بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۶/۳۱ ۰۹:۱۳:۰۳
ایران، یکی از موضوعات دیدارهای بایدن با تراس و ماکرون
ایران، یکی از موضوعات دیدارهای بایدن با تراس و ماکرون
رئیس جمهور آمریکا در دیدارهای جداگانه با همتای فرانسوی و نخست‌وزیر انگلیس، درباره موضوعات مختلفی از جمله ایران، روسیه و چین صحبت کرد.
فارس

طبق گزارش‌ها، در این دیدار علاوه بر روابط دوجانبه، بحران‌های جهانی از جمله کمبود مواد غذایی، گرانی حامل‌های انرژی و همچنین جنگ اوکراین، درباره مسائل مربوط به ایران نیز صحبت شد.

کاخ سفید بامداد پنجشنبه طی بیانیه‌ای درباره دیدار بایدن و تراس، گفت: «دو طرف بر ادامه هماهنگی برای مقابله با چالش‌های ناشی از چین و تامین امنیت انرژی تاکید کردند».

رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس در این دیدار گفتند: «ما توافق کردیم که برای کنار گذاشتن انرژی روسیه همکاری کنیم. اظهارات اخیر پوتین در مورد اوکراین، تجاوزکارانه است. اقدامات پوتین، لزوم ادامه حمایت متحدان از اوکراین را نشان می‌دهد».

تراس در گفتگو با بایدن اظهار داشت: «ما از اوکراین حمایت می‌کنیم و دست یاری را به سوی کشورهای دموکراتیک دراز می‌کنیم تا آزادی و آینده‌ای مرفه برای مردمانمان تضمین شود».

کاخ سفید در بیانیه دیگری با اعلام دیدار رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه، اعلام کرد: «بایدن و ماکرون درباره تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گفتگو کردند».

در این بیانیه آمده است: «دو طرف بر حمایت مداوم خود از تلاش‌های اوکراین برای دفاع از خود در برابر تجاوز روسیه تاکید کردند. بایدن و ماکرون همچنین ادامه همکاری در منطقه هند و اقیانوس آرام و چالش‌های ایجاد شده توسط چین را مورد بحث و بررسی قرار دادند».

بامداد پنجشنبه همچنین «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تکرار ادعای ممکن بودن بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، اما تهدید کرد که به فشار بر تهران درخصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ادامه می‌دهد. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما