بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۲/۱۱ ۱۲:۳۹:۵۰
کی‌یف از پکن خواست یکی از ضامنین امنیت اوکراین باشد
کی‌یف از پکن خواست یکی از ضامنین امنیت اوکراین باشد
وزیر خارجه اوکراین از چین خواست ضمانت‌های امنیتی به کی‌یف ارائه کند.
فارس

قدرت‌های غربی و اوکراین بارها خواستار موضع‌گیری چین علیه روسیه در پی بحران اوکراین شده‌اند و ایالات متحده تهدید می‌کند اگر پکن از مسکو حمایت نظامی یا اقتصادی کند، این اقدام عواقبی خواهد داشت.

خبرگزاری رسمی دولت چین «شین‌هوا» روز شنبه گزارش داد «دیمیترو کولبا» در مصاحبه‌ای گفت: اوکراین در حال حاضر در حال بررسی امکان کسب تضمین‌های امنیتی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله چین و دیگر قدرت‌های بزرگ است. پیشنهاد می‌کنیم که چین به یکی از ضامنان امنیت اوکراین تبدیل شود، این نشانه احترام و اعتماد ما به جمهوری خلق چین است.

به ادعای خبرگزاری فرانسه، چین در سال ۲۰۱۳ متعهد شد در صورت حمله یا تهدید حمله اتمی علیه اوکراین «ضمانت‌های امنیتی» ارائه کند، اما پس از حمله روسیه از موضوع طفره رفته است. طبق این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی در خصوص ضمانت امنیتی در ماه گذشته، با اشاره به قطعنامه امنیتی مشابه سازمان ملل متحد در مورد کشورهای غیرهسته‌ای گفت که این ضمانت‌های امنیتی دارای محدودیت‌های روشنی در محتوا هستند و تحت شرایط خاصی ایجاد می‌شوند. 

مقام‌های چینی، ناتو به رهبری آمریکا را عامل تحریک حمله روسیه می‌دانند و معتقدند کشورهای غربی با ارسال سلاح به اوکراین باعث تشدید درگیری‌ها می‌شوند. 

کولبا در ادامه گفت‌وگو با شین‌هوا، روسیه را به «در خطر انداختن» طرح زیرساخت‌های کمربند و جاده پکن متهم کرد و هشدار داد که پیامدهای بحران امنیت غذایی جهانی اقتصاد چین را تهدید خواهد کرد. وی گفت: ما همچنین معتقدیم که این جنگ به نفع چین نیست.

وزیر خارجه اوکراین از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین دو تماس با «وانگ یی» همتای چینی خود داشته و ماه گذشته هم در چین با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه ملاقات و تکرار کرد که همکاری بین دو کشور هیچ محدودیتی ندارد. «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین هنوز علناً با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود صحبت نکرده است. او یک روز پس از آغاز درگیری‌ها در اوکراین با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تماس گرفت.

در بحث ضمانت‌های امنیتی، کاخ الیزه اخیراً خبر داد که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه متعهد شده که در صورت دستیابی اوکراین به توافق با روسیه، پاریس به کی‌یف ضمانت امنیتی خواهد داد.

ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین چندی پیش در مصاحبه‌ای گفت که آمریکا، ترکیه و تعدادی از کشورهای اروپایی آمادگی خود را برای اینکه ضامن هرگونه توافق احتمالی با روسیه باشند، اعلام کرده‌اند. وی گفت که هرگونه توافق صلح با روسیه شامل دو سند خواهد بود که نخستین سند مربوط به تضمین‌های امنیتی است که به اوکراین داده می‌شود و سند دوم درباره روابط دوجانبه با روسیه خواهد بود. رئیس‌جمهور اوکراین همچنین گفت که انتظار می‌رود دور نخست مذاکرات درباره ضمانت‌های امنیتی با مشارکت انگلیس، آمریکا، آلمان، فرانسه و لهستان برگزار شود.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) در پی اقدامات تحریک‌آمیز ناتو در مرز روسیه، عملیات نظامی در اوکراین را آغاز کرد و کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده نه تنها اقدامی برای کاهش تنش‌ها و توقف درگیری‌ها در اوکراین انجام ندادند بلکه با ارسال تجهیزات و سلاح و اعمال فشار به روسیه، بیشتر به این ناآرامی‌ها دامن زده‌اند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما