بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۳/۰۶ ۱۴:۳۸:۲۶
چراغ سبز شورای امنیت ترکیه به عملیات نظامی در سوریه
چراغ سبز شورای امنیت ترکیه به عملیات نظامی در سوریه
سه روز پس از آن که «رجب طیب اردوغان» در نشست کابینه در باره عملیات نظامی در سوریه سخن گفت، شورای امنیت ملی ترکیه با برگزاری جلسه ای بر اظهارات وی مهر تایید زد و عملیات نظامی در مرزهای جنوبی را ضروری دانست.
ایرنا


رجب طیب اردوغان روز دوشنبه، اعلام کرد که ترکیه به زودی عملیاتی را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه در جنوب کشورش انجام خواهد داد و تصمیم نهایی در این زمینه پنجشنبه در نشست شورای امنیت ملی ترکیه گرفته خواهد شد.
در پی اظهارات رئیس جمهور ترکیه، شورای امنیت ملی ترکیه در پایان نشست دیروز پنجشنبه به ریاست اردوغان بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که عملیات‌های نظامی در مرزهای جنوبی [سوریه و عراق] یک ضرورت امنیت ملی به شمار می رود و آرامش کشورهای همسایه را نیز فراهم می‌کند.» 
در این بیانیه آمده است که «عملیات‌های نظامی که در مرزهای جنوبی انجام می دهیم هرگز تمامیت ارضی همسایگان را هدف قرار نداده بلکه یک ضرورت امنیت ملی است.» 
در این بیانیه همچنین «از کشورهایی که با حمایت از تروریسم حقوق بین‌المللی را نقض می‌کنند، دعوت شد به این نگرش پایان داده و حساسیت امنیتی ترکیه را در نظر بگیرند. ترکیه که همواره پایبند به روح و قانون هم‌پیمانی در اتحادهای بین المللی بوده است، از متحدان خود نیز توقع این مسئولیت و صداقت را دارد.» 
رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه در نشست کابینه در مورد عملیات‌ها برای تامین امنیت مرزهای جنوبی کشور گفته بود که  «روند لحاظ گام‌های لازم برای تکمیل کمبودهای مرتبط با ایجاد منطقه امن با عمق ۳۰ کیلومتری در مرزهای جنوبی‌مان را آغاز می‌کنیم. مناطقی که از سمت آن به کشورمان و مناطق امن حمله می‌شود، در اولویت عملیات‌ (نظامی) قرار دارد. به محض تکمیل آمادگی‌های نیروهای مسلح، سازمان اطلاعات و نیروهای امنیتی ترکیه عملیات‌ آغاز خواهد شد. این موضوع را روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت ملی به‌طور دقیق بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.»
 بنا بر اخبار دریافتی از منابع غیر رسمی، ترکیه در روزهای اخیر شماری زیادی از نظامیان خود را به همراه انبوه تجهیزات نظامی وارد استان ادلب و همچنین مرز حلب در شمال سوریه کرده که حکایت از حمله احتمالی آنها به مواضع ارتش سوریه دارد و این در حالی است که روس ها چندین پایگاه خود را در این منطقه تخلیه و تحویل ارتش سوریه داده اند.
در همین حال، منابع خبری منطقه با بیان جزئیاتی از عملیات نظامی جدید ترکیه اعلام کردند که قرار است طی این حمله یگان‌های مدافع خلق کرد با استفاده از حملات جنگنده‌های «اف-۱۶» و پهپادها پیش از آغاز عملیات زمینی هدف قرار بگیرند. 
«العربیه» به نقل از منابع آگاه فاش کرد که ترکیه بنا دارد با این حمله، مناطق اجرای عملیات‌های پیشین خود در داخل سوریه را با هم ادغام کند.
بر پایه این اطلاعات، حمله جدید ترکیه، مناطق تل رفعت، منبج و عین العرب (کوبانی) را با هدف ارتباط منطقه جرابلس به منبج در حومه شرقی حلب هدف قرار خواهد داد.
این حمله همچنین مناطق عملیات درع الفرات (جرابلس) را با مناطق عملیات «چشمه صلح» (تل ابیض و رأس العین) از طریق کنترل مناطق عین‌العرب و عین‌عیسی، مرتبط خواهد کرد.
این منابع تصریح کردند، مناطقی که زیر پوشش عملیات نظامی قرار خواهند گرفت به ادلب متصل خواهند شد.
به گفته همین منابع، منطقه تل رفعت در جریان عملیات نظامی نیروهای ترکیه در اکتبر ۲۰۱۹ هدف قرار گرفت، اما این عملیات به دلیل مذاکرات با مسکو در مورد حضور سربازان روسی در آنجا به تعویق افتاد.
اقدامات مداخله جویانه مقامات ترکیه در امور سوریه که در ۱۱ سال گذشته و با شروع اقدامات تروریستی در سوریه و حمایت آنکارا از تروریست ها به اوج خود رسیده، با واکنش شدید دمشق و سازمان ملل مواجه شده است.
 در واکنش به این اظهارات اردوغان، آمریکا درباره عملیات نظامی احتمالی و افزایش تحرکات ترکیه در شمال سوریه ابراز نگرانی شدید کرد.
«ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت که هر گونه اقدام نظامی در شمال سوریه سبب گسترش ناامنی و بی ثباتی در منطقه خواهد شد.
وی با ابراز نگرانی شدید نسبت به افزایش اقدام های نظامی ترکیه در شمال سوریه حمله نظامی احتمالی آنکارا به این منطقه را تهدیدی علیه امنیت نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی به سرکردگی واشنگتن توصیف کرد.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز سه‌شنبه در واکنش به خواسته رئیس جمهور ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه گفت که سوریه نیازی به عملیات نظامی بیشتر از سوی هیچ طرفی ندارد.
«استفان دوجاریک» در کنفرانس خبری در نیویورک و در پاسخ به پرسشی درباره درخواست اخیر «رجب طیب اردوغان» برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، گفت که ما در مواضع خود در دفاع از تمامیت سرزمینی سوریه پایبندیم و برآن تأکید می‌کنیم.
وی افزود: سوریه به عملیات نظامی بیشتری از سوی هیچ طرفی نیاز ندارد اما چیزی که نیاز دارد راه حل سیاسی و کمک‌های بشردوستانه بیشتر است. این دو موردی است که ما روی آن کار می‌کنیم.
اردوغان پیش تر در اظهاراتی از ناتو خواسته بود که برای اسکان آوارگان به این کشور در ایجاد منطقه امن در نوار مرزی با سوریه کمک کنند.
وزارت خارجه سوریه نیز در بیانیه‌ای  گفته بود که اظهارات سخیف رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه بازیچه‌ای خصمانه است که این کشور علیه سوریه و تمامیت ارضی آن به راه انداخته است.
در بیانیه وزارت امور خارجه تأکید شده بود: سوریه از جامعه جهانی می‌خواهد که برای دستیابی به اهداف کوته فکرانه‌ای که اثرات فاجعه باری بر امنیت، صلح و ثبات منطقه و جهان خواهد داشت، با اردوغان بر سر خاک دیگر کشورها چانه زنی نکنند.

رسانه‌های ترکیه هم روز جمعه از اعزام نیروهای کمکی برای تقویت حضور نظامی این کشور در شمال و شمال غرب سوریه خبر دادند.

به گزارش ایرنا، شبکه عربی «ترکیا عاجل» اعلام کرد که ارتش ترکیه به مناطق عملیاتی «سپر فرات»، «شاخه زیتون»، «چشمه صلح» و ادلب در شمال و شمال غرب سوریه نیروهای کمکی اعزام می‌کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما