغي که مورد توافق سازمان هواپيمايي کشوري و انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي هست تخطي کنند و نسبت به گرانفروشي اقدام کنند، مسافران مي‌توانند از طريق سايت سازمان هواپيمايي و سامانه شکايات مردمي اقدام کرده، قطعاً در سازمان با توجه به پيش‌بيني صورت گرفته خيلي سريع نسبت به اين موضوع رسيدگي خواهد شد.

اين توافق در حالي صورت گرفته که شرکت‌هاي هواپيمايي و آژانس‌هاي مسافرتي، پروازهاي اربعين را به گونه‌اي برنامه‌ريزي کرده‌اند که بتوانند تا سقف اين توافق بفروشند و حتي با دور زدن آن، نرخ را بالاتر از توافق ببرند.

به گونه‌اي که در بازه زماني ۲۸ شهريور ماه تا ۱۰ مهر ماه هيچ بليت پرواز دو طرفه‌اي وجود ندارد و همه بليت‌ها به صورت يکطرفه است و اگر زائري بخواهد يک روز پس از اين بازه زماني يعني ۱۱ مهر ماه برگردد بليت دو طرفه براي در اين سايت‌ها باز مي‌شود اما با قيمت هفت تا بيش از هشت ميليون تومان البته از مبدا تهران که بايد حداکثر پنج ميليون تومان فروخته شود اما ايرلاين‌ها با اين ترفند به راحتي مي‌توانند از نرخ‌گذاري صورت گرفته فرار کنند.

از سوي ديگر بليت پروازهاي اربعين به صورت يکطرفه در سايت‌ها عرضه مي‌شود و در اين صورت آن‌ها مجبور نيستند نرخ بليت دو طرفه را که براي آن‌ها ارزان‌تر تمام مي‌شود، رعايت کنند.

اپراتور سايت‌هاي عرضه بليت هواپيما هم به اين نکته اشاره مي‌کنند که آن‌ها هيچ نقشي در ارائه و برنامه‌ريزي براي نحوه ارائه اين بليت‌ها ندارند و اين برنامه‌ريزي است که از سوي شرکت‌هاي هواپيمايي صورت گرفته است از سوي ديگر تقريبا همه بليت‌هاي دو طرفه که با شرايط بالا عرضه مي‌شود، چارتر شده و مشخص نيست آيا مجوز آن از سوي سازمان هواپيمايي کشوري صادر شده است يا خير

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما