اقتصادی
خراسان
۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۰۷:۵۲:۲۶
وعده وام ودیعه مسکن با وجود ناکامی سال های قبل
وعده وام ودیعه مسکن با وجود ناکامی سال های قبل
وزیر راه در حالی از تعیین نرخ 13 درصدی سود وام ودیعه برای متقاضیان و پیش بینی ارائه آن به 800 هزار مستاجر خبر داده که عملکرد سال های قبل بانک ها رسیدن به این میزان را بعید نشان می دهد.
خراسان

با اعلام وزیر راه در خصوص نرخ سود 13 درصدی تسهیلات مسکن، سرانجام تکلیف جزئیات ارقام این وام در سال 1401 مشخص شد. بر این اساس، اقساط وام 100 میلیونی مستاجران در تهران به 2 میلیون و 227 هزار تومان و اقساط وام 70 میلیونی مستاجران کلان شهرها به یک میلیون و 592 هزار تومان می رسد. با همه این اوصاف به نظر می رسد باید منتظر عملکرد بانک ها برای گرفتن دست مستاجران با این وام بود. آمارهای سال گذشته چندان امیدوارکننده نیست به طوری که بانک ها تا 22 بهمن 1400 و در طی حدود دو سال، تنها به 31 درصد از 700 هزار متقاضی وام ودیعه، وام ارائه کرده اند. در این میان، الزام به معرفی دو ضامن، اعلام اتمام منابع و اعمال برخی شرایط نظیر سقف سنی متقاضی از جمله موانع دریافت وام توسط مستاجران بوده است.

به گزارش خراسان، سوم خرداد امسال بود که روابط عمومی بانک مرکزی از افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن خبر داد. بر این اساس تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران از 70 به 100، در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت از 40 به 70 و در سایر شهرها از 25 به 40 میلیون تومان افزایش یافت. از طرف دیگر اگرچه حداکثر بازپرداخت این تسهیلات پنج ساله اعلام شد اما نرخ سود آن اعلام نشده باقی مانده بود. در این خصوص دیروز وزارت راه و شهرسازی به نقل از قاسمی وزیر راه، نرخ سود این تسهیلات را (18 درصد با یارانه 5 درصدی؛ یعنی در نهایت برای مردم) 13 درصد اعلام کرد. به این ترتیب می توان محاسبه کرد که اقساط این تسهیلات به صورت جدول خواهد بود:
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق تسهیلات بانکی در قالب وام کمک ودیعه مسکن پیش بینی کرده‌ایم که به مستأجران متقاضی و واجد شرایط اعطا می‌شود. همچنین پیش بینی می شود که بین 800 هزار تا یک میلیون خانوار مستاجر بتوانند از تسهیلات ودیعه مسکن بهره ببرند.

عملکرد ضعیف نظام بانکی در ارائه تسهیلات ودیعه مسکن
اعلام شرایط جدید دریافت تسهیلات ودیعه مسکن در حالی است که آمارهای قبلی، عملکرد چندان خوبی را از سوی نظام بانکی در این زمینه نشان نمی دهد. به گزارش خبرگزاری تسنیم در 22 بهمن سال گذشته، محمودزاده معاون وزیر راه، با بیان این که در دو سال 1400 و 1399، این وزارتخانه اقدام به معرفی 700 هزار مستاجر واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن به بانک ها کرده است، اظهار کرد: از این تعداد، بانک ها به حدود 220 هزار اجاره نشین، (معادل 31 درصد واجدان شرایط دریافت وام)، وام ودیعه مسکن را پرداخت کرده اند. هر چند به گفته وی، پرداخت وام تا پایان بهمن سال قبل نیز قرار بوده ادامه داشته باشد، با این حال، همین آمارها نشان می دهد که میانگین ارائه تسهیلات ودیعه مسکن در هر سال، حدود 15  تا 16 درصد واجدان شرایط بوده است.
گزارش تسنیم در 26 آذر سال گذشته یعنی ماه های آخر ارائه وام مسکن به مستاجران در سال 1400 نشان می دهد که تا آن زمان، به طور کلی سنگ اندازی بانک ها به عنوان یک مانع برای دریافت وام از سوی مستاجران تلقی شده است. به عنوان مثال برخی از مخاطبان، از اعمال سقف سنی توسط بانک ها برای دریافت وام ودیعه مسکن خبر داده اند، اعلام اتمام منابع مالی پرداخت وام ودیعه مسکن توسط برخی بانک ها معضل دیگر در این زمینه بوده است، برخی بانک ها نیز متقاضی را ملزم کرده اند دو ضامن با قرارداد رسمی به بانک معرفی کنند.موضوعی که از توان بسیاری از متقاضیان خارج بوده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما