اجتماعی
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ۱۰:۲۶:۲۰
«رضا مرادصحرایی» وزیر آموزش و پرورش شد
«رضا مرادصحرایی» وزیر آموزش و پرورش شد
«رضا مراد صحرایی» با ۱۷۰ رای موافق، ۸۰ رای مخالف، نماینده حاضر در مجلس از نمایندگان رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیرآموزش و پرورش انتخاب شد.

این جلسه قرار بود با دفاع سیدابراهیم رییسی رییس‌جمهور از رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همراه باشد، اما معاون اول رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور پیدا کرد.

هم‌چنین محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری از جمله دولتمردانی است که رضامراد صحرایی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد به وی همراهی کرد.

در ابتدای جلسه، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه خیرمقدم گفت و بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

موافقت کمیسیون آموزش با «صحرایی»

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

رضا حاجی پور در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش گفت: با عنایت به بررسی برنامه ها و دیدگاه‌های آقای صحرایی و با توجه به در نظر گرفتن شرایط فعلی وزارت آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش وپرورش موافقت کرد.

خضریان در مخالفت: مشکلات آموزش و پرورش با رفت و آمد افراد حل‌شدنی نیست

علی خضریان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: با رفتن آقای نوری و آمدن فرد دیگری اگر بنا باشد ساختارها حفظ شود مشکلی از این وزارتخانه حل نمی‌شود و اگر قرار باشد همین مسیر طی شود چاره‌ای جز تغییر وزرا در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

وی خطاب به صحرایی ادامه داد: آقای صحرایی، علی‌رغم این‌که یک سال از انتصاب شما به عنوان رئیس دانشگاه آینده‌ساز فرهنگیان می‌گذرد تعداد زیادی از عناصر شناسنامه‌دار غرب‌گرا و تابلودار جریان اصلاحات در مجموعه شما جابه‌جا نشدند. شما هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی دانشگاه فرهنگیان نتوانستید تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع‌آوری کنید چه طور امکان تدارک تیمی حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این وزارتخانه را در خود می‌بینید؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما از فروردین‌ماه امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده‌اید اما با همان تیم قبلی که منجر به رسیدن آموزش و پرورش به این نقطه رسیده است کار را ادامه داده و این افراد جزء حلقه نزدیک و دوست شما هستند. آقای نوری در اجرای رتبه‌بندی معلمان کنار گذاشته شد اما شما با همان حلقه کار را جلو بردید.

موسوی در مخالفت: صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست

سیدعلی موسوی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف گفت: آقای صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمی‌تواند درک درستی از این وزارتخانه داشته باشد. حال این‌که مدیریت و سکانداری مستلزم داشتن قابلیت و توانمندی بالایی است که وزیر پیشنهادی چنین سوابقی ندارد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رفت رئیس جمهور گزینه‌ای با تجربه مدیریتی و اشراف به مسائل را معرفی کند. آقای صحرایی شباهتی به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد که عملا در مدیریت وزارت آموزش و پرورش درجا زد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط صحرایی، امیدآفرینی در بدنه فرهنگیان مشاهده نخواهد شد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که آقای صحرایی برنامه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش ندارد انتظار می‌رفت در راستای دغدغه‌های رهبری برنامه‌هایشان را در جهت حفظ منزلت معلمان، تقویت مدارس دولتی و افزایش کمی و کیفی محتوای درسی و تربیتی و جبران کمبود معلم ارائه می‌کرد و برنامه منسجم‌تری برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش داشت.

موسوی با بیان این‌که صحرایی نتوانست در ایام سرپرستی وزارت آموزش و پرورش ارتباطی با بدنه فرهنگیان داشته باشد، اظهار کرد: برنامه آقای صحرایی برای مدارس غیردولتی و شهریه‌های نجومی چیست که این وضعیت طبقه‌بندی دانش آموزان براساس ثروت خانواده‌هایشان است.

نماینده ملکان در پایان گفت: انتظار می‌رفت که رئیس جمهور گزینه مناسب‌تری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کرد.

دهنوی در موافقت: صحرایی مدیری با تجربه و جوان است

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، معلمی را از مناطق محروم شروع کرده و به بالاترین سطح به این وزارتخانه رسیده و اکنون تجربه و شناخت کافی را از فضا دارد.

 سیدمحسن دهنوی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: آقای صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد، ایشان کسی است که کار را از سال‌ها پیش و از معلمی شروع کرده و از مناطق محروم به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است و لذا ایشان تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: نکته بعدی جوان بودن ایشان است که یک امتیاز تلقی می‌شود. در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن ایشان ویژگی خوبی است. در جلساتی که در مجلس شورای اسلامی با حضور ایشان برگزار شد متوجه شدم که ایشان شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش با مشکلات متعددی مواجه است که مربوط به چند سال اخیر نیست. عدم ثبات مدیریتی، عدم توجه کافی دولت‌ها به این وزارتخانه، عدم توجه به مسائل معیشتی و به ویژه عدم توجه به حوزه پرورشی و فرهنگی از جمله چالش‌های این وزارتخانه است. امروز جامعه دانش آموزی به ویژه در حوزه پرورش و تربیت حال خوبی ندارد و این مسئولیت بزرگی است که آقای صحرایی برعهده خواهد گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: برادر مومن و انقلابی بنده چندین نکته در مخالفت با ایشان مطرح کردند؛ ایشان گفتند که وزیر پیشنهادی در طول سه ماهه گذشته به دنبال رایزنی بوده است، بنده به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کنم که تا قبل از معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی، یکبار هم ایشان را در راهروی مجلس شورای اسلامی ندیدم، اگر جلسه‌ای برای لابی تشکیل شده است بیایید و صراحتا اعلام کنید. نباید از انصاف خارج شویم.

بابایی در مخالفت: برنامه صحرایی برای جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس چیست؟

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای نحوه جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس دارد؟

علی بابایی کارنامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی  به عنوان مخالف رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مخالفت من از جنس مخالفت با جریان حاکم بر وزارت آموزش و پرورش نیست چون همه اذعان داریم که وزارت آموزش و پرورش امروز علیه جریان غربگرا و سکولار است و با آنها مقابله می‌کند.

وی ادامه داد: ما نگرانی از روند ادامه فعالیت وزارت آموزش و پرورش داریم و معتقد هستیم که باید ایرادات این وزارتخانه رفع شود. سوالم این است که آقای صحرایی چه برنامه‌ای برای بیمه تکمیلی معلمان و فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس و پرداخت فوق‌العاده ویژه فرهنگیان دارد؟ آیا رئیس جمهور و معاون اول می‌خواهند از وزیر حمایت کنند؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ می‌خواهند برای مدارس غیردولتی و پرداخت حقوق آنها چه کارهایی انجام دهند؟

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجلس محل تضارب آرا و بحث و گفت‌وگو است، تصریح کرد: اگر آقای صحرایی برنامه و راهبردی برای سوالات ما نداشته باشد ما بدون تعارف با ایشان مخالفت می‌کنیم، امیدوارم مجلس شورای اسلامی با تصمیم قاطع و مبتنی بر برنامه‌محوری اظهارنظر کند.

الهام آزاد در موافقت: صحرایی فردی متخصص و متعهد است

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی توانمند، متعهد و متخصص هستند که این مسیر را پله به پله طی کرده‌اند و به این جایگاه رسیده‌اند.

 الهام آزاد در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی، در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین وزارتخانه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی افزود: به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتقاد راسخ دارم، چراکه ایشان را از قبل می شناسم و فردی توانمند، متعهد و متخصص هستند که این مسیر را پله به پله طی کرده‌اند تا به این جایگاه رسیده‌اند.

روح‌الامینی در موافقت: صحرایی مدیری با اراده و با تجربه است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مدرسه عشایری تا دانشگاه کار کرده و به همه سطوح وزارتخانه به خوبی آشنا است.

عبدالحسین روح‌الامینی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش به وزیری نیاز دارد که همانطوری که رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید داشتند تغییرات مکرر در این وزارتخانه همانند سال‌های گذشته رقم نخورده و این وزیر ثبات داشته باشد. از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش باید شجاع باشد و با همکاری یک تیم قوی بتواند مسائل بر زمین مانده معلمان و دانش آموزان را دنبال کند و حق و حقوق معلمان و دانش آموزان را احیاء کند.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نسبت به معدل کل کابینه و نسبت به کسانی که در اوایل مجلس یازدهم به ما معرفی شدند معدل بسیار بالاتری دارد از سوی دیگر عنصر عزم و اراده نیز بسیار مهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای صحرایی کار خود را از روستا شروع کرده و از مدرسه عشایری تا دانشگاه پیش رفته است. بنابراین همه سطوح این وزارتخانه را دیده است. ایشان کسی است که قومیت برایش تفاوتی ندارد. شخصی که از دل جامعه دانشگاهی و معلمان بیرون آمده و آموزش و پرورش جدیدا به وزیر با مشخصات ایشان نیاز دارد. ایشان می‌تواند طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش را دنبال کرده و کارهای بر زمین مانده را به سرانجام برساند.

روح الامینی در ادامه تاکید کرد: در ۵۰ روز گذشته نیز ایشان به دنبال رفع نواقص بوده و با توافق و هماهنگی صورت گرفته توانسته خیلی از خلأ‌ها را پر کند. این نشان می‌دهد که ایشان فردی با اراده و توانمند است. آموزش و پرورش وزیری می‌خواهد که دانش آموز تراز انقلاب تربیت کند. مجلس شورای اسلامی به وزیری که رای می‌دهد تماما از او حمایت می‌کند اما انتظاری که از دکتر صحرایی و دولت داریم این است که بحث شایسته‌سالاری و تغییرات در تیم مدیریتی را با جدیت دنبال کند. وزیر قبلی را اقدامات برخی از مدیران ناتوان بر زمین زد. مدیرانی که آبروی مجلس و دولت را در شب سال تحویل بردند، ما آموزش و پرورشی تراز انقلاب می‌خواهیم قطعا آقای صحرایی گزینه مناسبی برای این وزارتخانه است.

رحیمی‌مظفری در مخالفت: صحرایی چه برنامه‌ای برای مسائل مادی معلمان دارد؟

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه برنامه ای برای مسائل مادی این وزارتخانه دارد، گفت: دغدغه دائمی ما مسأله مادی در بدنه آموزش و پرورش است که اگر آن را حل نکنید دوام نمی آورید.

عبدالعلی رحیمی مظفری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های رضامراد صحرایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: به نظر می رسد رئیس جمهور باید زودتر از این وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی می کرد، چراکه وزارت آموزش و پروش وزارتخانه ای عظیم و دارای مسائل و مشکلات متعدد است، لذا تقاضا دارم در مورد سایر وزارتخانه ها نیز این موضوع جدی گرفته شود.

وی خطاب به صحرایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: سوالم این است که برای دغدغه مادی معلمان چه برنامه ای دارید و یک بار برای همیشه این دغدغه دائم و مستمر مسائل مادی در بدنه آموزش و پرورش را حل کنید. آیا واقعا از رئیس جمهور قول گرفته اید و قرار است ایشان از وزارت آموزش و پرورش حمایت کنند؟ به وزیر قبلی عرض کردم که دو خط نامه بنویسید که اگر قرار است رئیس برنامه و بودجه، بودجه های نوسازی و حق رتبه بندی معلمان را ندهد، شما دوام نمی آورید.

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش امروز درگیر مسائلی است که هیچ ربطی به آموزش و پرورش ندارد. آقای صحرایی، برنامه اجرایی دقیق شما را می خواهیم بدانیم. آقای صحرائی امروز آموزش و پرورش صرفا علم نیست و صرفا این نیست که دانش آموزان ما چقدر بار علمی دارند، آنچه که بزرگترین مشکل امروز آموزش و پرورش است حتی اگر در ارکان و مدیریت های بالا امروز به نحوی ادبیاتی که به کار برده می شود اگر امروز در خیابان اتفاقات بدی می افتد و ناهنجاری های اجتماعی داریم قسمت اعظمی از آن به آموزش و پرورش بر می گردد، لذا صریحا بفرمایید چه برنامه ای دارید.

رحیمی مظفری گفت: ما باید در قبال رأیی که می دهیم پاسخگو باشیم. آنچه که در کلیات برنامه های شما دیدیم اگر قرار است همان روند قبلی را طی کنید نتیجه ای نخواهیم گرفت. امروز آن چه که در بدنه آموزش و پرورش وجود دارد، آیا واقعا دغدغه معلم و دانش آموز علم است؟ آیا دغدغه ای که سر کلاس و بیرون از آن وجود دارد علم است؟

 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:  معلمان را باید بر اساس وظایف معلمی رتبه‌بندی کرد 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان این‌که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست، گفت: برای حل مشکلات آموزش و پرورش به کمک دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی و در یک کلام به وفاق ملی نیاز داریم.

 رضامراد صحرایی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش ضمن قدردانی از اظهارات نمایندگان موافق اظهار کرد: انتظار می‌رفت همکار دانشگاهی‌ام کمی تحقیق می‌کرد و بعد مطالب را بیان می‌کرد. امیدوارم آنچه در مورد شخص بنده گفته شد در صورت صحت، خدا من را هدایت کند و در صورتی که صحت نداشته باشد که ندارد، خداوند حقیقت را آشکار و دل و ذهن افراد را نسبت به من نرم و مهربان کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما