سیاسی
ایسنا
۱۴۰۰/۱۱/۲۷ ۱۰:۰۳:۱۷
ادعای گاردین درباره بدهی‌‌های انگلیس به ایران
ادعای گاردین درباره بدهی‌‌های انگلیس به ایران
روزنامه گاردین در گزارشی با توجه به تماس تلفنی اخیر وزرای خارجه ایران و انگلیس مدعی شد که وزرات خارجه انگلیس در حال بررسی گزینه‌ها برای پرداخت بدهی‌اش به ایران است.
ایسنا

به گزارش روزنامه گاردین، طبق روایت ایران از تماس تلفنی اخیر میان لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، تراس در این گفت‌وگو ابراز امیدواری کرد که انگلیس بتواند بدهی ۴۰۰ پوندی این کشور به ایران را بپردازد.
وزارت امور خارجه انگلیس درباره این تماس تلفنی توضیحی به خبرنگاران ارائه نداد اما وقتی برای ارائه توضیحاتی در این باره با آن تماس گرفته شد، تایید کرد که این مکالمه روز دوشنبه انجام شده است و در این باره گفت، «ما در حال بررسی گزینه‌ها برای حل‌وفصل این پرونده به طور اضطراری هستیم».
وزارت امور خارجه انگلیس تاکید کرد، همیشه نسبت به پرداخت این بدهی متعهد بوده است.
دو کشور تاکید دارند موضوع پرداخت این بدهی که مربوط به قرارداد فروش تانک به ایران در دوران حکومت محمدرضا پهلوی در دهه هفتاد میلادی است، جدا از مذاکرات وین و سرنوشت سه زندانی دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی در ایران یا موضوع نازنین زاغری است.
پیش از این، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در پارلمان این کشور تحریم‌ها را دلیل عدم پرداخت این بدهی عنوان کرده بود.
مذاکرات وین می‌تواند به لغو بسیاری از تحریم‌ها منجر شود اما گفته شده است، چون انگلیس از زمان برگزیت[خروج انگلیس از اتحادیه اروپا] مسئول قوانین تحریمی خود است، در حال حاضر هم اگر  موضوع پرداخت آن به مذاکراتی گسترده‌تر مرتبط دانسته نشود، قادر به پرداخت این بدهی است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما