بین الملل
ایرنا
۱۴۰۰/۱۱/۰۹ ۱۲:۲۴:۱۷
سناریوهای احتمالی در مورد انتقال گاز روسیه به اروپا
سناریوهای احتمالی در مورد انتقال گاز روسیه به اروپا
همزمان با تشدید تنش‌ها میان روسیه- اوکراین و مداخله غرب، یکی از نگرانی‌ها توقف انتقال گاز روسیه به اروپا بوده به همین دلیل اروپایی‌ها در حال بررسی گزینه‌های مختلف در این رابطه هستند.
ایرنا

به نقل از تارنمای شبکه سی ان بی سی، در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین و ورود غرب به این مناقشه، نگرانی‌هایی از پیامدهای احتمالی در این راستا ایجاد شده که یکی از آنها آینده انتقال گاز روسیه به اتحادیه اروپا می باشد. مقامات و تولیدکنندگان گاز جهان در حال آماده شدن برای ارائه طرح‌های احتمالی هستند.

در حالیکه جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شده است که احتمال حمله روسیه به اوکراین در ماه آینده میلادی وجود دارد، کرملین نیز اعلام کرده آمریکا درخواست های اصلی مسکو برای حل بحران با اوکراین را رد کرده به همین دلیل خوش‌بینی کمی برای حل‌وفصل این مناقشه وجود دارد.

"راب  تامل" یک کارشناس حوزه اقتصادی در این زمینه گفت: ذخیره و موجودی گاز طبیعی اروپا بسیار پایین‌تر از میزان و میانگین معمولی است بنابراین سوال اساسی این است که آیا اروپا میزان گاز طبیعی کافی برای بقا در اختیار دارد یا خیر

وی افزود: با توجه به اینکه زمان زیادی تا پایان فصل زمستان باقی مانده، سناریوهایی وجود دارند که ممکن است شرایط را چالش برانگیز کند و باعث شود موجودی گاز اروپا پایین بیاید. اروپا به بخش انرژی روسیه نیاز دارد بنابراین مبحث انرژی برای اروپا بسیار امری ضروری و مهم به شمار می رود.

پیش از این، غرب این ادعا را مطرح کرده بود که در بحبوحه تنش مرزی میان روسیه- اوکراین، مسکو از قصد در انتقال گاز به اروپا با هدف تثبیت خود به عنوان یک تامین کننده اصلی گاز اروپا، اختلال ایجاد می کند.

انتقال گاز روسیه به اروپا در یک دوره زمانی مشخص کمتر از میزان انتظار بود به طوریکه تحلیل گران سیاسی مدعی هستند که مسکو با این هدف انتقال گاز به اروپا را کاهش داده چون به دنبال تسریع در تایید پروژه نورد استریم ۲ بوده.

به همین دلیل است که آژانس بین الملل انرژی از روسیه خواسته تا میزان انتقال گاز به اروپا را افزایش دهد تا تضمین شود سطح ذخایر گاز اروپا طی افزایش تقاضا در فصل زمستان تضمین شود.

این در حالی است که کاخ کرملین بارها این ادعا را که از اهرم گاز به عنوان سلاح ژئوپلتیکی استفاده می کند، رد کرده است.

اکنون این سوال مطرح است که اگر تنش ها میان روسیه و غرب تشدید شود، آیا روند انتقال گاز روسیه به اروپا متوقف می شود و در این صورت اروپا چه کاری خواهد کرد؟

قطعا توقف انتقال گاز روسیه به اروپا می‌تواند عواقب اقتصادی و بهداشت عمومی در اروپا به ویژه در میانه زمستان و تداوم همه‌گیری کرونا به دنبال داشته باشد.

تحلیل‌گران معتقدند که قطع ناگهانی کل گاز روسیه به اروپا سناریوی کمتر محتملی است چون چنین اقدامی هزینه‌های مالی زیادی برای مسکو به دنبال خواهد داشت و در عین حال باعث خواهد شد تا کشورهای اتحادیه اروپا برای همیشه واردات گاز از روسیه را کاهش دهند.

گمانه‌زنی‌هایی در این رابطه وجود دارد که کشورهای اروپایی سفارشات انتقال گاز طیبعی مایع را آمریکا و قطر افزایش دهند. این انتظار می رود با این شرایط فقط حدود ۱۰۰ محموله گازی تنها در ژانویه وارد اروپا شود.

با این حال این حجم انتقال گاز طبیعی که هزینه‌بر نیز است، احتمالا به طور چشمگیری به کشورهای غرب اروپا و منطقه مدیترانه کمک می کند اما برای مناطق مهمتری از مرکز و شرق اروپا آن چنان کمک‌کننده نخواهد بود.

در صورت توقف کامل انتقال گاز روسیه به اروپا، حجم گاز مایع طبیعی وارد شده به اروپا از کشورهای دیگر برای برآورده کردن نیازهای اروپا کافی نخواهد بود و به همین دلیل قیمت گاز به سطح غیرمنتظره ای افزایش می یابد.

در صورت توقف گاز روسیه به اروپا، کمبودها به ویژه در جنوب شرق اروپا بیشتر نمایان خواهد بود با این حال تحلیل گران بر این باورند که در صورت توقف این انتقال، روسیه احتمالا تلاش خواهد کرد تا آسیب جدی به بزرگترین مشتریانش (آلمان و ایتالیا) در برابر بدترین سناریوی ممکن وارد نشود.

تام مارزیک منسر تحلیل‌گر امور گاز اروپا در مرکز آی سی آی اس عنوان کرد: محتمل ترین سناریو این خواهد بود که انتقال گاز روسیه به اروپا ادامه خواهد داشت. شرکت گازپروم بدون توجه به شرایط روابط روسیه و غرب، انتقال گاز به اتحادیه اروپا و مشتریانش را در این اتحادیه با قراردادهای درازمدت ادامه خواهد داد. انتقال گاز به مشتریان اصلی از جمله آلمان و ایتالیا نیز ادامه می یابد.

این تحلیل گر در ادامه خاطر نشان کرد، سناریویی که روسیه ممکن است در این رابطه در نظر داشته باشند می تواند لزوما قطع ناگهانی انتقال گاز به اروپا نباشد بلکه تغییر مسیرهای انتقال گاز باشد. برای نمونه میزان گاز انتقالی از خاک اوکراین می‌تواند از طریق خاک لهستان به اروپا منتقل شود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما