سیاسی
ایسنا
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۰:۱۳:۰۷
انتقادات آبیِ وزیر خارجه از ترکیه و افغانستان؛ نمایندگان از پاسخ‌های امیرعبداللهیان قانع شدند
انتقادات آبیِ وزیر خارجه از ترکیه و افغانستان؛ نمایندگان از پاسخ‌های امیرعبداللهیان قانع شدند
وزیر امور خارجه که امروز برای پاسخ به سوال دو نماینده درخصوص حق آبه ایران از رودخانه هیرمند و عدم انجام اقدامات لازم در خصوص سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه بر روی رودخانه دجله و ارس به مجلس رفته بود، از هیات حاکمه موقت افغانستان در موضوع رودخانه هیرمند و سدسازی ترکیه ابراز نارضایتی کرد و توانست نمایندگان سوال کننده را قانع کند.
ایسنا

محمودزاده به صورت مشروط از پاسخ وزیرخارجه قانع شد
در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس جلال محمودزاده از حسین امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه سوالی درباره علت عدم انجام اقدامات لازم در خصوص سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه بر روی رودخانه دجله و ارس مطرح کرد.
بعد از پاسخ های وزیر خارجه، محمودزاده نماینده مهاباد گفت: توضیحات وزیرخارجه خوب بود اما کافی نیست؛ اگر وزیر قول دهد که به صورت دو یا سه ماهه گزارشی از پیگیری های صورت گرفته به مجلس و کمیسیون کشاورزی ارائه کند، سوال را به رای نمی گذارم.
محمدباقر قالیباف رییس مجلس گفت که وزیر خارجه به دو کمیسیون کشاورزی و امنیت ملی گزارش خواهد داد.
بر این اساس محمودزاده به صورت مشروط از پاسخ های وزیر خارجه قانع شد و سوال را به رای مجلس نگذاشت.

اقناع مشروط نماینده زابل از پاسخ وزیرخارجه درباره حقابه رودخانه‌های مرزی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جلسه علنی امروز، سوال حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل از وزیر امور خارجه را بررسی کردند. در سوال این نماینده آمده بود که علت عدم اقدام جدی در رابطه با رودخانه‌ مرزی از جمله رودخانه هیرمند چیست؟
در نهایت نماینده زابل پس از استماع توضیحات وزیر تاکید کرد: اگر وزیر امور خارجه قول دهند که این موضوع را با جدیت دنبال کرده و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را ضمانت کند بنده سوال خود را به رای نمی‌گذارم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد.

امیرعبداللهیان: ابهامات موجود درباره سدسازی ترکیه بر رودخانه دجله و ارس را با جدیت دنبال می‌کنیم
حسین امیرعبداللهیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال جلال محمودزاده در خصوص علت عدم انجام اقدامات لازم در خصوص سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه بر روی رودخانه دجله و ارس بیان کرد: برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست که کشور دوست و همسایه ما ترکیه اقداماتی در حوزه سد سازی انجام دهد که شرایط زیست محیطی منطقه را دچار اشکال کرده و مشکلاتی را برای مردم ما و منطقه ایجاد کند و از سویی دیگر بر روی میزان ورودی آب به کشور ما تاثیر منفی بگذارد.
وی ادامه داد: در ۸ ماه گذشته حداقل دو بار به صورت حضوری و چندین بار در تماس‌ تلفنی این موضوع را از وزیر امور خارجه ترکیه پیگیری کردم. علی‌رغم این‌که هیچ قرارداد دو جانبه‌ای بین تهران و آنکارا در زمینه همکاری‌های آب وجود نداشت در طول چهار ماه گذشته با رایزنی‌های صورت گرفته قرار است کمیته مشترک آبی بین دو کشور تشکیل شود.
امیرعبداللهیان در ادامه اظهار کرد: در پاسخ به پیگیری‌های ما، ترکیه تاکید دارد که سد سازی‌ها در مناطق کوهستانی بوده و صرفا برای استفاده برق آبی است اما ما جلساتی را در وزارت نیرو با کارشناسان داشتیم و ابهامات زیاد و جدی برای ما وجود دارد، به گفته کارشناسان مخازنی که برای استفاده برق آبی ایجاد می‌شود نیاز نیست که خیلی بزرگ و عمیق باشد. صرفا باید مقداری آب جمع شده تا بتواند توربین‌ها را به حرکت در آورد. ما این ابهامات را به وزیر امور خارجه ترکیه انتقال دادیم و آنها در پاسخ گفتند ما هیچ نیازی به این آب نداریم و در زمستان آن را ذخیره کرده و تابستان آن را رهاسازی می‌کنیم.
وی تصریح کرد: برای اولین بار در طول تاریخ در طول چهار ماه گذشته گام‌های لازم برای تشکیل کمیته مشترک آبی بین ایران و ترکیه برداشته شده است و در سه ماه گذشته هیاتی از وزارت خارجه و وزارت نیرو به ترکیه رفتند و قرار است به زودی هیات ترکیه‌ای به تهران بیایند. از نظر فنی و حقوقی همچنان ابهاماتی وجود دارد که ما آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد. از مجلس شورای اسلامی نیز انتظار داریم از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی استفاده کرده و به کمک ما که دستگاه اجرایی هستیم بیاید. تشکیل این کمیته آبی می‌تواند مانع انجام اقداماتی شود که به کشاورزی و محیط زیست کشور و منطقه آسیب وارد کند.
وزیر امورخارجه در ادامه تاکید کرد: ما هیچ اختلاف نظری در موضوع آب با هیچکدام از افرادی که این موضوع را دنبال می کنند، نداریم. در بحث سدسازی های ترکیه و تاثیر منفی که بر روی ورودی آب دجله و فرات برای کشور ما داشته، گفت وگوهای مفصلی با طرف های ترک صورت گرفته است. در دولت جدید اقدامات جدی در این زمینه انجام شده و شخص رئیس جمهور به بنده و وزیر نیرو دستور دادند با جدیت این موضوع را دنبال کنیم.
امیرعبداللهیان افزود: ما نیز از توضیحات طرف ترک قانع نشده ایم. با مجلس هم صدا این موضوع را دنبال می کنیم تا منافع کشور مخدوش نشود. این سدسازی هم ایران و هم عراق را متضرر می کند. اگر ترکیه عضو کنوانسیون ۱۹۹۷نیویورک بود می توانستیم از طریق شکایت بین المللی این موضوع را دنبال کنیم اما نیست. از طریق کمیته مشترک آبی مرزی این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان: از هیات حاکمه افغانستان در مورد هیرمند رضایت نداریم
 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس، و در پاسخ به پرسش نماینده زابل، و زهک، هیرمند، نیمروز و هامون درباره علت عدم اقدام جدی در خصوص رودخانه‌های مرزی از جمله هیرمند اظهار کرد: در موضوع هیرمند از هیات حاکمه افغانستان رضایت نداریم با این حال در گفت‌وگوهایی که با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشته‌ایم توانسته‌ایم چندین مرتبه در مذاکرات دیپلماتیک و همچنین در عرصه رسانه‌ای این عبارت را که حق جمهوری اسلامی ایران در خصوص حق آبه رودخانه هیرمند محفوظ است مورد تاکید قرار دهیم.
وی با اشاره به برگزاری نشست کمیسارای مرزی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: این نشست چندی پیش و در دوره سرپرستی هیات حاکمه موقت افغانستان برگزار شد و بالاخره بخشی از آب سد کمال‌خان آزادسازی شد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در این زمینه با وجود کارشکنی‌هایی که در افغانستان انجام شده تلاش‌های زیادی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. ما وقتی که آب سد کمال‌خان پر شد درخواست بازگشایی این سد را مطرح کردیم اما افغانستانی‌ها اعلام کردند که به جهت اینکه مسیر این سد لایروبی نشده است اگر آب در مسیر رها شود این آب بازگشت داده شده و توربین‌های موجود در مسیر را تخریب می‌کند؛ در این خصوص ما اعلام آمادگی کردیم که این لایروبی را انجام خواهیم داد و دولت مربوطه در وزارت نیرو در این خصوص ماموریتی داد اما طرف افغانستانی با مخالفت با این موضوع اعلام کرد که خودمان امکانات انجام لایروبی را داریم اما سه میلیون دلار در این زمینه اعتبار لازم است. این پول را به ما بدهید تا خودمان موضوع را پیگیری کنیم.

قالیباف: از بعد امنیت ملی به موضوع آب توجه می‌کنیم/ آبرسانی به مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان باید با جدیت دنبال شود
محمدباقر قالیباف بعد از طرح سوال جلال محمودزاده نماینده مهاباد از حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه درباره علت عدم انجام اقدامات لازم در خصوص سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه بر روی رودخانه دجله و ارس گفت: دو کمیسیون امنیت ملی و کشاورزی این موضوع را پیگیری می کنند.
وی ادامه داد: موضوع آب به خصوص در کشور ما و منطقه از اولویت های مهم است. ما از بعد امنیت ملی به موضوع آب توجه می کنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت که نه تنها مجلس که سایر قوا و مردم به موضوع آب و شرایط محیط زیست و کمبود آب توجه دارند. ان شاءالله وزارت خارجه و سازمان های مربوطه کمک کنند که بتوانیم این مشکل و حقابه ها را پیگیری کنیم.
قالیباف همچنین در جریان بررسی سوال نماینده زابل از وزیر امور خارجه تاکید کرد: توجه به مناطق محروم از جمله استان سیستان و بلوچستان در اولویت دولت و مجلس شورای اسلامی قرار دارد. در بخش تامین آب در استان سیستان و بلوچستان نیز هم در زمینه چاه‌های ژرف و هم در زمینه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان اقداماتی در دست انجام است.
رییس مجلس گفت: رساندن آب به روستاهای محروم سیستان و بلوچستان باید با جدیت دنبال شود. با توضیحاتی که وزیر امور خارجه ارائه کرد مشخص است که دولت به تامین آب برای روستاهای محروم استان سیستان اهتمام دارد. مجلس نیز با جدیت این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما