بین الملل
ایسنا
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۱۲:۲۹:۳۸
ادعای وزیر خارجه عراق در ارتباط با حمله ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل
ادعای وزیر خارجه عراق در ارتباط با حمله ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل
وزیر خارجه عراق با ادعای اینکه ایران هیچ گونه دلیل واضح و ملموسی در خصوص حضور اسرائیلی ها در شمال عراق ارائه نداد گفت که قبل از انجام حمله موشکی نیز هیچ گونه پرونده‌ای مبنی بر وجود اسرائیل در خاک این کشور به بغداد نرسید.
ایسنا

به گزارش بغداد الیوم، فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت وگویی تلویزیونی توضیحاتی در خصوص دیدارش با مقامات سیاسی و امنیتی در تهران پس از حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل ارائه داد.

وی ادعا کرد که طرف ایرانی بدون ارائه هیچ دلیلی درمورد حضور اسرائیل در شمال عراق سخن می گوید.

فواد حسین در ادامه تاکید کرد که هیات عراقی به ریاست من و قاسم الاعرجی ، مشاور امنیت ملی عراق و به همراه یک هیات نظامی به ایران رفت و سوالاتی در خصوص حمله موشکی به اربیل مطرح کردیم.

وزیر خارجه عراق گفت: طرف ایرانی به ما اعلام کرد که موساد در محلی که مورد حمله موشکی قرار گرفت حضور دارد اما هیچ دلیل واضح و ملموسی در این خصوص ارائه نداد.

وی خاطرنشان کرد که عراق اعتراض خود نسبت به این تصرفات را به تهران اعلام کرد.

وزیر خارجه عراق همچنین مدعی شد که ادعای ایران مبنی بر دادن پرونده به سازمان اطلاعات عراق قبل از انجام حمله موشکی جعلی است و به طور مطلق هیچ گونه پرونده ای در خصوص وجود اسرائیلی ها به بغداد نرسید.

به گزارش ایسنا، کمیته پارلمانی عراق پیش از این  برای تحقیق درخصوص حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل در بیانه ای مدعی شد که بعد از برگزاری شش جلسه و تحقیق و بررسی محل حادثه و دیدار با مسئولان امنیتی اقلیم کردستان عراق، هیچ دلیل و یا مورد مشکوکی مبنی بر وجود ابزارهای تجسسی در این مکان نیافته است.

در این بیانیه آمده است: وزیر امور داخلی اقلیم کردستان عراق و مقامات امنیتی دیگر نیز تاکید کرده اند که هیچ گونه فعالیت اطلاعاتی برای هیچ طرفی در داخل خاک اقلیم وجود ندارد و مقامات اقلیم کردستان اجازه هیچ گونه تعرضی از داخل خاکشان علیه کشور دیگری را نمی دهند.

بر اساس این گزارش، پیش از این ایران یک مرکز راهبردی متعلق به رژیم صهیونیستی در اربیل را مورد هدف موشکی قرار داد که با انتقاد برخی جریان‌های عراقی مواجه شد، این درحالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این چندین بار نسبت به فعالیت رژیم صهیونیستی و برخی گروه های معاند علیه امنیت ملی ایران از داخل خاک عراق به مقامات بغداد و اقلیم کردستان هشدار داده بودند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۲۳ اسفندماه در نشست مطبوعاتی خود در این خصوص گفت:‌ به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط عمیقی با ما دارد و در سطوح مختلف تعامل بین دو کشور وجود دارد کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد. این کانون تهدید شدن به یک کشور ثالث برنمی‌گردد. رژیم صهیونیستی بارها و بارها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد کرده است. برخی تجمعات ضد انقلاب در اقلیم کردستان و گروه‌های تروریستی در این منطقه صورت گرفته است. در یک سال گذشته چندین بار به دولت مرکزی عراق در این زمینه تذکر داده شده است. در خفا و به صورت آشکارا تأکید شده که اجازه ندهند که مرزهای عراق مرزهای ناامنی برای ایران باشد.

همچنین ایرج مسجدی، سفیر وقت ایران در بغداد در گفت وگو با شبکه الشرقیه در پاسخ به سوالی در این باره گفت: من در دیدار با مسئول وزارت خارجه عراق این مساله را شرح دادم و گفتم که حاکمیت عراق برای ما کاملا مورد احترام است اما شما باید نگرانی های امنیتی جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرید، ما نباید از یک طرف دوست باشیم و از یک طرف گام هایی برداشته شود که امنیت ایران را به خطر بندازد برای مثال گروه های معارض جمهوری اسلامی ایران در خاک اقلیم کردستان چکار می کنند؟ اینها پایگاه هایی دارند و دائما درحال رفت آمد به خارج و اقلیم کردستان هستند، بدتر از همه این ها، این گروه ها وارد خاک ایران می شوند و اقدامات امنیتی انجام می دهند سپس به خاک اقلیم بازمی گردند.

وی در پاسخ به این سول که منظور از این گروه ها کدام اند گفت: حزب دموکرات کردستان ایران و پایگاه آن ها در کوی سنجق در اقلیم کردستان که این یک امر علنی است و هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند، همچنین پژاک و گروه های دیگر. بنابراین ما در وهله اول از مقامات اقلیم کردستان و عراق می خواهیم که به فعالیت این گروه ها پایان دهد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما