سیاسی
فارس
۱۴۰۰/۰۹/۱۵ ۱۴:۲۰:۱۳
امیرعبداللهیان: غنی سازی ۹۰ درصدی کذب محض است
امیرعبداللهیان: غنی سازی ۹۰ درصدی کذب محض است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مذاکرات وین گفت: شایعاتی مانند غنی سازی 90 درصد کذب محض است. وی همچنین با انتقاد از مذاکره کنندگان اروپایی تصریح کرد کشورهای اروپایی هیچ ابتکار عمل چشمگیر و قابل ارائه‌ای نداشتند و گویا به جای اینکه به دنبال راه حل باشند به دنبال کسب ارزیابی از تیم ما بودند.
فارس

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «فیصل المقداد» همتای سوری در نشست خبری مشترک حضور یافت 

غنی سازی ۹۰ درصدی کذب محض است/ توافق موقت را یک توافق خوب نمی دانیم

وزیر خارجه کشورمان در  این نشست خبری درباره مذاکرات وین گفت:  هرگونه اظهارنظر با عناوین کلی مورد تایید ما نیست. ولی مایلم با استفاده از این فرصت کوتاه ارزیابی خود را از دور اول مذاکرات وین بیان کنم. با حسن نیت و با جدیت و برنامه و با ابتکار در دور اول مذاکرات جدید در وین حضور یافتیم و از چند روز قبل هم چه در تماس‌های من با وزرای خارجه پنج کشور عضو برجام و چه گفت‌وگوها با بورل اعلام کردیم که شما که اینقدر در این هفته‌های گذشته و چهار ماه گذشته علاقه مند و مشتاق برپاشدن میز مذاکرات در وین هستید، غربی‌های حاضر در مذاکرات باید دارای ابتکار عمل و حسن نیت باشند و هدفگذاری دولت جدید پیگیری لغو کامل تحریم‌هاست و هدف گذاری ما در میزمذاکرات وین لغو تحریم‌های برجامی وبازگشت همه به تعهداتشان است.

وی گفت: سه کشور  اروپایی هیچ ابتکار عمل چشمگیر و قابل ارائه‌ای نداشتند و گویا به جای اینکه به دنبال راه حل باشند به دنبال کسب ارزیابی از تیم ما بودند.

توافق موقت را یک توافق خوب برای کشورمان نمی‌دانیم. توافق باید جامع باشد که مردم به طور ملموس آن را احساس کنند.
 با پیامی که در بخشی از مذاکرات رابرت مالی در داخل جلسه بدون هماهنگی و بدون اخذ نظر جمع و هیئت ایرانی از طریق اقای مورا منتقل کرد به جلسه گفتگو های ما ادامه پیدا کرد.
آنچه که هیئت ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه داده کاملا در چهارچوب برجام است و هیچ چیزی فراتر از برجام در آن نیست و ذره ای مطالبات فرا برجامی نداشته ایم.
صراحتا به بورل اعلام کردم که اخبار غنی سازی 90 درصدی ایران کذب محض است. همزمان با مذاکرات به دنبال پلن2 نخواهیم بود.

ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه را  بدون هماهنگی با دولت مستقر دراین کشور حضور یافتند، محکوم می‌کند

وزیر امور خارجه ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه سوریه گفت: گفت‌وگوهای خوب مفید و رو به جلویی را در مناسبات دوجانبه در شرایط جدید سوریه که رویکردها نگاه به همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تمرکز بر همکاری‌های پرشتاب دو کشور است، داشتیم.


وی بیان کرد: خوشبختانه سفر المقداد به تهران در حالی انجام می‌شود که یکی از بزر‌گ‌ترین نمایشگاه‌های بازرگان ایران در سوریه در جریان دارد و در آینده نزدیک در سطح عالی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور را شاهد خواهیم بود.

وزیر خارجه همچنین گفت: ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه را که بدون هماهنگی با دولت مستقرو برآمده از رای مردم سوریه دراین کشور حضور یافتند، محکوم می‌کند.

وی درباره حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه تصریح کرد: رژیم جعلی و تروریستی اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیاست. سوریه در خط اول دفاع از مقاومت در این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

 شرایط افغانستان را درک می‌کنیم 

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره افغانستان اضافه کرد: شرایط افغانستان را درک می‌کنیم و هنوز نیروهای مرتبط با هیأت حاکمه سرپرستی در مرزها کنترل لازم را ندارند. ایران در حفظ امنیت ملی و سرزمینی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد و به مسئولیت هیأت حاکمه سرپرستی در کابل این موضوع را توجه می‌دهیم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما