بین الملل
ایسنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ۰۹:۴۱:۴۴
«وزارت زنان» افغانستان به وزارت «امر به معروف و نهي از منکر» تغيير نام داد
«وزارت زنان» افغانستان به وزارت «امر به معروف و نهي از منکر» تغيير نام داد
به گفته ساکنان کابل، طالبان وزارت زنان اين کشور را با «پليس اخلاق» جايگزين کرد. فيلم‌هاي منتشر شده در شبکه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد که زنان کارمند سابق اين اداره ظاهراً از ورود به ساختمان آن بازداشته شده‌اند.
ایسنا

روز جمعه، کارگراني در کابل، تابلو ساختمان وزارت زنان را با نام جديد آن که ترکيبي از دري و عربي است به «وزارتخانه‌هاي نماز و ارشاد و امر به معروف و نهي از منکر» تغيير دادند.

ساکنان پايتخت افغانستان با ارسال فيلم‌هايي به اينديپندنت گفتند اين تغيير نام صحت دارد. اين فيلم‌ها کارمندان زني را نشان مي‌دهد که مي‌گويند چند هفته است که سعي مي‌کنند سر کارشان برگردند، ولي به آنها گفته مي‌شود که به خانه‌شان برگردند.

طالبان که ماه گذشته قدرت را در افغانستان به چنگ آورد، کابينه خود را ۱۰ روز پيش اعلام کرد. در اين فهرست کفيلي براي وزارت امر به معروف و نهي از منکر معرفي شده است. هيچ اشاره‌اي به وزير زنان در اين کابينه مردانه نشده است، اما طالبان هنوز انحلال وزارت زنان را تاييد نکرده است.

در ويدئوهايي که به صورت آنلاين به اشتراک گذاشته شده، زنان در ورودي وزارت زنان مي‌گويند که روز پنجشنبه در به روي آنها بسته شده است.

به گزارش رويترز، يک کارمند سابق اين وزارتخانه گفت: «من تنها نان‌آور خانواده‌ام هستم. وقتي وزارتخانه وجود ندارد، يک زن افغان بايد چه کند؟»

ماه گذشته طالبان با پيشروي صاعقه‌وار در سراسر افغانستان به قدرت رسيد و دولت سابق در ميانه خروج پرهرج‌ومرج نيروهاي آمريکايي و ديگر نيروهاي خارجي سقوط کرد.

طالبان پيش از اين در سال‌هاي ۱۹۹۶-۲۰۰۱ در قدرت بود و در آن دوره دختران را از رفتن به مدرسه و زنان را از کار يا تحصيلات عالي منع کرده بود.

در آن دوره وزارت امر به معروف و نهي از منکر به عنوان پليس اخلاقي اين گروه شناخته شد.

يکي از رهبران ارشد طالبان در اوايل هفته جاري گفت که زنان اجازه ندارند در وزارتخانه‌هاي دولتي با مردان کار کنند.

پس از انتشار بيانيه‌اي از سوي وزارت آموزش طالبان در فيسبوک که به همه دانش‌آموزان پسر کلاس‌هاي ششم تا دوازدهم (سنين ۱۱ تا ۱۸) و معلمان مرد دستور مي‌داد کلاس‌هاي خود را در سرتاسر افغانستان از سر بگيرند، نگراني‌هايي مبني بر ممنوعيت رفتن دختران به مدرسه به وجود آمد.

در اين بيانيه که روز جمعه ارسال شد، هيچ اشاره‌اي به دختران در آن مقاطع سني نشده است و اين موضوع نگراني‌ از احتمال اعمال محدوديت از سوي طالبان براي دختران و زنان را افزايش داده است.

از زمان تصاحب قدرت در ماه گذشته، طالبان به دختران کلاس اول تا ششم (سنين ۶ تا ۱۲ سال) اجازه داده است که کلاس‌هاي خود را از سر بگيرند. در دوره حکومت طالبان بر افغانستان در دهه ۱۹۹۰، آنها حضور دختران و زنان را در مدرسه و محل کار منع کرده بودند.

در برخي از استان‌ها، زنان هنوز اجازه ادامه کار نيافته‌اند. اما استثنائاتي در بخش‌هاي بهداشت‌، بيمارستان‌ها و آموزش و پرورش وجود دارد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما