بین الملل
مهر
۱۴۰۱/۰۶/۰۲ ۰۸:۲۰:۵۳
سازمان ملل خواستار غیرنظامی کردن نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شد
سازمان ملل خواستار غیرنظامی کردن نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شد
سازمان ملل خواستار توافق طرفین در اوکراین برای غیرنظامی کردن نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شد.
مهر

به نقل از تاس، «رزماری آن دی کارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان ملل خواستار توافقی برای غیرنظامی کردن نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» و مناطق اطراف آن است.

او این بیانیه را در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره این نیروگاه هسته‌ای برق بین کرد. این نشست با درخواست روسیه برگزار شد و در آن نماینده روسیه نیز اوکراین را به تشدید تنش در اطراف تأسیسات هسته‌ای حساس نیروگاه متهم کرد.

معاون دبیرکل سازمان ملل همچنین افزود: همه پرسنل و تجهیزات نظامی باید از نیروگاه زاپروژیا خارج شوند. نباید نیروها یا تجهیزات بیشتری در این سایت مستقر شوند. این تأسیسات نباید به عنوان بخشی از هیچ عملیات نظامی استفاده شود و توافق در مورد محیط امن غیرنظامی سازی آن صورت گیرد. متأسفانه، علیرغم تماس‌ها و درخواست‌های متعدد، به جای کاهش تنش، تقریباً روزانه گزارش‌هایی از حوادث هشدار دهنده مربوط به این نیروگاه را مشاهده می‌کنیم.

نیروگاه اتمی زاپروژیا واقع در جنوب اوکراین تحت کنترل نیروهای روسی قرار دارد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که نیروهای اوکراینی در روزهای اخیر چندین حمله به قلمرو این نیروگاه هسته‌ای انجام داده‌اند و به ویژه از پهپادها، توپخانه سنگین و سامانه‌های راکت پرتاب چندگانه استفاده کرده‌اند. اگرچه در بیشتر موارد، حملات توسط سامانه‌های پدافند هوایی دفع می‌شوند، اما برخی از گلوله‌ها به زیرساخت‌ها و محوطه مخزن زباله‌های هسته‌ای این نیروگاه هسته‌ای اصابت می‌کند که همین موضوع خطر نشت مواد سمی و هسته‌ای از این نیروگاه را دوچندان کرده است. نیروگاه اتمی زاپوریژیا بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی در اروپا به شمار می‌رود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما