ورزشی
باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴۰۰/۱۰/۰۲ ۱۱:۰۶:۴۰
روایت ۲۰ ساله خصوصی‌سازی سرخابی‌ها در مسیر بن بست
روایت ۲۰ ساله خصوصی‌سازی سرخابی‌ها در مسیر بن بست
موضوع واگذاری سرخابی های پایتخت به بخش خصوصی، همواره با چالش های فراوانی مواجه بوده است. واگذاری استقلال و پرسپولیس به وزارت اقتصاد بحثی است که این روز‌ها مطرح شده و البته با گذشت ۲۰ سال و تغییر ۴ وزیر و ۳ سرپرست در راس وزارت ورزش و جوانان همچنان این موضوع به سر انجام نرسیده است.
باشگاه خبرنگاران جوان

مالکیت دولتی ۲ باشگاه با قوانین فیفا مغایرت دارد و قرار است برای رفع این مسئله، سرخابی‌ها دی ماه وارد بورس شوند.
سرخابی ها تا ۳۰ دی ماه وارد بورس می شوند
مصطفی آجورلو، مدیرعامل استقلال گفته که ممکن است سرخابی‌های پایتخت موقتا به وزارت‌های ورزش و اقتصاد واگذار شوند. مدیر عامل باشگاه استقلال درباره واگذاری سرخابی‌ها گفت: تا ۳۰ دی ماه امیدوارم بتوانیم روی تابلوی بورس برویم.
معلوم نیست استقلال و پرسپولیس به کجا واگذار شوند
سیدمجید صدری، سرپرست باشگاه پرسپولیس در خصوص احتمال واگذاری این باشگاه به وزارت اقتصاد و دارایی گفت: اصلا معلوم نیست کدام باشگاه به کجا واگذار می‌شود. وزارت ورزش، دادگستری و اقتصاد عضو مجمع ما هستند. در زمان علی نژاد این بحث مطرح شد که مالکیت ۲ تیم را به یک وزارتخانه بدهند، اما کاری را کم و زیاد نمی‌کنیم. هر اتفاقی برای ما بیفتد برای استقلال هم می‌افتد. بعید است مالکیت دو باشگاه یکی باشد.
فقط ۱۵ درصد از سهام باشگاه‌ها به بورس عرضه می‌شود
صدری در خصوص درست بودن حضور باعجله پرسپولیس و استقلال در بازار فرابورس، بیان کرد: آقایان چند سال است که دنبال این کار هستند. رئیسی هم دستور داد مشکل زودتر برطرف شود و دو باشگاه به بورس بروند. همراه استقلال جلسه‌ای در دیوان محاسبات برگزار کردیم و زمانبندی تعیین شد. امیدوارم تا پایان دی سهام ما در بورس عرضه شود. فقط ۱۵ درصد از سهام عرضه خواهد شد و می‌توانند ۵ درصد، ۵ درصد به مردم معرفی کنند.
ورود به بورس باعث شفافیت مالی می‌شود
صدری درباره درست اعلام نشدن صورت‌های مالی ۲ باشگاه، گفت: ما صورت مالی خود را ارائه کردیم و فقط کمی اختلاف‌نظر پیش آمد. دوستان متقاعد شدند و برای امسال هم حسابرسی در حال بررسی است. مذاکرات را هم انجام می‌دهیم. در حال حاضر می‌توانیم این موضوع را با ارائه ۱۵ درصد از سهام شروع کنیم و کم‌کم کار را ادامه بدهیم تا به سمت خصوصی‌سازی پیش برود. ورود به بورس حسنی دارد که شفافیت مالی ایجاد می‌شود و خیلی از مسائلی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم، حل خواهند شد.
هر ۲ باشگاه متقاضی بورسی شدن هستند
حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی، گفت: در خصوص واگذاری ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس، روز‌های قبل از دربی تا روز‌های آینده، روز‌های تعیین تکلیف در مورد شرایط پذیرش این ۲ شرکت در بورس است. به دلیل هواداران بسیاری که این ۲ باشگاه دارند، تضمین موفقیت و سودآوری آن‌ها برای ما نیز اهمیت زیادی دارد و از طرف دیگر نوع واگذاری آن‌ها نیز مهم است.
او تاکید کرد: تلاش می‌کنیم که سرنوشت خصوصی سازی در این دو باشگاه، سرنوشت مطلوبی باشد که وضعیت آن‌ها را بعد از واگذاری نسبت به قبل بهتر کند. از طریق مدل‌هایی مانند افزایش سرمایه از محل صرف سهام که پول به خود باشگاه وارد می‌شود و باعث می‌شود که باشگاه سودآوری داشته باشد.
قربانزاده گفت: هر ۲ باشگاه متقاضی بورسی شدن هستند و مذاکره با مدیران عامل آن‌ها ادامه دارد؛ به ویژه با موضوع کمیته حرفه‌ای سازی که الزام AFC است که تعیین تکلیف مالکیت یگانه این ۲ باشگاه مشخص شود. در این حوزه نیز تدابیری در حال انجام است و با رایزنی‌هایی که با وزارت ورزش اتفاق می‌افتد، می‌توانیم این امکان را فراهم کنیم که با تدابیری مصوبه کمیته حرفه‌ای سازی را بگیریم تا مالکیت دوگانه نباشد؛ اما واگذاری آن‌ها از طریق بورس را علی رغم جدیتی که وجود دارد، با آرامشی دنبال می‌کنیم تا مخاطره خصوصی سازی‌هایی همچون هفت تپه و مغان برای این ۲ باشگاه اتفاق نیفتد.
باید صورت حساب‌های مالی و گزارشات هر ۲ باشگاه به درستی ارائه شود
حاجی وند، کارشناس  مسائل اقتصادی فوتبال گفت: واگذاری از طریق فرابورس موضوع جدیدی نیست. در سال‌های گذشته هم این موضوع مطرح بود، اما تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است. رسیدن این ۲ باشگاه به ایستگاه فرابورس پیش نیاز‌هایی دارد و باید صورت حساب‌های مالی و گزارشات هر ۲ باشگاه به درستی ارائه شود. دارایی و بدهی‌های پنهانی را برای هر ۲ باشگاه داریم و شاید شجاعت و شهامتی در این میان نبوده که صورت حساب‌های مالی سرخابی‌ها به فرابورس ارائه شود. با فرض این که این ۲ باشگاه اگر هم بخواهند ارائه شوند، باید در بازار پایه فرابورس قرار بگیرند و پذیرش شوند. اگر هم باشگاه استقلال و پرسپولیس پذیرش شوند، متاسفانه این روز‌ها بازار سرمایه شرایط نامناسبی دارد. علاوه بر مشکلاتی که بازار سرمایه دارد، مشکل اصلی بحث درآمدزایی هر ۲ باشگاه است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما