اجتماعی
مهر
۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۱۱:۳۷:۲۹
جزییات جدید از کنکور ۱۴۰۲؛ اولین آزمون دی‌ماه امسال برگزار می‌شود
جزییات جدید از کنکور ۱۴۰۲؛ اولین آزمون دی‌ماه امسال برگزار می‌شود
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به شناسایی متقلبان کنکور و دستگیری 800 نفر در آزمون ۱۴۰۱ گفت: کنکور از سال ۱۴۰۲ دوبار در سال و طی دی ماه‌ امسال و تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
مهر

مصاحبه با عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور را در ادامه بخوانید:

کنکور در سال ۱۴۰۲ دوبار در سال و در ماه‌های دی ۱۴۰۱ و تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. این آزمون‌ها در نیمه اول تیرماه و در نیمه دوم دی ماه برگزار خواهند شد. ثبت نام دو بار انجام می‌شود اما پذیرش یک بار انجام می‌شود.

یک نمره سوابق تحصیلی با بالاترین نمره دریافت می‌شود. هر داوطلب اگر در دو آزمون شرکت کند دو نمره کنکور خواهد داشت و اگر در یک آزمون شرکت کند یک نمره کنکور خواهد داشت، اما فقط یک نمره آزمون به انتخاب داوطلب محاسبه می‌شود.

نمره کنکور به اضافه سوابق تحصیلی یک نمره کل را می‌سازد و به داوطلب می‌گوئیم گروه آزمایشی خود را انتخاب کند و بر اساس گروه آزمایشی انتخاب رشته می‌کند.

زیرگروه‌ها در کنکور ۱۴۰۲ حذف شده است و ضرایب جدید در شورای سنجش و پذیرش تصویب می‌شود. در انتظار ارائه ضرایب جدید سوابق تحصیلی از سوی آموزش و پرورش هستیم و بعد از آن ضرایب گروه‌ها را اعلام می‌کنیم. تا قبل از موعد قانونی شهریورماه به اطلاع داوطلبان می‌رسد.

پور عباس: سلامت کنکور ۱۴۰۰ تأیید شده است 
برای یک عده‌ای در کنکور ۱۴۰۰ تخلفاتی در حوزه رفتارهای اجتماعی گزارش شده بود. این افراد گروهی هستند که اصلاً در کنکور قبول نمی‌شدند، رتبه کنکور آنها بالای ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار بودند. تخلف این گروه برهم زدن نظم عمومی در جلسه کنکور بود. این افراد بچه‌هایی هستند که در جلسه کنکور بیشتر شلوغی و بی نظمی ایجاد می‌کردند و سر به سر سایرین می‌گذاشتند. کارنامه بخشی از این افراد کامل سفید بود و هیچ تستی را نزده بودند.

وقت گذاشتن برای این گروه از متخلفان هم کاملاً بیهوده بود. در گذشته ما این افراد را در لیست سیاه می‌گذاشتیم و تحت نظارت سازمان سنجش بودند. در این لیست سیاه افرادی که ایجاد بی نظمی می‌کنند را یک جای خاصی قرار می‌دهیم که بهتر کنترل کنیم. کنترل این افراد در همین حد کفایت می‌کند.

دو دسته از داوطلبان در گروه‌های مجازی حضور داشتند. برخی فقط در این کانال‌های مجازی عضو بودند و بعد از آن خارج شده بودند. اما برخی بودند که با عضویت در آن کانال‌ها اقدامات مجرمانه انجام داده بودند. این گروه از متهمان از هم تفکیک شدند. گروهی که فقط در کانال‌های مجازی شرکت کرده بودند و ردی از تقلب از آنها نبود با گرفتن یک تعهد تبرئه شدند.

در مجموع ۲۷۰ نفر در کنکور ۱۴۰۰ متخلف شناخته شده و محکوم شدند. این ۲۷۰ نفر یا دستگاهی همراه خود داشتند، یا گزارش‌های متقن برای تقلب آنها وجود داشت، یا کلید تقلبی آزمون را دریافت کرده بودند. این افراد بین یک تا پنج سال از شرکت در کنکور سراسری محروم شدند و در مجموع پرونده تخلف در کنکور ۱۴۰۰ بسته شد.

 پور عباس افزود: نمایندگان مجلس به مسئله تقلب در کنکور ۱۴۰۰ ورود نکردند بلکه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به موضوع ورود کرد و مبنای این ورود هم پیگیری شکایات مردمی بود.

 اتفاقات کنکور ۱۴۰۱ و مجموعه تخلفاتی که از انتشار عکس دفترچه سوالات در فضای مجازی و شایعاتی از قبیل انتشار کلید در ساعات اولیه صبح کنکور رخ داد، از کجا آغاز شد؟
ما از روز اولی که وارد سازمان سنجش شدیم بنا را بر این گذاشتیم که در کنکور تقلب هست و برای اینکه بگوییم تقلب نیست خودمان را گول نزنیم. اما تقلب باید آشکار شود و اگر آشکار نشود معنی اش این نیست که تقلب نیست. اما برای آشکار شدن آن باید یک فرآیندی طراحی شود و برنامه‌ای وجود داشته باشد. در یک کلاس درس هم وقتی استاد چشمش را ببندد ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد اما اگر با دقت و هوشیاری نگاه کند ممکن است اتفاق خاصی نیفتد.

ما این هوشیاری و هوشمندی را به سازمان سنجش برگرداندیم. در ابتدای امر شورای حفاظت آزمون‌ها را که متأسفانه تعطیل شده بود را دوباره احیا کردیم. در این شورا عوامل مختلفی از حوزه‌های آموزشی تا حوزه‌های نظارتی و حفاظتی حضور دارند و انصافاً کارشناسان خبره‌ای هم در جمع حضور دارند که پیش بینی‌های لازم را انجام دادند.

اولین پیش بینی شورای حفاظت این بود که وقتی یک پاسخنامه بیش از ۴ ساعت در اختیار داوطلب باشد شانس تقلب بالا می‌رود. پس قدم اول این بود که پاسخنامه را به سه پاسخنامه تفکیک کنیم و تعداد دفترچه‌ها را هم بیشتر کنیم. این کار بسیار سخت بود چون زیرساخت‌های آن وجود نداشت و مصرف کاغذ بالا می‌رفت، چاپخانه که همان چاپخانه بود، نیروی انسانی که همان نیروی انسانی بود، بودجه هم که تغییر نکرده بود؛ پس کار بسیار سخت شد.

از سوی دیگر کیفیت پاسخنامه را بهتر می‌کردند و با شفافیت بیشتری چاپ می‌شد و به این ترتیب یک و نیم میلیون دفترچه و پاسخنامه به ۴ و نیم میلیون دفترچه و پاسخنامه رسید. خدا کمک کرد و کار به خوبی انجام شد. البته یک بار در آزمون دکتری تست کردیم و تجربه‌ای برای آزمون سراسری شد.

در مجموع بیش از ۲۷ جلسه متفاوت با شورای حفاظت از آزمون برگزار شد و تمام جوانب امر را بررسی کردیم. در واقع گفتیم در سال ۲۰۲۲ با چه فناوری‌هایی مواجه هستیم که در تقلب به کار گرفته می‌شود. در بررسی‌های اولیه با اکتشافاتی که خیلی محدود در سال گذشته صورت گرفته بود ابزارآلات خیلی دقیق و فنی را کشف کرده بودند. این ابزار آلات به کمک شرکت‌های دانش بنیان داخلی مهندسی معکوس شدند.

بررسی این دستگاه‌ها و سیگنال یابی آنها نشان داد که این ابزارآلات با هیچ دستگاهی شناسایی نمی‌شود، با مسدود کننده‌های موبایل خاموش نمی‌شود، اختلال در آن ایجاد نمی‌شود. به برخی از این ابزارآلاتی که کشف شده بودند، «موبایل واره» می‌گفتند. این موبایل واره ها در حد یک بند انگشت یا در حد یک کارت بانکی، یا در انگشتر، در دکمه لباسی و در ساعت قابل جاسازی بودند.

هم تکنولوژی‌ها پیشرفت کرده است هم قدرت مانور زیادی داشتند. کارت‌های هوشمندی برای این منظور طراحی شده بود که حتی نیازی به شماره گیری هم نداشت و به طور خودکار عمل می‌کند. این دستگاه طوری برنامه ریزی شده که اتوماتیک وصل می‌شود و ارتباط برقرار می‌کند، پس از گرفتن عکس به صورت خودکار آن را منتشر می‌کند.

شناسایی شبکه تقلب در زمان کنکور سراسری ۱۴۰۱
برای حفاظت از آزمون و مقابله با تکنولوژی‌های تقلب، چند لایه تعریف کردیم. شرکت‌های دانش بنیان را به کار گرفتیم و دستگاه‌های نظارتی به ما کمک کردند که آزمون را برگزار کنیم. اتفاقی که افتاد این بود که قبل از آزمون ۱۲ شبکه را گرفتیم.

در نهایت وقتی سازمان شبکه تقلب ساختارش بهم ریخت انتظار ما این بود که صبح روز جمعه (کنکور گروه تجربی) بخواهند به ما ضربه بزنند. من اعلام کرده بودم که این شبکه احتمالاً عکس از سوالات را می‌گیرد ولی اجازه توزیع عکس را ندهید، به همین منظور گفتیم راه حل آن این است که اینترنت محدود شود یعنی آنقدر ضعیف شود که قدرت ارسال عکس گرفته را نداشته باشد.

 برخی از مخالفان قانون جدید کنکور می‌گویند با اجرای تأثیر قطعی سوابق تحصیلی و سایر تغییرات، داوطلبان مناطق محروم نمی‌توانند به رشته‌های خوب در دانشگاه‌های خوب دست پیدا کنند، پاسخ شما به عنوان رئیس سازمان سنجش به این انتقاد چیست؟
مشخص است که کسی در رشته‌های پرطرفدار و پر متقاضی قبول می‌شود که شانس اش بالا باشد و کسی در کنکور شانس بالای قبولی دارد که هم نمره خوب کنکور و هم سوابق تحصیلی خوب داشته باشد. کسی که سوابق تحصیلی خوبی ندارد و کنکور را خوب می‌دهد نمی‌تواند انتظار داشته باشد که پزشکی قبول شود. عکس این موضوع هم صادق است، سوابق تحصیلی با نمره پایین و کنکور با نمره بالا هم نمره کل خوب برای رشته پرطرفدار نمی‌سازد.

امسال ۹۶۰۰ نفر در پزشکی پذیرفته می‌شوند که این میزان ظرفیت به سهمیه‌ها، مناطق و سایر بخش‌ها تقسیم می‌شود، پس نباید انتظار داشت که فردی با معدل ۱۲ و با کنکور متوسط رو به بالا در پزشکی قبول شود. رشته‌های پرطرفدار دیگری هم هستند که شرایط متفاوتی دارند ممکن است افرادی با معدل‌های ۱۳ و ۱۴ در رشته‌های خوب قبول شوند اما در دانشگاه‌های برتر قبول نمی‌شوند.

کنکور یک رقابت است که در آن هم نمره کنکور مؤثر است و هم نمرات آزمون سوابق تحصیلی تأثیر دارد. هر دوی این نمره‌ها تعیین کننده است ولی اگر کسی به هر صورتی کمی سوابق تحصیلی ضعیف‌تری داشت نگران این نباشد که موفقیتی کسب نمی‌کند، بلکه اگر نمره کنکورش خوب باشد می‌تواند رشته‌های متوسط رو به بالا قبول شود.

با حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲، داوطلبان با شرایط جدیدی مواجه می‌شوند و حذف نمره این دروس در نمره کنکور داوطلبان چگونه خواهد بود؟
دروس عمومی در قانون جدید کنکور حذف شده است. در واقع این دروس از آزمون سراسری حذف شده و به آزمون‌های سوابق تحصیلی منتقل شده است. درست است که دروس عمومی در کنکور تأثیر داشت و تفاوت‌هایی را در نمره کنکور ایجاد می‌کرد اما اکنون با انتقال آن به آزمون‌های سوابق تحصیلی که نمره آن ۶۰ درصد در نمره کل تأثیر دارد، تأثیرگذاری بیشتری در نمره کنکور دارد.

در سال‌های دهم و یازدهم در سه سال ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ داوطلب باید بتواند این سوابق را ایجاد کند. یعنی دروس عربی، زبان فارسی، دینی، زبان انگلیسی را خوب بخواند که بتواند سوابق خوب را ایجاد کند. برخی از دانش آموزان هم از این موضوع استقبال کرده اند و می‌گویند اینکه بتوانیم در سه سال با آرامش بیشتری نمرات این دروس را بدست بیاوریم بهتر است.

بسیاری از دانش آموزان هم می‌گویند که در برخی از مدارس پول می‌گیرند و نمره می‌دهند! چه تضمینی وجود دارد که نمرات دروس عمومی در سه سال، نمرات واقعی دانش آموز باشد؟
شرط حذف این دروس این بوده است که باید آزمون‌های سراسری استاندارد از سوی آموزش و پرورش انجام شود. آزمون‌های سراسری دیگر آن گلایه‌ای که برخی مطرح می‌کنند که ممکن است مدرسه پول بگیرد را منتفی می‌کند. مدرسه این آزمون‌ها را برگزار نمی‌کند بلکه اینجا یک سازمان آزمون ساز در آموزش و پرورش، این آزمون را به صورت سراسری و استاندارد برگزار می‌کند و آموزش و پرورش هم قطعاً توانایی برگزاری این آزمون‌ها را دارد.

توضیحات پورعباس در خصوص فرآیند هوشمند سازی کنکورهای سراسری 
اولین آزمون کشوری به صورت کاملاً هوشمند در آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی (سامفا) در ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد. این آزمون با زیرساخت کاملاً ایرانی طراحی شده در سازمان سنجش آموزش کشور با موفقیت کامل برگزار شد. این پتلفرم و زیرساختی که طراحی شده هنوز نسل اول پلتفرم است. آزمون در چند شهر و با رقابت حدود ۱۰۰ نفر برگزار شد. در این آزمون پلتفرم با تنوع شنیداری، گفتاری، تصویری و سوال تستی و تشریحی اجرا شد. حدود ۳ ساعت داوطلب بدون اینکه کاغذی در اختیار داشته باشد به سوالات پاسخ داد.

قطعاً ما با پلتفرم نسل یک آزمون سراسری را برگزار نمی‌کنیم و با پیشرفته‌ترین نسل این پلتفرم آزمون را برگزار خواهیم کرد. گفته ایم که در سال ۱۴۰۳ آزمون سراسری را به صورت هوشمند برگزار می‌کنیم. تا سال ۱۴۰۳ این موضوع مدیریت می‌شود، تقسیم بندی می‌شود، هر نوبت یک ظرفیتی خواهد داشت و آزمون‌ها به صورت یکپارچه کشوری برگزار می‌شوند و سوالات از مخزن می‌آید و قرار نیست تصویری از سوالی به بیرون منتشر شود. سوال برای یک زمان مشخص به داوطلب نشان داده می‌شود و پس از آن تصویر دیده نمی‌شود.

آزمون‌ها را به صورت آفلاین خواهد بود و امکان هک و یا مسائلی از این دست وجود ندارد. زمان دیدن و حل هر سوال بر اساس بودجه بندی نوع سوال خواهد بود. سوال از طریق مانیتور به داوطلب نشان داده می‌شود و داوطلب پاسخ را می‌دهد، سیستم کاملاً الکترونیکی و بدون کاغذ است. نرم افزار اصلی برای هوشمند سازی کنکورها طراحی شده است و با موفقیت هم در حال پیشرفت است، البته هنوز تا بلوغ کامل آن زمان دارد. نوآوری‌های زیادی در حوزه هوشمندسازی آزمون‌ها در حال انجام است که در زمان خودش به داوطلبان اطلاع رسانی می‌شود.

 قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری در کشور نسبت به تکنولوژی‌های روز عقب است و از سوی دیگر تکلیف برخی از جرایم این قانون مشخص نیست، پیشنهاد شما به عنوان دستگاه مجری قانون چیست؟
قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری در کشور مصوب مجلس است و با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم پیشنهاد می‌کنیم ضمن اینکه قانون اصلاح شود، تقلب در کنکور جرم انگاری شود. در حال حاضر فقط یک محرومیت از آزمون برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود و در برخی موارد مجازات حبس دیده شده است. اما اگر جرم انگاری شود و به عنوان سو سابقه در نظر گرفته شود بازدارندگی بیشتری دارد.
 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما