سیاسی
ایرنا
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ۱۹:۰۷:۱۰
بیانیه ایران، ترکیه و روسیه درباره روند صلح سوریه
بیانیه ایران، ترکیه و روسیه درباره روند صلح سوریه
جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و ترکیه در پایان شانزدهمین دور مذاکرات سوریه در نورسلطان قزاقستان در بیانیه مشترکی اعلام کردند: به همکاری های خود تا از بین بردن کامل داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه ادامه می دهند.
ایرنا

در این بیانیه که امروز پنجشنبه صادر شد، سه کشور  اجرای کامل توافق نامه ها و حفظ ثبات در ادلب را ضروری دانستند .

بر اساس این بیانیه ایران ، روسیه  و ترکیه مصمم به مخالفت با برنامه های جدایی طلبانه در شرق فرات سوریه هستند.

این بیانیه مشترک می افزاید:روسیه، ایران و ترکیه توقیف غیرقانونی نفت و انتقال درآمد حاصل از فروش نفت متعلق به سوریه را نمی پذیرند.

 این بیانیه گفت : ایران ، روسیه و و ترکیه حملات نظامی اسرائیل به سوریه را محکوم می کنند، این حملات نقض قوانین بین المللی است، باید متوقف شود.

در این بیانیه آمده است: «آنها عزم خود را برای مخالفت با برنامه های تجزیه طلبانه با هدف تضعیف وحدت سوریه و تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه مجدداً تأیید کردند.»

طرفین توافق کردند که دستیابی به امنیت و ثبات طولانی مدت در شمال شرقی سوریه تنها بر اساس حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه امکان پذیر است.

در بیانیه آمده است: «ما به طور دقیق وضعیت منطقه کاهش تنش در ادلب را بررسی و بر لزوم حفظ صلح  از طریق اجرای کامل توافقات موجود در مورد ادلب تأکید کردیم.»

«نمایندگان جمهوری اسلامی ایران ، فدراسیون روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن قالب آستانه  بر مخالفت خود با توقیف غیرقانونی و انتقال درآمدهای نفتی که باید متعلق به جمهوری عربی سوریه باشد ، تأکید کردند.

طرفین همچنین از افزایش حضور و فعالیت تروریستی  گروه تحریر الشام و سایر سازمان های تروریستی وابسته به آن ، که غیرنظامیان را تهدید می کند ، نگرانی جدی نشان دادند.

 در این بیانیه اعلام شد که نشست بعدی فرمت «آستانه» با موضوع سوریه تا پایان امسال (میلادی) برگزار می شود.

شانزدهمین دور مذاکرات بین‌المللی سوریه در قالب آستانه از روز چهارشنبه با حضور  هیات‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، روسیه ، ترکیه، دولت سوریه و معارضان سوریه در شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شد.

 «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور سیاسی  ریاست هیات ایرانی حاضر در این نشست را برعهده داشت.

 وضعیت سوریه، فعالیت های کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو ، کمک های بین المللی و برخی اقدامات از جمله مبادله زندانیان، آزادی گروگان‌ها از جمله محورهای این مذاکرات اعلام شد.

 پانزدهمین نشست روند آستانه اواخر سال گذشته در  «سوچی» روسیه برگزار شد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما