اجتماعی
باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۰۹:۱۵:۰۵
فروش بليط‌هاي لاکچري براي اربعين
فروش بليط‌هاي لاکچري براي اربعين
برخي از شرکت هاي هواپيمايي در آستانه اربعين حسيني اقدام به انجام گرانفروشي در بحث عرضه بليط هاي پروازي به عتبات عاليات مي کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان

دوسالي است که به دليل شيوع ويروس کرونا، زائران مشتاق اربعين از شرکت در بزرگ ترين تجمع شيعيان در کربلا محروم شده اند.
 
امسال کشور عراق فقط اجازه ورود ۳۰ هزار نفر از ايران را براي شرکت در پياده روي اربعين داده است.
 
نداشتن بيماري بيماري کرونا، انجام تستpcr .تزريق دو دز واکسن وسفر با هواپيما  از شروط‌ امسال  براي حضور بود‌.
 
به همين دليل مسئولان چندين باز تذکر دادند که زائران از حضور در مرزهاي چهارگانه زميني خودداري کنند زيرا در مرزها هيچ موکبي آماده نيست و خدمات گذرنامه اي ارائه نمي شود.
 
موضوع سفرهوايي براي حضور در پياده روي اربعين باعث سوء استفاده آژانس هاي هواپيمايي براي فروش گران بليط شده است.
 
۵ ميليون تومان سقف قيمت بليط هواپيماي اربعين
 
به همين دليل محمد حسن ذيبخش سخنگوي سازمان هواپيمايي درباره نرخ پروازهاي اربعين اعلام کرد: با توافقي که بين سازمان هواپيمايي و شرکت‌هاي هواپيمايي انجام شد سقف قيمت بليت رفت و برگشت هواپيما در مسيرهاي منتهي به عراق تا سقف قيمت پنج ميليون تومان تعيين شد.وي ادامه داد:اين نرخ به به همه شرکت‌هاي هواپيمايي ابلاغ شده است و همه شرکت‌هاي هواپيمايي موظف به فروش بليت در محدوده قيمت اعلام شده هستند.

ذيبخش تاکيد کرد: اين قيمت گذاري براي پروازهاي از تاريخ ۲۸ شهريور تا ۱۰ مهراست و قبل و بعد از آن، فروش بليت بر اساس نرخ‌هاي قبلي است.
 
با توجه به تعيين سقف قيمت براي عرضه بليط‌هاي پروازي ويژه اربعين حسيني، برخي از شرکت‌هاي هواپيمايي اقدام به گران فروشي بليط‌ها در اين ايام مي‌کنند.
در پي اعلام سقف بليط‌هاي ويژه سفر به کشور عراق براي انجام مراسم اربعين حسيني، برخي از شرکت‌هاي هواپيمايي و ايرلاين‌ها در اين بين اقدام به انجام تخلفات مالي کرده و بليط‌هاي پروازي به مقصد عتبات و عاليات را گران‌تر از ميزان تعيين شده به مسافران مي‌فروشند.

از طرفي برخي از اپليکيشن‌ها اقدام به عرضه بليط‌هاي پروازي با قيمت‌هاي نامتعارف و من درآوردي به متقاضيان انجام سفر به عتبات و عاليات کرده که در ادامه اين موضوع نيز باعث التهاب در بازار عرضه بليط‌ها شده و مشخص نيست که منبع اعلام اين نرخ ها توسط چه نهاد و سازماني اعلام و نظارت بر آن به چه صورت است.


با توجه به حکم فرما بودن شرايط کرونايي در کشور و اعمال محدوديت کشور عراق براي پذيرش زائران، در اين بين برخي از سودجويان از فرصت سوء استفاده کرده و با ايجاد التهاب در بازار فروش بليط‌هاي پروازي به مقصد کشور عراق سعي در کسب منافع خود دارند.


برخي از سايت‌هاي شرکت‌هاي هواپيمايي قيمت بليط به مقصد کشور ترکيه در تاريخ ۴ الي ۷ مهر ماه را حدود ۵ ميليون تومان درج و از طرفي قيمت بليط براي سفر به نجف اشرف در همان بازه زماني را حدود ۲۶ ميليون تومان اعلام کردند.

در اين بين حتي قيمت بليط براي انجام سفر به نجف اشرف تا مرز ۴۰ ميليون تومان نيز پيش رفته است، اينکه آيا فردي اين بليط‌ها را با چنين قيمت‌هايي خريداري کرده يا خير، از يک سو مهم است و از سويي ديگر نکته قابل تامل اين است که چرا بايد قيمت يک بليط پروازي تا اين اندازه افزايش پيدا کند و در بازار عرضه شود؟ اين در حالي است که ارائه خدمات پروازي توسط شرکت‌هاي هواپيمايي تغييري نکرده و همانند گذشته پرواز‌ها با همان کيفيت و سطح قبلي خود در حال انجام است.

براي بررسي اين موضوع به سراغ سازمان تعزيرات حکومتي رفته و موضوع را از مسئولان اين سازمان پرس وجو کرديم.

هموطنان گراني بليط‌هاي هواپيمايي را گزارش دهند
محسن عسکري مديرکل روابط عمومي سازمان تعزيرات حکومتي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با توجه به اعلام سازمان هواپيمايي کشور مبني بر تعيين بازه زماني و همچنين تعرفه خريد بليط هواپيما براي سفر از ايران به عراق و بالعکس ويژه سفر زيارتي اربعين، سازمان تعزيرات حکومتي به عنوان مرجع رسيدگي به تخلفات در صورت دريافت گزارش تخلف در اين حوزه قاطعانه و در اسرع وقت رسيدگي مي‌کند.

وي افزود: هموطنان مي‌توانند شکايت و گزارش‌هاي خود را از طريق سامانه‌هاي تلفني ۱۲۴ سازمان صمت و ۱۳۵ تعزيرات حکومتي ثبت کنند.

با توجه به بررسي‌هاي ميداني باشگاه خبرنگاران جوان، از وضعيت عرضه بليط‌هاي پروازي به مقصد نجف اشرف، مشخص شد که جرايم گرانفروشي در اين حوزه در حال انجام است و مسئولان امر بايد نسبت به ارائه گزارشات تخلفات به سازمان‌ها و نهاد‌هاي بازرسي نسبت به موضوع ورود کنند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما