اجتماعی
خراسان
۱۴۰۰/۰۷/۱۳ ۰۹:۳۲:۰۳
8توصیه به افراد جدا شده برای شروعی دوباره
8توصیه به افراد جدا شده برای شروعی دوباره
مردی 27 ساله هستم، دو سال پیش از همسرم جدا شدم و حالا انگیزه اى برای ازدواج ندارم و مطمئنم فردی هم با این شرایط با درخواست ازدواج من موافقت نمی کند. لطفا راهنمایی ام کنید.
خراسان

پاسخ

با سلام و احترام به شما مخاطب گرامی . معمولاً بعد از طلاق، فرد دچار یک سری تغییرات هیجانی و خلقی می شود که در مردان به صورت تضاد و دوگانگی عاطفی نمایان می شود، تردیدهایی را ایجاد می کند و باعث می شود که فرد احساس کند می توانسته، بهتر رفتار کند و نکرده است. پنهان کردن احساسات ، برخی مشکلات روحی و جسمی ، احساس گناه ، افسردگی ، دلبستگی به همسر قبلی ، حسادت و... نمونه هایی از این تغییرات هیجانی است. به جرات می توان گفت نمی توان فردی را پیدا کرد که بعد از طلاق دچار مشکلات عاطفی نشده باشد. بنابراین در وهلۀ اول مطمئن شوید که این تغییرات را با توجه به راهکارهایی که در ادامۀ این نوشتار می آید درست مدیریت کرده اید. احتمالاً شما تحت تاثیر این مشکلات عاطفی، هنوز نتوانسته اید با جدایی از همسر سابق تان کنار بیایید که انگیزه ای برای ازدواج ندارید، ممکن است این زمان به طول بینجامد. حتی اگر هم اینطور نباشد هنوز زمان زیادی از تجربۀ تلخ زندگی مشترک شما نمی گذرد و باید برای شروعی دیگر اهداف جدید با رویکردهای جدید برای خودتان تعریف کنید. عجله نکنید، انگیزه، زمانی در شما ایجاد خواهد شد که دیدگاه نوینی در انتخاب همسر در شما به وجود بیاید و این دیدگاه تا زمانی که شما آسیب های ازدواج اول تان را شناسایی نکرده باشید به وجود نخواهد آمد. در همین ارتباط پیشنهاد می کنم به توصیه هایی که بیان می کنیم توجه و به آن عمل کنید:

1- واقعیت طلاق را بپذیرید، این کار مانع از این می شود که خودتان را سرزنش کنید. افرادی که خود را سرزنش می کنند در تصمیم گیری ها متزلزل ظاهر می شوند.

2- در فرآیند طلاق، همه خطاها را گردن طرف مقابل نیندازید و فراموش نکنید که از تجربه های آن باید استفاده بهینه کرد. یادتان باشد سهم خودتان را به عنوان مالک بخشی از مسئله مشخص کنید تا دوباره آن را تکرار نکنید.

3- مواظب باشید که برای فرار از مشکلات ازدواج نکنید، بعضی از مشکلات راه حل های دیگری دارند. مهارت حل مسئله را بیاموزید.

4- به خودتان فرصت دهید و طی آن مهارت های لازم در زمینه زندگی مشترک را بیاموزید. شک نداشته باشید بخش مهمی از دلایل شکست قبلی شما به نداشتن این مهارت ها برمی گردد.

5- احساسات منفی خود را رها کنید؛ مثلاً حس حسادت و نیز انتقام که جلوی تفکر سالم و منطقی انسان را می گیرد. 6- سعی کنید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. قرار نیست اگر یک بار به هر دلیلی موفق نشدید ، خود را برای شروعی دوباره ناتوان احساس کنید. 7- باور داشته باشید که می توانید ازدواج موفقی را در آینده داشته باشید. البته آموزش های مورد نیاز را در مراکز معتبر و از مشاوران مجرب در این حوزه دریافت کنید. از مشاورۀ قبل از ازدواج غفلت نکنید. 8- صحبت با یک مشاور متخصص می تواند کمک زیادی به شما برای تغییر ساختار نامناسب شناختی در زمینه مورد سوالتان بکند.
رضا آذریان – کارشناس و مشاور خانواده

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما