بین الملل
ایرنا
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۱۴:۲۴:۱۶
آمریکا به دنبال ساخت پایگاه‌های جاسوسی در انگلیس و استرالیا
آمریکا به دنبال ساخت پایگاه‌های جاسوسی در انگلیس و استرالیا
ایالات متحده درصدد ساخت دو پایگاه جاسوسی در انگلیس و استرالیا است تا به گفته یک افسر آمریکایی از ماهواره‌های مهم آمریکا که دور زمین در چرخش هستند حفاظت شود.
ایرنا

«جک واکر» یک افسر نیروی فضایی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای نیوز این مطلب را بیان و اشاره کرد که ایجاد این پایگاه ضروری است «چون می‌خواهیم زنجیره اهدافی را که می‌تواند سیستم‌های ما را در فضا تهدید کند زیر نظر داشته باشیم.»

وی گفت که آمریکا قصد دارد ۳ پایگاه در سراسر جهان از جمله در انگلیس یا اسکاتلند نصب کند. دو پایگاه دیگر هم در آمریکا و استرالیا راه اندازی می‌شوند. اولین پایگاه برای راه‌اندازی در سال ۲۰۲۵ هدف‌گذاری شده است.

در این پایگاه‌ها از فنآوری‌ رادار استفاده خواهد شد تا اشیائی را که ۳۶ هزار کیلومتر دورتر از زمین ممکن است به ماهواره‌های آمریکا آسیب بزنند شناسایی شوند. واکر می‌گوید که آمریکا باید برای احتمال حمله به «زیرساخت‌های حیاتی» این کشور در فضا آماده باشد.

وی چین و روسیه را متهم کرد که «کارهایی انجام داده و سیستم‌هایی را راه‌اندازی می‌کنند که برای ماهواره های ما که زندگی روزانه‌مان به آن وابسته است تهدید بشمار می‌رود.»

وی در این رابطه به سیستم موقعیت‌یاب جهانی اشاره کرد که از ۳۱ ماهواره تشکیل شده و اطلاعات مهمی را در اختیار مردم، دولت‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان قرار می‌دهد. به گفته این افسر آمریکایی، صدمه به این سیستم به خدمات بانکی، تلفن، سیستم حمل و نقل و جابه‌جایی مواد غذایی آسیب می‌زند.

سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم ماه گذشته طی نشستی که در بروکسل برگزار شد هشدار دادند که هرگونه درگیری در فضا به جنگ روی زمین کشیده می‌شود. وزیر دفاع انگلیس، بن والاس در این زمینه می‌گوید« به نظر ما درگیری‌ها محدود به فضا و مثل فیلم جنگ ستارگان نخواهد بود. در یک درگیری بزرگ، تجهیزات فضایی هدف قرار خواهند گرفت؛ بنابراین باید امروز سرمایه‌گذاری و اطمینان حاصل کنیم که برای چنین روزی ابزارهای جایگزین داریم.»

به گزارش اسکای نیوز، هرپایگاه جاسوسی آمریکا که «رادار پیشرفته عمق فضا» نام‌گذاری شده یک کیلومتر مربع وسعت دارد که در آن شش ماهواره بزرگ با قطر ۱۵ متر مستقر خواهد بود. یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در این زمینه گفت که پایگاه جاسوسی آمریکا از این ظرفیت برخوردار است که با ردیابی و رصد اشیاء، فضا را امن‌تر کند تا از ماهواره‌هایمان حفاظت کنیم.  

گفتنی است که انگلیس همچنین میزبان شماری پایگاه جاسوسی آمریکا در این کشور است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما