ورزشی
ایرنا
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ ۰۸:۳۵:۵۹
صعود پس از ۳۶ سال، تنها آرزوی لواندوفسکی
صعود پس از ۳۶ سال، تنها آرزوی لواندوفسکی
تیم ملی فوتبال لهستان با حضور روبرت لواندوفسکی به دنبال این است تا پس از ۳۶ سال به مرحله‌ دوم رقابت‌های جام جهانی صعود کند.
ایرنا

چیزی تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ باقی نمانده است. بیست‌ودومین دوره‌ بزرگترین رویداد فوتبالیِ جهان برای دومین بار قرار است در قاره‌ کهن و به میزبانی قطر برگزار شود.
لهستان، تنها تیم اروپایی گروه سوم به حساب می‌آید. آنها بعد از نمایشی ضعیف و دور از انتظار در جام جهانی ۲۰۱۸ به دنبال آن هستند تا در قطر عملکردی بهتری داشته باشند و برای صعود به یک هشتم نهایی بجنگند. بدون شک تمام نگاه‌ها به روبرت لواندوفسکی خواهد بود.
طریقه‌ی صعود
لهستان با انگلیس هم‌گروه شده بود. سه‌شیرها در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که بدون دردسر از دور انتخابی عبور می‌کنند. اتفاقی که این بار هم رخ داد. آنها با ۶ امتیاز فاصله نسبت به تیم دوم جهانی شدند و عقاب‌ها با ۲۰ امتیاز راهی پلی‌آف شدند. بازی اول لهستان در پلی‌آف می‌بایست مقابل روسیه به انجام می‌رسید اما محرومیت روس‌ها به خاطر جنگ با اوکراین، سفید و قرمزها را راهی بازی فینال کرد. جایی که لواندوفسکی و دوستانش با ۲ گل سوئد را شکست دادند و برای نهمین مرتبه جهانی شدند.

سابقه در جام جهانی
لهستان، همانطور که گفته شد قرار است نهمین حضور خود در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان را تجربه کند. آنها اولین بار در سال ۱۹۳۸ به این مسابقات راه یافتند اما در همان دور نخست حذف شدند. سپس دوران طلایی دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ میلادی از راه رسید. آنها حدفاصل سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۶ در تمام جام‌ها حاضر بودند و ۲ عنوان سومی را به خود اختصاص دادند. جام‌های جهانی ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۸ هم دیگر جام‌هایی بودند که لهستان در آنها شرکت داشت اما همیشه در همان دور نخست با مسابقات وداع کرد.

بهترین عملکرد
باید از ۲ جام ۱۹۷۴ و ۱۹۸۲ به عنوان بهترین جام‌های عقاب‌ها یاد کنیم. آنها در آلمان غربی موفق شدند با کسب سه پیروزی سرگروه شوند. دور دوم نیز با ۲ پیروزی دیگر همراه شد اما سفید و قرمزها در آخرین قدم مغلوب میزبان شدند و به فینال نرسیدند. ژرمن‌ها ولی با عبور از سد هلند جام قهرمانی را به ارمغان آوردند. لهستان هم با شکست برزیل، سومیِ مسابقات را مال خود کردند.
هشت سال بعد و در خاک ایتالیا بازهم شاهد درخشش لهستانی‌ها بودیم. آنها با میزبان مساوی کردند و با چهار امتیاز از گروه خود بالا آمدند. در دور دوم نیز یک برد و یک تساوی باعث شد تا این تیم اروپایی به نیمه‌نهایی صعود کند. شکست ۲ بر صفر برابر شاگردان انزو بیرزوت، لهستان را یک مرتبه‌ی دیگر به رده‌بندی فرستاد و این بار فرانسه برابر عقاب‌ها تسلیم شد.
سرمربی
چِسلاو میشنیویچ ۵۲ ساله سرمربی لهستان در جام جهانی قطر خواهد بود. مردی که باید تیمش را بعد از ۳۶ سال از دور گروهی بالاتر ببرد. او عاشق لهستان است و در طول ۲۲ سال بازیگری در پست دروازه‌بان از کشورش خارج نشد. پیش از بازی با روسیه پائولو سوسا، سرمربی لهستان از سمت خود استعفا کرد و چسلاو سکاندار تیم ملی کشورش در حساس‌ترین برهه شد. آنها توانستند به جام جهانی راه پیدا کنند.

سابقه‌ی تقابل با هم‌گروهی‌ها:
آرژانتین: ۱۱ بازی: سه برد، ۲ مساوی و ۶ باخت
عربستان: سه بازی: سه برد
مکزیک: هشت بازی: سه برد، ۲ مساوی و سه باخت

ستاره
هیچ حرف  حدیث و ابهامی در اینجا نیست. روبرت لواندوفسکی، ستاره و نماد تیم ملی فوتبال لهستان است. مهاجم کهنه‌کار تیم بارسلونا قرار است احتمالا آخرین جام جهانی خود را تجربه کند. او در دوره‌ی قبلی فروغ چندانی نداشت و موفق به گلزنی نشد. همین مساله باعث شد تا تیمش با سه امتیاز حذف شود. حالا ولی اوضاع فرق کرده و لوا در اوج آمادگی به سر می‌برد. او می‌خواهد مانند اسطوره‌هایی چون گرزگورز لاتو، اندری شارماخ، کازیمیرز دِینا و زبیگنی بونیِک در جام جهانی بدرخشد و گل‌های زیادی را به ثمر برساند.

برنامه‌ی بازی‌ها
سه‌شنبه یک آذر: مکزیک- لهستان ساعت ۱۹:۳۰
شنبه پنج آذر: لهستان- عربستان ساعت ۱۶:۳۰
چهارشنبه ۹ آذر: لهستان- آرژانتین ساعت ۲۲:۳۰


 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما