فرهنگی
ایرنا
۱۴۰۱/۰۷/۲۱ ۱۰:۳۱:۳۹
تکلیف قسمت‌های دوم و سوم فیلم محمدرسول الله(ص) چه شد؟
تکلیف قسمت‌های دوم و سوم فیلم محمدرسول الله(ص) چه شد؟
مدیر پروژه، فیلم سینمایی «محمدرسول الله(ص)» از دلایل ساخته نشدن قسمت های دوم و سوم این پروژه عظیم سینمایی گفت.
ایرنا

محمدمهدی حیدریان درباره اینکه از ابتدا قرار بود فیلم سینمایی محمدرسول الله(ص) به کارگردانی مجید مجیدی در سه قسمت تولید شود ولی بعد از گذشت ۸ سال از تولید بخش اول هنوز خبری از قسمت دوم و سوم آن نیست، اظهار داشت: آنهایی که اختیار این کار را دارند باید تلاش کنند تا این کار شروع شود. یادم است همان ابتدای کار، از برخی کشورهای اسلامی مراجعاتی به ما شد که حاضریم بودجه فیلمی درباره محمدرسول الله(ص) را در ۲ یا ۳ فیلم سینمایی در اختیار شما بگذاریم تا این فیلم را بسازید. حتی یکی از کشورها گفت حاضر است بودجه و امکانات لازم برای ساخت چنین فیلمی در ۷ فیلم سینمایی را در اختیار ما قرار دهد.

حیدریان ادامه داد: اکنون نیز ما مراجعاتی مشابه از سوی کشورهای اسلامی داریم اما چون می‌خواهیم روایت خودمان را از زندگی حضرت محمد (ص) بیان کنیم پیشنهادهای این چنینی را قبول نکرده‌ایم. بنای ما بر پیشبرد کار در داخل کشور است نه در سایر کشور.

رییس اسبق سازمان سینمایی با بیان این که از اول بنا بود قسمت دوم و سوم این فیلم ساخته شود، گفت: ایده اولیه این بود که دوران کودکی حضرت محمد(ص) در جهت تبیین و روشن کردن نقاط تاریک که در تاریخ وجود دارد ساخته شود. یعنی پرداخت لازم نسبت به بخش اول زندگی ایشان صورت بگیرد. مثلا مسائلی چون موحد بودن پدربزرگ و عموی رسول اکرم و شرایط شبه جزیره در آن موقع.

تکلیف قسمت‌های دوم و سوم فیلم محمدرسول الله(ص) چه شد؟ حیدریان پاسخ می‌دهد

محمدمهدی حیدریان؛ مدیر پروژه، فیلم سینمایی «محمدرسول الله(ص)»

وی گفت: درباره کودکی پیامبر، روایت‌های غیرمتقن زیادی وجود دارد. ما در گام اول با بسیاری از بزرگان و تاریخ دانان و مراجع تقلید صحبت کردیم و بسیاری از روایات معروف نیز غیرقابل اتکا از کار درآمد و ما آنها را کنار گذاشتیم.

تکلیف قسمت‌های دوم و سوم فیلم محمدرسول الله(ص) چه شد؟ حیدریان پاسخ می‌دهد

یک خلاء تاریخی درباره زمان کودکی پیامبر خاتم داشتیم

مدیر پروژه، فیلم سینمایی «محمدرسول الله(ص)» افزود: یادم است از یک کتاب چند جلدی درباره زندگی حضرت محمد (ص) فقط ۲۵ صفحه آن مربوط به کودکی ایشان بود. به همین دلیل ما یک خلاء تاریخی در این بخش از زندگی پیامبر خاتم داشتیم.

حیدریان گفت: بنا بر توصیه مقام معظم رهبری که فرمودند «خوب است به کودکی رسول خدا هم پرداخته شود» و با توجه به تخصص آقای مجید مجیدی در ساخت فیلم کودکان، کار کارگردانی این فیلم به وی سپرده شد.

تکلیف قسمت‌های دوم و سوم فیلم محمدرسول الله(ص) چه شد؟ حیدریان پاسخ می‌دهد

برای قسمت سوم این فیلم سینمایی، دریایی از کار وجود دارد که لازم است انجام شود. این دوره زمان بعثت تا تشکیل حکومت اسلامی و در نهایت رحلت ایشان را در بر می‌گیرد

این تهیه کننده سینما افزود: بنا بر این بود که بعد از ساخت فیلم ایام کودکی، دوران زندگی ایشان تا قبل از بعثت ساخته شود. این دوره شامل شکل گیری شخصیت اجتماعی پیامبر اکرم (ص) در قبائل و طوائف و ازدواج ایشان تا زمان بعثت است. به تعبیر یکی از بزرگان، برای قسمت سوم این فیلم سینمایی، دریایی از کار وجود دارد که لازم است انجام شود. این دوره زمان بعثت تا تشکیل حکومت اسلامی و در نهایت رحلت ایشان را در بر می‌گیرد.

 

تکلیف قسمت‌های دوم و سوم فیلم محمدرسول الله(ص) چه شد؟ حیدریان پاسخ می‌دهد

حیدریان گفت: تحقیقات پایه‌ای درباره این بخش‌ها انجام و نتیجه این تحقیقات تبدیل به جزوات و کتاب‌هایی شد که اکنون آماده تبدیل شدن به فیلمنامه است. البته ما نمی‌توانیم فیلمنامه‌هایی داشته باشیم که بتواند حق مطلب را نسبت به رسول اکرم(ص) ادا کند بلکه هدف آن است که فیلمنامه‌هایی نوشته شود که نزدیک به حقیقت مساله و موضوع باشد.

 

تکلیف قسمت‌های دوم و سوم فیلم محمدرسول الله(ص) چه شد؟ حیدریان پاسخ می‌دهد

 

راجع به شخصیت پیامبراکرم(ص) در حوزه سینما غفلت و کم کاری زیادی داریم

وی خاطرنشان کرد: به هر حال راجع به شخصیت پیامبر اکرم(ص) در حوزه سینما غفلت و کم کاری زیادی داریم. لازم است در جهت جبران بخشی از این مطلب، کار در مورد حضرت رسول(ص) به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد.

مدیر پروژه فیلم سینمایی محمدرسول الله(ص) خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر کار ساخت ادامه این فیلم به حال خود رها شده است و شاید هم سال‌ها بگذرد و هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما